Vojsko žádá ikonické vrtulníky Chinook. Nahradily by ruské stroje řady Mi

Video placeholde

Armádní vrtulníkové letectvo zřejmě čeká další zásadní změna. Po amerických víceúčelových a bojových strojích Venom a Viper mohou být zavedeny do výzbroje další americké helikoptéry – ikonické CH-47 Chinook, které byly nasazeny v mnoha ostrých akcích. Poprvé je Spojené státy použily během války ve Vietnamu.

Dopravní chinooky s tandemovým uspořádáním nosných rotorů jsou jednou z variant navrhovaných v nové koncepci vrtulníkového letectva. Poslanci sněmovního výboru pro obranu deníku E15 potvrdili, že o materiálu se zástupci vojska jednali.

„Představili nám výhled rozvoje vrtulníkového letectva. Jednou z variant je, že by mohly být nakoupeny stroje střední nosnosti Chinook,“ řekl místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Koncepci měl vypracovat stejný tým odborníků, který vládě letos doporučil nahradit švédské stíhačky JAS-39 Gripen americkými nadzvukovými letouny páté generace F-35 Lightning II.

Ministerstvo obrany se už za minulé vlády dohodo s firmou Bell Helicopter na dodávce dvanácti nových víceúčelových a bojových vrtulníků UH-1Y Venom a AH-1Z Viper za 14,6 miliardy korun. První dorazí příští rok. Současná šéfka rezortu Jana Černochová (ODS) pak vyjednala s USA, že Česku darují dalších osm těchto strojů.

Video placeholde
Dny NATO • Videohub

Dvourotorové CH-47 Chinook osazené dvěma motory a vyráběné leteckým koncernem Boeing jsou větší a také dražší než venomy a vipery. Cena za osm armádou požadovaných transportních helikoptér by se mohla pohybovat okolo 15 miliard korun.

V současnosti je to však pouze hrubý odhad. „Určitě to není tak, že se česká strana dohodla s Boeingem. Vrtulníky Chinook jsou jednou z možností,“ dodal poslanec Růžička.  

Podobně reaguje i ministerstvo. Jednoznačnou prioritou je podle jeho mluvčí Simony Cigánkové náhrada ruských bojových a rovněž dopravních strojů řady Mi, protože vzhledem k válce na Ukrajině a stávajícím embargům nelze nakupovat náhradní díly z Ruska. Výměna dopravních vrtulníků se má uskutečnit do konce dekády.

Původní CH-47A Chinook byl poprvé byl nasazen během války ve Vietnamu v roce 1966. Postupně následovaly čtyři modernizované verze schopné operovat za všech povětrnostních podmínek, poslední CH-47F se silnějšími motory v roce 2001. Nejpokročilejší chinook je podle dostupných informací navržen tak, aby prodloužil životnost této třídy minimálně do roku 2030.

Dosud bylo vyrobeno 1200 vrtulníků Chinook létajících rychlostí až 315 kilometrů za hodinu. Vedle řady armád NATO je používá například i australské vojenské letectvo. „Hlavní rolí je CH-47 přesun skupin vojáků, dělostřelectva a doplňování zásob na bojišti,“ uvádí Boeing.

Česká armáda má zhruba padesát helikoptér, drtivě převažují ruské. Jde o dopravní Mi-8, Mi-17 a Mi-171Š a o bojové Mi-24/35, jež bude stále obtížnější udržovat v provozu. Servis má na starosti státní podnik LOM Praha plně ovládaný rezortem obrany.