Výrobci autodílů mění portfolio. Čím dál více musí počítat i s elektromobily

eIeltromobil, ilustrační foto

eIeltromobil, ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

eIeltromobil, ilustrační foto
eIeltromobil, ilustrační foto
eIeltromobil, ilustrační foto
Parkování mají v Norsku elektromobily zdarma, často i s možností nabíjení
5
Fotogalerie

Plány automobilek na zvýšení podílu elektromobilů na celkové produkci přímo doléhají i na tuzemské dodavatele součástek. Řada podniků musí upravovat nebo rozšiřovat svá portfolia, aby mohla dodávat díly i do elektromobilů. Postupný nárůst počtu vozů na elektřinu představuje pro dodavatele další šanci na uplatnění, ale i tlak na konkurenceschopnost.

„Dodavatelé diverzifikují portfolia, nabíhají produkty, které najdou uplatnění i v elektromobilech. Je na ně vyvíjen obrovský tlak na zvyšování efektivity výroby, její automatizaci a digitalizaci,“ uvádí ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. „Investice výrobců i dodavatelů do vývoje nových řešení se pohybují v řádu miliard eur,“ dodává s tím, že v roce 2030 mají elektromobily tvořit asi třetinu všech vyráběných vozů.

Přizpůsobovat se průběžně musí například písecký výrobce výfukových systémů Faurecia. „U aut s elektrickým nebo vodíkovým pohonem nebude výfuk v dnešní podobě potřeba. Přestože je k jeho zániku ještě daleko, naše inovace tomu musíme přizpůsobit,“ říká manažer firmy pro východní Evropu Marek Čížek.

Písecká divize koncernu Faurecia, jenž patří k největším světovým dodavatelům dílů pro automobilový průmysl, už dnes vyrábí výfukové systémy, které přeměňují tepelnou energii na elektrickou – využitelnou k dobíjení baterií. „Změny se týkají všech výrobků. Momentální inovační vlna je zaměřena na snížení hmotnosti výrobků a uzpůsobení pro hybridní pohony,“ dodává Čížek.

Nastupující elektrický trend se dotýká i olomoucké továrny na ložiska Koyo Bearings ČR. „Ložiska v elektromobilech vyžadují vyšší otáčky a setrvačnost,“ říká prezident společnosti Petr Novák.

Před riziky varuje i majitel tradičního výrobce zapalovacích svíček Brisk Mojmír Čapka. „Tlaky evropských politiků na enormní snižování emisí v nereálně krátké době bez potřebných podmínek pro změny v automobilovém průmyslu a zájmu zákazníků mohou být zdrojem problémů,“ upozorňuje.

Téměř polovinu výroby Brisku dnes tvoří snímače. Některé je možno takřka okamžitě využít v autech se spalovacími i elektrickými motory. „Například snímače pro brzdový systém ABS dodáváme jak pro spalovací motory, tak pro elektromobily,“ doplňuje Čapka.

Brisk je zároveň připraven dodávat na základě konkrétních požadavků automobilek, například snímače hladiny brzdové kapaliny či bezpečnosti. Vývojové náklady na nový snímač se pohybují v řádu milionů korun.