Vojenský Embraer poprvé vzlétl. Díly dodává i české Aero | E15.cz

Vojenský Embraer poprvé vzlétl. Díly dodává i české Aero

Vojenský Embraer poprvé vzlétl. Díly dodává i české Aero
První let Embraeru KC-390
• 
ZDROJ: Embraer

ČTK, bru

Nový brazilský vojenský letoun Embraer KC-390, na jehož výrobě se podílí i české Aero Vodochody, v úterý úspěšně absolvoval první testovací let. Dosud největší armádní letadlo vyrobené v Latinské Americe strávilo ve vzduchu hodinu a půl a zkouška údajně dopadla na výbornou. Aero vyrábí pro letoun zadní část trupu, náběžnou hranu křídla, nákladní rampy a kabinové dveře.

Brazilská armáda objednala u firmy Embraer dodávku 28 těchto nákladních strojů, kvůli rozpočtovým škrtům však platbu ve výši 7,2 miliard realů (66 miliard korun) plánovanou na loňský rok uskuteční až letos. Podle viceprezidenta společnosti Jacksona Schneidera to však nebude mít na časový plán výroby letounů vliv.

První let, k němuž stroj vyrazil z letiště u sídla společnosti v brazilském státě Sao Paulo, dopadl podle Schneidera „excelentně“. Do plného provozu by měl stroj vstoupit v příštím roce.

První let Embraeru KC-390

Během nejbližších 15 let chce Embraer vyrobit přes 700 těchto zásobovacích letounů v hodnotě přes 50 miliard dolarů. Společnost má zatím zájemce o koupi celkem 32 letadel, mezi nimiž jsou Česká republika, Portugalsko, Argentina, Chile a Kolumbie.

V Brazilské armádě má KC-390 nahradit vysloužilé americké Herculesy C-130, vůbec nejrozšířenější vojenské transportní letadlo na světě. Embraer proto doufá, že KC-390 by mohl v budoucnu nahradit stovky těchto letadel.

Model zadní části Embraeru KC-390Model zadní části Embraeru KC-390Autor: E15 Michael Tomeš
Model zadní části trupu Embraeru KC-390 v Aeru Vodochody, kde soužil při jejím vývoji

Předpokládané tržby Aera z výroby částí letounu, která je největším vojenským leteckým programem s českou účastí, přesáhnou podle šéfa české společnosti Ladislava Šimka 5,5 miliardy korun v průběhu prvních šesti let.

Stroj KC-390 je určen pro zásobování armády či velké vojenské a humanitární operace, může sloužit rovněž pro tankování za letu. Jeho hmotnost je 23 tun a maximální rychlost 860 kilometrů za hodinu.

Autor: ČTK, bru
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!