Trump zkouší udělat ze Spojených států dronovou velmoc

ilustrační

ilustrační Zdroj: Profimedia

Ačkoliv pochází největší světoví vývojáři a výrobci komerčních dronů z Číny, reálnému využití bezpilotních prostředků v praxi se mílovými kroky přibližují hlavně Spojené státy a zdejší firmy s mezinárodní působnotí. K uspíšení vzletu bezpilotních letadel na americké nebe naposledy značně přispěla administrativa prezidenta Donalda Trumpa. Americké ministerstvo dopravy vybralo deset měst, kde bude možné drony testovat tak, jako by kdekoliv jinde nebylo možné: létat nad lidmi, v noci nebo mimo oční kontakt operátora.

„Drony jsou součástí budoucnosti našeho letectví,“ argumentovala americká ministryně dopravy Elaine Chaová s tím, že nová technologie může přinést do ekonomiky desítky miliard dolarů a vytvořit sto tisíc pracovních míst. Časový horizont neuvedla.

Deset měst, kde bude nově možno testovat drony:

San Diego (Kalifornie), Reno (Nevada), Bismarck (Severní Dakota), Memphis (Tennessee), Durant (Oklahoma), Herndon (Virginia), Topeka (Kansas), Raleigh (Severní Karolína), Fort Myers (Florida) a Fairbanks (Aljaška).

Určení desítky měst pro zkoušení dronů, o kterém informovala CNN, však není jediný krok americké administrativy ve snaze usnadnit prosazení tohoto letounů do reálného byznysu.

Úřady zároveň připravily speciální program - pokud firmy splní dané podmínky, mohou v rámci testování překračovat současná legislativní omezení a testovat drony i v jiných než uvedených městech. Šanci už využívají mimo jiné Apple, FedEx, Intel, Microsoft nebo Uber.

Záměry firem se přitom různí. Drony FedEx budou například kontrolovat technický stav letadel na letišti před odletem a doručovat balíky mezi letištěm a blízkými oblastmi v Tennessee.

Podobně spolupracuje i státní polytechnická univerzita ve Virginii se společnostmi Alphabet, Intel, AT&T a Airbus. Podmínky pro pokročilé testování naopak nesplnil Amazon, jenž chce mimo jiné doručovat zboží napříč New Yorkem, nebo jednička globálního trhu s nevojenskými drony DJI.

Nejdál míří Google a Uber s plány na létající taxi službu. Uber už v této snaze podepsal smlouvu s Národním úřadem pro letectví NASA o nastartování společného vývoje softwaru.

Taxi-dron má pojmout čtyři pasažéry a vyvinout rychlost až 320 kilometrů za hodinu. Testování elektřinou poháněného letounu má začít v roce 2020 na území Los Angeles, druhém největším trhu Uberu po prvním v Dallasu.