Vzestup a pád „zabijáka nákladů“ Ghosna. Čtěte profil jedné z hlavních postav autoprůmyslu | E15.cz

Vzestup a pád „zabijáka nákladů“ Ghosna. Čtěte profil jedné z hlavních postav autoprůmyslu

Vzestup a pád „zabijáka nákladů“ Ghosna. Čtěte profil jedné z hlavních postav autoprůmyslu
Carlos Ghosn
• 
ZDROJ: profimedia

Michal Nosek

Carlos Ghosn patří mezi nejmocnější muže automobilového průmyslu. Šéfa Nissan Motor však zadržela tokijská prokuratura. Viní jej mimo jiné z využívání firemních peněz pro vlastní účely a z podhodnocování osobních příjmů ve finančních výkazech. Výkonný ředitel Nissanu Hiroto Saikawa řekl, že navrhne Ghosna odvolat z čela správní rady na čtvrtečním zasedání. Zároveň jej vyslýchá japonská prokuratura. Kauza tak může znamenat konec kariéry jedné z nejvýraznějších osobností autoprůmyslu. Připomeňte si Ghosnovu kariéru.

Čtyřiašedesátiletý zachránce několika automobilek Carlos Ghosn, má exotický původ. Narodil se roku 1954 v Brazílii, rodiče pochází z Libanonu a matka má nigerijské kořeny. Manažer svou kariéru odstartoval roku 1978 ve výrobci pneumatik Michelin a v gumárnách prožil osmnáct let na různých manažerských pozicích. Poslední roky u firmy strávil v rodné Brazílii.

Po dvou letech se s jihoamerickou divizi Michelinu dostal do černých čísel a pro třicátníka se otevřely nové obzory. Roku 1989 jej koncern vyslal do USA, aby dohlédl na novou akvizici do společnosti Uniroyal Goodrich, a implementoval tak podnik do struktur Michelinu.

OBRAZEM: Muzeum automobilky AvtoVAZ nabízí pohled na unikátní Lady

Přelomovým se však pro Ghosena stal rok 1996, kdy jej získala francouzská automobilka Renault na funkci výkonného viceprezidenta se zodpovědností za nákup, vývoj a výrobu. V tomto angažmá údajně získal přezdívku zabiják nákladů. Přistoupil totiž k zásadní restrukturalizaci, zavřel továrnu v Belgii a propustil přes tři tisícovky zaměstnanců. A výsledek se okamžitě dostavil, Renault se začal sbírat z popela a o tři roky později začal mít chuť expandovat. Za cíl si vybral v té době problémový Nissan.

Roku 1999 Francouzi koupili ve ztrátové japonské automobilce sedmatřiprocentní podíl. V Japonsku Ghosenova osekávací aktivita gradovala. Přikázal zavřít pět továren a propustit 21 tisíc lidí. Nový šéf ale nepropouštěl pouze řadové zaměstnance, z firmy nedobrovolně odešla i celá řada japoských šéfů a místo nich nastoupili manažeři z Renaultu.

Po více než dvaceti letech spojených s Renaultem a Nissanem Carlos Ghosn ovládal automobilové impérium s ročním objemem výroby blížícím se devíti milionům vozů ročně, což znamená desetinu globálního trhu. Pod alianci patří sedm značek, vedle Renaultu a Dacie to jsou Nissan, Datsun, čínská Venucia, Lada a Mitsubishi. Tato dráha je ale zřejmě pro Ghosna uzavřená.

Retrostroje: Automobilismus v Čechách začal před 123 lety. Podívejte se, čím jezdil liberecký magnát
Barča. Připomeňte si výrobu mladoboleslavské legendy pohledem Viléma Heckela

 

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud