Náklady na vybavení kanceláří rostou. Praha i kvůli online poradám podražila na úroveň západní Evropy

Kancelářský komplex Churchill v Praze

Kancelářský komplex Churchill v Praze Zdroj: Flower Company

Investice do vybavení moderních kanceláří v Česku patří k nejvyšším v regionu a vyrovnají se i některým západoevropským metropolím. Na metr čtvereční vydají firmy v tuzemsku v přepočtu zhruba 25 tisíc korun a hojně přitom investují do moderních technologií. Tento trend ještě zesílila pandemie, v jejímž důsledku se online porady staly standardem.

Ve srovnání 26 evropských měst se Praha umístila druhá v regionu střední a východní Evropy (CEE), co se týká nákladů na vybavení kanceláří neboli fit-out. Nejdražší je Bělehrad a přes tisíc eur se za vybavení metru čtverečního platí také ve Varšavě.

Náklady na fit-out tak dosahují úrovně běžné v Miláně, Římě, Lisabonu či v Amsterdamu. Zdaleka nejdráž ale vyjde vybavení kanceláří v německých byznysových centrech a také v Británii, kde medián nákladů převyšuje i dva tisíce eur.

Hlavními důvody, proč se Česká republika umístila v žebříčku poradenské firmy Cushman & Wakefield tak vysoko, jsou zdražování v dodavatelských řetězcích a problémy s pracovní silou. Celou pětinu nákladů ovšem tvoří audiovizuální a IT technika. Vzhledem k nárůstu používání online platforem pro práci na dálku a potřebě vybavit k tomu zasedací místnosti proto realitní poradci ještě očekávají růst nákladů na audiovizuální systémy, který provází i rostoucí nedostatek elektronických součástek.

„Firmy potřebují kromě reprezentativní zasedačky pro schůzky i další prostory vybavené pro spolupráci týmů. Mohou to být takzvané huddle rooms, tedy neformální prostory připomínající spíš relaxační zónu, anebo ostrovní řešení, k nimž se mohou zaměstnanci sesednout v rámci větší pracovní místnosti,“ popisuje Michal Černý ze společnosti Audiopro.

Prostorová řešení se liší podle potřeb a zaměření společnosti, nároky na technologie ale mívají podobné. „Takové, aby bylo možné bez technických problémů komunikovat online se vzdálenými účastníky schůzky, sdílet s nimi informace, a to vše v zabezpečeném systému,“ dodává Černý.

Budoucnost kanceláří je už dva roky předmětem diskuzí. Nejpravděpodobnějším řešením se zdá flexibilní a hybridní model. Kanceláře přitom neztratily na významu, ať už kvůli zachování produktivity, setkávání kolegů či spolupráci mezi týmy. Posun směrem k flexibilnějším pracovištím zvyšuje náklady na design a vybavení kanceláří. Práce střídavě na home-office a ve firemní kanceláři na druhé straně snižuje požadavky na velikost prostor.

„Změna podmínek pro práci ovlivnila mnoho oblastí včetně designu pracovních prostor. Trendem je zařizování flexibilnějších prostor, odklon od stabilně obsazených kanceláří, zřizování míst pro klidnou soustředěnou práci a zvětšování sdíleného prostoru. Ten je ale vybavován tak, aby umožňoval dodržení dostatečné vzdálenosti přítomných, a zároveň podporoval kreativní spolupráci,“ doplňuje Michal Novák ze společnosti Profesia.

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub