Tesly i enyaqy mají hlad. Elektromobily odebírají čím dál více energie, stanic přibývá

Dobíjecí stanice společnosti E.ON

Dobíjecí stanice společnosti E.ON Zdroj: ABB

dobíjecí stanice, čez
Dobíjecí stanice ČEZ na parkovišti obchodního domu Tesco.
Dobíjecí stanice PRE v pražských Holešovicích
4
Fotogalerie

Síť veřejných dobíjecích stanic, u kterých mohou řidiči dobíjet elektromobily, se v Česku dál rozrůstá. Stovky nových bodů, kde se lze „napíchnout“, letos přidává hlavně ČEZ, Pražská energetika a E.ON. Přestože Česko patří k zemím, kde přibývá ryze elektrických automobilů nejpomaleji v Evropě, množství odebírané energie ze stanic v tuzemsku relativně rychle stoupá.

Ze zatím posledních známých statistik Svazu dovozců automobilů vyplývá, že od začátku roku do konce září si lidé nejčastěji registrovali nové plně elektrické modely značek Tesla (1131), Škoda Auto (977), Volkswagen (468), Hyundai (406) a Mercedes-Benz (312). Mezi registracemi pro zajímavost nechybělo ani 35 luxusních „elektrik“ od Porsche.

A tyto vozy tak odebírají stále více energie z dobíjecích stanic. Například u ČEZ se odběr v pololetí meziročně zvýšil o 12 procent na 2,3 milionu kilowatthodin. Řidiči si zde dobili více než 123 tisíckrát a v průměru načerpávali 19 kilowatthodin energie.

„Od začátku roku zatím v naší síti přibylo 102 nových stojanů. V příštích letech bychom měli přidávat vždy výrazně nad sto nových stojanů ročně,“ říká mluvčí společnosti ČEZ Martin Schreier. Dosud šlo na výstavbu dobíjecí infrastruktury více než sto milionů korun ročně, příští roky mají tyto rozpočty dál růst. Budování stanic financují grantové programy CEF, operační program Doprava a částečně i sám ČEZ.

Energetická společnost tak aktuálně nabízí motoristům 617 stojanů, z toho 25 ultrarychlých o výkonu 150 kilowattů, nebo vyšším. Na většině míst – tedy na 458 stanicích a 134 stojanech – se ale uživatelé musejí spokojit jen s maximálním výkonem 50 kW pro pomalé dobíjení. Zatím však dobíječky dodávají uživatelům jen asi 1,5 procenta z maximálního výkonu, který si ČEZ rezervoval. Podobně na tom jsou konkurenční PRE či E.ON s více než dvěma procenty.

Síť dobíjecích bodů postupně rozšiřuje také Pražská energetika. Jí zprostředkované investice se mají pohybovat v řádech stovek milionů. Stanic aktuálně provozuje 658, letos jich zatím zbudovala 173. Nejvytíženější jsou ty na Chodově a Černém Mostě. „V minulosti jsme se soustředili na rozvoj základní sítě veřejných dobíjecích stanic, kdy bylo cílem zajistit dostupné dobíjení v Praze a po celém Česku. Nyní se zaměřujeme na zvýšení kvality služby dobíjení. Stavíme nové dobíjecí stanice s vyšším dobíjecím výkonem a posilujeme výkon stávajících stanic,“ tvrdí mluvčí společnosti Karel Hanzelka.

Část stanic PRE posiluje tak, aby nabídly výkon přes 100 kW. Spotřeba na stanicích této společnosti byla už v pololetí na 74 procentech spotřebované energie za celý loňský rok.

Konkurenční E.ON zatím disponuje 216 stanicemi a postupně staví další, do konce roku jich má přidat deset. Stejně jako další dodavatelé na trhu eviduje zvyšující se četnost dobíjení a s tím spojenou vyšší spotřebu energie. V prvním pololetí si u E.ON řidiči dobili ve více než 42 tisících případech, což značí meziroční nárůst téměř o polovinu. Objem odebrané energie rostl ještě rychleji – o 63 procent – na 780 megawattů. 

Energetické společnosti postupně ohlašují různá partnerství s obchodními řetězci nebo sítěmi rychlých občerstvení. ČEZ například „sází“ dobíječky kolem poboček Tesco či McDonald’s, na parkovištích Lidlu zase řidiči nacházejí stanice PRE, E.ON stojí u některých poboček Penny.

Jelikož elektromobilů na českých silnicích přibývá a s nimi i frekvence dobíjení, energetické společnosti přemýšlejí o vlastní výstavbě služeb – například občerstvení – kolem stanic. „Do budoucna uvažujeme o konceptu partnerské výstavby. Inspirujeme se třeba i u zahraničních hráčů, kteří připravují zázemí pro doplňkové služby vlastními silami,“ naznačuje plány PRE Hanzelka zatím bez dalšího upřesnění. Podobně smýšlí i ČEZ.

„V nejbližších letech by vedle rozšiřování sítě stanic určitě bylo zajímavé ještě více vytěžit z dálničních lokalit. Právě u nich je extrémně vysoká frekvence dopravy, bude zde ale třeba zkvalitnit především zázemí odpočívek,“ dodává Schreier.