Zaražte zelené šílenství, naléhají zástupci byznysu na rodící se vládu
Co nejrychleji ustanovit novou vládu a jednat. Jasný vzkaz, který zaznívá od zástupců firem a podnikatelů. Nová vláda musí přednostně řešit prudký růst cen energií, usnadnit zaměstnavatelům manévry na zamrzlém trhu práce a říct jasné „ne“ návrhu Evropské komise, jenž má znemožnit prodej automobilů se spalovacími motory.
„Volby vyhrála koalice Spolu. Nová vláda musí především okamžitě reagovat na problematiku energetiky a na dopady potíží Škody Auto na průmysl. Vláda musí s automobilkou jednat. Sami nevíme, jak dlouho bude Škodovka zavřená,“ říká prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.
Pro autoprůmysl jako motor české ekonomiky bude klíčové, zda a případně v jaké podobě projde návrh Evropské komise známý pod označením Fit for 55. Ten počítá se zákazem prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035.
„Český průmysl by byl schválením návrhu zásadně poškozen. Nová vláda musí vyjednat výhodnější podmínky pro Česko, tedy pomalejší odchod od spalovacích motorů a nižší tempo, kterým se mají zavádět elektromobily,“ uvádí Petr Novák, ředitel plánování koncernu JTEKT Evropa, kam patří i české závody Koyo Bearings. Skupina produkuje ložiska či systémy řízení pro automobilový průmysl.
Majitel táborské firmy Brisk Mojmír Čapka je rád, že ze Sněmovny téměř vypadli Piráti. "Ti měli ve vztahu k našemu průmyslu extrémnější nápady typu elektromobilita," řekl Čapka. Brisk vyrábí zapalovací svíčky a snímače, jež ovlivňují vstřikování paliva do motoru.
Najít kompromis mezi „zeleným fanatismem“ a odmítáním nových technologií nebude snadné. „Volkswagen udělal z elektromobility svou vlajkovou politiku a Česko nesmí přicházet o investice do této oblasti. Pokud nová vláda nepodpoří výstavbu například dobíjecí infrastruktury, velké investice automobilek a dalších hráčů půjdou jinam než do Česka,“ varuje Dlouhý.
Nová vláda by měla ve prospěch Česka využít i nadcházející předsednictví Evropské radě od července příštího roku. „Musí naléhat na změny balíčku Fit for 55 a vyjednat kompenzace pro vysoce průmyslové země, které doplatí na zelenou transformaci,“ dodává Novák. Zaměstnavatelé by rovněž přivítali rozvolnění podmínek na trhu práce, tedy snadnější zvyšování počtu zaměstnanců jejich „dovozem“ ze zahraničí, nebo naopak jejich flexibilnější propouštění.
„Pomohlo by i rozšíření dílen na základních školách, větší propojení praktické a teoretické výuky na středních školách a zavedení mistrovských zkoušek, jež zatím nebyly schváleny,“ dodává Novák.
Vedle boje o budoucnost spalovacích motorů a elektromotorů bude zásadní i důraz na politiku v energetice a vývoj cen energií.
„Doporučuji, abychom změnili zákony týkající se jádra, abychom dělali modulové jaderné reaktory v jednotlivých krajích. Tím by se odlehčila přenosová síť, vezmeme-li v úvahu i úložiště vodíku či elektřiny. Částečně by to pomohlo s růstem cen energií,“ domnívá se místopředseda hospodářského výboru, majitel společnosti Brano vyrábějící autodíly a jeden z nejbohatších Čechů Pavel Juříček (z ANO).
Hospodářská komora považuje za důležité také to, aby vláda bojovala za taxonomické uznání plynu jako přechodného energetického zdroje.
Zásadní bude dle Juříčka také způsob, jakým se naloží se 180 miliardami korun z evropského plánu obnovy. „Kritizoval jsem vicepremiéra Karla Havlíčka (za ANO) za to, že jsme pocukrovali penězi všechny oblasti ekonomiky místo toho, abychom vytyčili priority. Vláda sice už řekla, kam peníze půjdou, teď je otázka, jak to provést. Tady ještě má nová vláda manévrovací prostor,“ míní Juříček.
Zásadní roli hraje čas do vzniku nového kabinetu, a to nejen ve vztahu k miliardám z plánu obnovy, ale i k nakládání se státním rozpočtem. Zodpovědnější politiku v tomto ohledu očekává Kvido Štěpánek, majitel firmy Isolit-Bravo z Jablonného nad Orlicí, podniku, jenž vyrábí elektrospotřebiče a výrobky pro automobilový průmysl.
„Party skončila. Se Spolu přijde zodpovědnější hospodářská politika. Měl by se narovnat i způsob nakládání s dotacemi – viz mafiánské vztahy, dotace EU, Agrofert. Já bych je úplně zrušil. Když už tu jsou, tak by se měly zprůhlednit. Stát se musí mít rovněž na pozoru vzhledem ke kritické situaci v autoprůmyslu, horší jsem nezažil. Nevíme, co bude dál, viz dění ve Škodě Auto,“ vysvětluje Štěpánek.
Nová vláda by měla především investovat, a to nejen do průmyslu, ale i do pandemií velmi tvrdě zasaženého cestovního ruchu, říká prezident České unie cestovního ruchu a poradce ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (za ANO) Viliam Sivek.
„Z cestovního ruchu odešlo hrozně moc lidí. Kuchaře, recepční či obsluhu neseženete. Ti lidé zjistili, že v hotelnictví je daleko jednodušší nedělat o svátcích, v noci či na směny. Vláda musí investicemi pomoci krajům,“ uvádí Sivek. Požaduje také, aby vznikl zákon o cestovním ruchu. „Měl by řešit finanční dotace, ekonomiku, postupy krajů, systém řízení,“ dodává.
Jako pravicový volič vítá volební výsledek Miloslav Kamiš, jednatel firmy Viscofan CZ , která v Českých Budějovicích vyrábí umělá střívka pro potravinářský průmysl. "Vidím to jako změnu a doufám, že přinese nové morální nastavení a principy do všeho fungování," řekl. Za úkoly pro novou vládu označil Green Deal, nastavení státního rozpočtu, snížení úřední zátěže i chybějící pracovníky na trhu.
Podporu větších agrárních podniků si od koalic Spolu a PirSTAN přeje majitel firmy Rhea holding Josef Kolář. "Byl bych rád, aby se dokázaly podívat na zemědělství i z jiného pohledu než tak, jak ho zatím prezentovaly. To znamená, aby neopomíjely větší zemědělské subjekty, které z nezanedbatelné míry produkují potraviny, starají se o krajinu. Aby ze slovníku vypadla slova zemědělský oligarcha, agrobaron a aby nás při plánování zemědělské politiky nehodily přes palubu, protože snadné to nemáme nikdo," řekl majitel holdingu, který v Čechách, na Moravě a Slovensku obhospodařuje 21 tisíc hektarů.