Vzestup a pád „zabijáka nákladů“ Ghosna. Čtěte profil jedné z hlavních postav autoprůmyslu | E15.cz

Vzestup a pád „zabijáka nákladů“ Ghosna. Čtěte profil jedné z hlavních postav autoprůmyslu

Vzestup a pád „zabijáka nákladů“ Ghosna. Čtěte profil jedné z hlavních postav autoprůmyslu
Carlos Ghosn
• 
ZDROJ: profimedia

Michal Nosek

Carlos Ghosn patří mezi nejmocnější muže automobilového průmyslu. Šéfa Nissan Motor však zadržela tokijská prokuratura. Viní jej mimo jiné z využívání firemních peněz pro vlastní účely a z podhodnocování osobních příjmů ve finančních výkazech. Výkonný ředitel Nissanu Hiroto Saikawa řekl, že navrhne Ghosna odvolat z čela správní rady na čtvrtečním zasedání. Zároveň jej vyslýchá japonská prokuratura. Kauza tak může znamenat konec kariéry jedné z nejvýraznějších osobností autoprůmyslu. Připomeňte si Ghosnovu kariéru.

Čtyřiašedesátiletý zachránce několika automobilek Carlos Ghosn, má exotický původ. Narodil se roku 1954 v Brazílii, rodiče pochází z Libanonu a matka má nigerijské kořeny. Manažer svou kariéru odstartoval roku 1978 ve výrobci pneumatik Michelin a v gumárnách prožil osmnáct let na různých manažerských pozicích. Poslední roky u firmy strávil v rodné Brazílii.

Po dvou letech se s jihoamerickou divizi Michelinu dostal do černých čísel a pro třicátníka se otevřely nové obzory. Roku 1989 jej koncern vyslal do USA, aby dohlédl na novou akvizici do společnosti Uniroyal Goodrich, a implementoval tak podnik do struktur Michelinu.

Přelomovým se však pro Ghosena stal rok 1996, kdy jej získala francouzská automobilka Renault na funkci výkonného viceprezidenta se zodpovědností za nákup, vývoj a výrobu. V tomto angažmá údajně získal přezdívku zabiják nákladů. Přistoupil totiž k zásadní restrukturalizaci, zavřel továrnu v Belgii a propustil přes tři tisícovky zaměstnanců. A výsledek se okamžitě dostavil, Renault se začal sbírat z popela a o tři roky později začal mít chuť expandovat. Za cíl si vybral v té době problémový Nissan.

Roku 1999 Francouzi koupili ve ztrátové japonské automobilce sedmatřiprocentní podíl. V Japonsku Ghosenova osekávací aktivita gradovala. Přikázal zavřít pět továren a propustit 21 tisíc lidí. Nový šéf ale nepropouštěl pouze řadové zaměstnance, z firmy nedobrovolně odešla i celá řada japoských šéfů a místo nich nastoupili manažeři z Renaultu.

Po více než dvaceti letech spojených s Renaultem a Nissanem Carlos Ghosn ovládal automobilové impérium s ročním objemem výroby blížícím se devíti milionům vozů ročně, což znamená desetinu globálního trhu. Pod alianci patří sedm značek, vedle Renaultu a Dacie to jsou Nissan, Datsun, čínská Venucia, Lada a Mitsubishi. Tato dráha je ale zřejmě pro Ghosna uzavřená.

 

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah