Zlaté časy už byly. Přední německé automobilky varují investory: ziskovost půjde dolů

Prodej Mercedes E-Klasse v Číně výrazně propadá.

Prodej Mercedes E-Klasse v Číně výrazně propadá. Zdroj: Mercedes

Jiří Liebreich

Přední německé automobilky varují investory, že se jejich ziskovost letos vydá směrem dolů. Učinilo tak BMW, později i Mercedes-Benz. Oba výrobce trápí především propad na největším světovém trhu s automobily v Číně, který se stále nedaří zastavit ani jim, ani mnoha dalším, včetně třeba Porsche. Akcie tradičně silných hráčů tak reagovaly na nečekané varování poklesem.

Jako první varovalo investory BMW. To se potýká hned se dvěma mrzutostmi. Zaprvé musí svolávat již provozované vozy kvůli závadě v brzdovém systému, další již vyrobené, ale neprodané musí opravit. Problém se týká 1,5 milionu automobilů, což je pro německou značku bolest v řádu vyšších stovek milionů eur. Mnohem vážnější hrozbu však představují slabé prodeje v Číně.

BMW proto snížilo výhled provozní marže u osobních automobilů i motocyklů do konce roku z rozmezí osm až deset procent na šest až sedm. Akcie společnosti reagovaly prudkým poklesem o více než jedenáct procent, později se propad snížil asi na pět procent, tedy na současných téměř 74 eur.

Veselo není ani ve vedení odvěkého rivala. Mercedes-Benz varoval, že zisk před úroky a zdaněním bude letos pravděpodobně výrazně slabší než loni. V původní prognóze automobilka počítala s maržemi v rozmezí deseti až jedenácti procent, nyní očekává 7,5 až 8,5 procenta. Špatné poselství zdůvodňuje stuttgartská společnost horšícími se výsledky v Říši středu. V době přípravy článku odepisovaly akcie firmy téměř sedm procent od čtvrtečního zveřejnění varování, obchodují se za 55 eur.

BMW, Mercedes-Benz, ale i Porsche a další německé automobilky narážejí hlavně na špatné prodejní výsledky v Číně. Od ledna do července poklesl odbyt BMW na tomto klíčovém trhu o pět procent na 423 tisíc vozů. Mercedes-Benz eviduje osmiprocentní snížení na 402 tisíc automobilů, Porsche hlásí dokonce 37procentní propad na 31 tisíc vozů. Vyplývá to z dat poradenské společnosti JSC Automotive a analytické Marklines.

Na rozdíl od ostatních zmíněných Porsche v Číně nevyrábí a veškeré vozy tamním zákazníkům dováží, pokles ho tak bolí nepatrně méně. Nového šéfa Porsche pro oblast Číny Alexandera Pollicha však nečeká zrovna snadný úkol. Výrazně sestupnou trajektorii totiž vykazují všechny klíčové modely: vozů Macan, Panamera a Cayenne se do července prodalo o 89, respektive 45 a 9 procent méně než loni. Dohromady asi 26 tisíc.

Porsche MacanPorsche Macan | Zdroj: Porsche

Vážnějším varováním než sama absolutní čísla je však dlouhodobý trend. Ještě před deseti až patnácti lety rostly prémiové německé značky v Číně velmi často i dvouciferným tempem ročně. Později mezi rokem 2016 a propuknutím pandemie covid-19 to byla stále velmi povzbudivá vyšší procenta, připomíná portál Automobilwoche.

Zlaté roky jsou však ty tam. Pandemie přinesla zlom nejen ve vnímání ochrany lidského zdraví, ale i v prodejích na čínském trhu s automobily. Domácí čínské automobilky sílí, zahraniční konkurence se jen bolestivě smiřuje s propady tržních podílů.

Své o tom ví i ve Škodě Auto. Ještě v roce 2018 vzhlížela k Číně jako ke zdaleka nejdůležitějšímu trhu. Tehdy na něm udala rekordních 341 tisíc škodovek. O tehdejším významu Číny pro Škodu hovoří odstup od tehdy druhého největšího trhu Německa, kde ve zmíněném roce 2018 prodala o téměř polovinu méně aut než v Číně.

Následoval strmý propad, který dodnes nebere konce. Za první letošní pololetí zde Škoda prodala pouze přes sedm tisíc vozů, meziročně o skoro polovinu méně. I proto expanduje na jiné trhy v Asii, například do Vietnamu. Prémiové německé značky dost možná čeká podobný osud.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!