U fabriky jako na festivalu. Stávkující dělníci z Volkswagenu grilují, hrají karty a opalují se

Stávka ve Volkswagenu Bratislava. Čas, který by jinak dělníci trávili prací v halách Volkswagenu, si krátí hraním karet, opalováním či debatou s kolegy. Jiní se během tropického počasí chladí ve fontáně, či grilují.

Stávka ve Volkswagenu Bratislava. Čas, který by jinak dělníci trávili prací v halách Volkswagenu, si krátí hraním karet, opalováním či debatou s kolegy. Jiní se během tropického počasí chladí ve fontáně, či grilují. Zdroj: ČTK

Stávka ve Volkswagenu Bratislava. Odbory pro více než dvanáct tisíc zaměstnanců původně požadovaly šestnáctiprocentní zvýšení tarifních mezd, což by bylo asi o 170 eur, a odmítly nabídku zaměstnavatele na postupné přilepšení o zhruba devět procent.
Stávka ve Volkswagenu Bratislava. Průměrný měsíční plat ve slovenské divizi automobilky včetně bonusů, příplatků a odměn, ale bez zahrnutí platů managamentu, činí 1804 eur.
Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě a automobilový průmysl je jedním z hlavních motorů tamní ekonomiky.
Bratislavská továrna německé automobilky se stala nejlepším závodem značky Volkswagen za rok 2013.
Nynější protest pracovníků slovenského Volkswagenu je největší svého druhu v soukromé firmě v novodobé historii země.
6
Fotogalerie

Před hlavním vstupem do bratislavské továrny automobilky Volkswagen se za běžných okolností střídají autobusy a auta se zaměstnanci, kteří míří do práce, nebo naopak odcházející z odpracované směny. Během nynější stávky se ale prostranství proměnilo v piknikovou plochu a v místo, kde nespokojení dělníci největšího soukromého zaměstnavatele v zemi pod Tatrami hromadně demonstrují za vyšší platy a za zlepšení pracovních podmínek.

Desítky stanů, slunečníků a lehátek si stávkující pracovníci rozložili u závodu automobilky, který se nachází na okraji slovenské metropole. Čas, který by jinak trávili prací v halách Volkswagenu, si krátí hraním karet, opalováním či debatou s kolegy. Jiní se během tropického počasí chladí ve fontáně, či grilují.

"Nejde nám jen o platy, ale také o pracovní podmínky. Chceme delší přestávky, během dvacetiminutové pauzy na oběd někteří z nás ani nestihnou sníst polévku," řekl dělník Peter. Dodal, že stávka v případě úspěchu možná otevře oči i zaměstnancům jiných firem na Slovensku, aby bojovali za svá práva. Jeho kolega Miro, který navzdory volnu přijel podpořit stávkující kolegy, zase upozornil, že v létě je v halách příliš teplo, protože nejsou vybaveny klimatizací.

Zástupci odborů z improvizované tribuny na plošině nákladního vozu pravidelně informují stávkující zaměstnance o průběhu jednání a burcují je, aby vydrželi. Stávka ochromila výrobu sportovně-užitkových vozidel.

"Myslím si, že jsme na hranici jednoho velkého úspěchu, chci vám poděkovat za nasazení," řekl z pódia odborový předák a hlavní tvář stávky Zoroslav Smolinský. Jako dlouholetý pracovník firmy stál Smolinský loni u zrodu Moderních odborů Volkswagen, kam vstoupila většina zaměstnanců továrny, kteří původně byli členy zavedené odborové organizaci Kovo.

Odbory pro více než dvanáct tisíc zaměstnanců původně požadovaly šestnáctiprocentní zvýšení tarifních mezd, což by bylo asi o 170 eur, a odmítly nabídku zaměstnavatele na postupné přilepšení o zhruba devět procent. Průměrný měsíční plat ve slovenské divizi automobilky včetně bonusů, příplatků a odměn, ale bez zahrnutí platů managamentu, činí 1804 eur. To odpovídá zhruba dvojnásobku průměrné mzdy na Slovensku.

Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě a automobilový průmysl je jedním z hlavních motorů tamní ekonomiky. Vozidla na Slovensku montují také automobilky Kia Motors a PSA. Závod Volkswagenu je z hlediska počtu vyrobených aut z této trojice největší, loni vyrobil téměř 389 tisíc aut. Továrnu teď na Slovensku staví automobilka Jaguar Land Rover.

Bratislavská továrna německé automobilky se stala nejlepším závodem značky Volkswagen za rok 2013. Společnost Volkswagen Slovakia zase zvítězila ve slovenské anketě o nejlepšího zaměstnavatele v oblasti výroby a průmyslu za rok 2016, a obhájila tak prvenství z předchozího roku.

Stávky za zvýšení mezd jsou na Slovensku spíše ojedinělé. Nynější protest pracovníků slovenského Volkswagenu je největší svého druhu v soukromé firmě v novodobé historii země. Již v lednu si třídenní stávkou vymohli zvýšení platů zaměstnanci strojírenské firmy PPS Group, která na středním Slovensku zaměstnává zhruba osm set lidí.

Koncern Volkswagen začal na Slovensku podnikat v roce 1991, kdy podepsal dohodu se slovenskou vládou a firmou Bratislavské automobilové závody o vytvoření podniku, který vznikl v areálu BAZ. Loni německá automobilka završila pětiletý investiční program na Slovensku v hodnotě 1,9 miliardy eur.

Odbory ve slovenské divizi Volkswagen vyhlásily stávku v době, kdy nezaměstnanost na Slovensku klesla na historické minimum 7,35 procenta. Firmy v zemi si již delší dobu stěžují na nedostatek kvalifikované pracovní síly a najímají stále více pracovníků ze zahraničí. Také bratislavská továrna Volkswagen si pomohla angažováním 550 pracovníků ze sesterského závodu Audi Hungaria v maďarském Györu.