„Volkswagen nám vyhlásil válku.“ Vlajková gigafactory nebude giga
Koncern Volkswagen (VW) šetří, kde může. Platí to i pro vlajkovou gigafactory v dolnosaském Salzgitteru. Budovaná továrna, která má zhotovovat baterie do elektromobilů koncernových značek včetně Škody Auto, bude vyrábět jen napůl. Závod sice byl navržen tak, aby pojal dvě výrobní linky, vedení VW však přinejmenším zpočátku počítá jen s jednou. Reaguje tak na slabou poptávku po ryze elektrických vozech, na kterou automobilky narážejí v Evropě i v zámoří. Potíží, které musejí šéfové ve Wolfsburgu řešit, má však VW mnohem více.
„Mise SalzGiga.“ Tak v létě 2022 Volkswagen pojmenoval velkolepé plány, jak přejít z výroby spalovacích automobilů na ryze elektrické a ještě o polovinu snížit vysokou cenu baterií. Klíčem k úspěchu měla být první vlastní továrna koncernu na bateriové články, kterou slavnostně odhalil veřejnosti předloni v červenci. Nyní, o dva roky později, se koncern nachází ve výrazně odlišné situaci a původní ambiciózní plány redukuje.
Z dříve dynamicky rostoucí křivky prodejů čistě elektrických vozů se stala letošní stagnace, navíc s nejistým výhledem pro celý trh. Obzvláště prodejní výsledky Volkswagenu v tomto ohledu dalece zaostávají za původními cíli. Výsledkem je, že bateriová divize PowerCo postaví v salzgitterské továrně jen jednu výrobní linku, přestože koncern koncipoval gigafactory tak, aby pojala linky dvě.
Že Volkswagen začne s jedinou výrobní linkou, oznámil minulý týden zaměstnancům továrny Thomas Schmall, jenž zodpovídá za technologie koncernu, informovala agentura Reuters. Zda a případně kdy se přidá druhá linka, zůstává nejasné. Volkswagen v minulosti uváděl, že má kapacita zde vyráběných baterií narůst na čtyřicet gigawatthodin ročně. Přítomnost jediné linky nicméně vystačí nanejvýš na polovinu této mety.
„Jde o jasné vyhlášení války zaměstnancům továrny,“ prohlásil mluvčí tradičně bojovně naladěných odborů. Personál se prý obává, že druhá výrobní linka nemusí vzniknout vůbec, jelikož Volkswagen šetří, kde se dá. Společnost PowerCo k tomu uvedla, že i nadále zamýšlí zahájit výrobu baterií v Salzgitteru v příštím roce, jak plánovala. „Budoucí rozšíření výrobních kapacit se bude odvíjet flexibilně a úměrně k poptávce,“ uvedla dceřiná společnost koncernu. Celkem PowerCo počítá s trojicí továren, kromě té v Salzgitteru také ve Valencii a Ontariu.
Schůzek zástupců vedení Volkswagenu a zaměstnanců se v těchto dnech odehrává celá řada v mnoha různých závodech. Téma rozhovorů je zřejmé: Jak bude probíhat masivní úsporný program. Volkswagen oznámil, že nevylučuje uzavírání závodů v Německu a nucené propouštění. Pokud by se tak stalo, šlo by o první ukončení výroby v Německu v 87leté historii VW.
Spekuluje se o možném uzavření závodů v Osnabrücku a v Drážďanech. V rámci úsporných opatření také patrně skončí program zajištění pracovních míst, který funguje od roku 1994 a až do roku 2029 brání propouštění. „Situace je mimořádně napjatá a nezle ji překonat jednoduchými opatřeními a snížením nákladů,“ vysvětloval chystaná opatření šéf značky VW Thomas Schäfer. Odbory už nyní avizují tuhý odpor.
Na snímku z gigafactory v Salzgitteru lze vidět vystavený elektromotor vedle elektromodelu VW ID.4.|
Cíl VW je však jasný – do roku 2026 ušetřit deset miliard eur. Má-li značka Volkswagen uspět v „přepnutí“ na elektromobilitu, musí být efektivnější, vysvětlil šéf koncernu Oliver Blume. Celému koncernu klesl provozní zisk, v prvním pololetí se snížil o jedenáct procent na deset miliard eur.
„Velké korporace budou v příštích několika letech čelit snižování počtu pracovních míst, které bylo v tomto měřítku nevídané po celá desetiletí,“ upozornil odborný web Automobilwoche. Úsporné programy postupně zavádějí například velcí němečtí dodavatelé z automobilového průmyslu jako Continental, Bosch či ZF a další.
VIDEO: Jestli si někdo myslí, že z deficitu 400 miliard ze dne na den uděláme nulu, aniž bychom ohrozili růst, tak fakt neví o čem mluví, tvrdí Fiala pro FLOW