Komplex památkově chráněných kasáren Jana Žižky v Praze 8 už přitom měla podnikatelka na dosah ruky. Na začátku roku vyhrála s nabídkovou cenou 589 milionů korun tendr, v němž počáteční cena stanovená vojáky činila 581 milionů. Pak ale do úřadu nastoupil Martin Stropnický (ANO) a soutěž zrušil. Vadilo mu prý, že Ivana Tykač se do tendru přihlásila ještě s druhou firmou, která soutěžila s projektem výstavby bytů a obchodů.
Ivana Tykač: Přestavba kasáren bude pohyb v minovém poli
Podnikatelka se brání, že to nebylo v rozporu s podmínkami tendru, což jí potvrdilo i samo ministerstvo. Nyní si Stropnického úřad nechal zpracovat na kasárna nový cenový posudek. Výsledkem je sice přecenění směrem nahoru, od původní ceny se však zásadně neliší. Nyní by obrana chtěla dostat za komplex nejméně 620 milionů.
I původní cena přitom byla podle Ivany Tykač za hranicí rentability. „Myslím si, že z hlediska developerského projektu a jeho návratnosti je schůdná pořizovací cena do 450 milionů korun. Tedy při výši nové minimální kupní ceny to vidím jako soutěž o nejlepší charitativní projekt. Když ho totiž někdo nebude chtít dotovat, vycházet mu nebude,“ poznamenala developerka.
Tři roky prodleva. Minimálně
Problém s ekonomikou karlínského projektu je však podle ní ještě hlubší. Změna územního plánu bude totiž trvat alespoň tři roky a po tu dobu bude mít investor peníze utopené. „Z hlediska cash flow je to velmi nepříjemné,“ dodala Ivana Tykač. Developer si však podle ní i za tento prostoj musí započítat marži, která se v případě konzervativního přístupu pohybuje v realitním byznysu kolem pěti procent. Matematika karlínského případu tedy zvyšuje cenu kasáren o dalších sto milionů.
„Plus k tomu připočtěme náklady na rekonstrukci kolem dvou miliard korun,“ řekla šéfka společnosti Griva Art. Součástí ekonomiky takového projektu je proto podle Ivany Tykač také díl, který na sebe vezme univerzita. „Při přípravě projektu jsme se bavili s dvěma institucemi, z nichž bychom nakonec vybrali jednu, jež by kampus provozovala,“ sdělila. Na zveřejnění jména provozovatele je však prý ještě brzy.