Uzávěrka Jana Novotného: Elektromobilita a pět mýtů o jejím nástupu

Jan Novotný, E15

Jan Novotný, E15 Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

Nabíjecí stanice Ionity v Nupakách u Říčan.
Nabíjecí stanice E.ON
Tesla Gigafatory Berlín
Tesla Gigafatory Berlín
Tesla Gigafatory Berlín
12
Fotogalerie

Málokteré téma dokáže v současnosti tak polarizovat českou společnost jako nástup elektromobility. Vidíme to dennodenně ve statistikách čtenosti textů o elektroautech i v počtu komentářů pod odkazy. Se zájmem ale přichází řada mýtů a nepravd, které se objevují jak v komentářích, tak v některých textech, a dokonce i v proslovech politiků.

1. Nastane zákaz spalovacích motorů

Zatímco v programovém prohlášení Fialova kabinetu se píše, že Green Deal „je příležitostí, jak… výrazně modernizovat českou ekonomiku“, premiér Petr Fiala tvrdí, že „návrh na zákaz automobilů se spalovacími motory, to by ohrozilo existenčně řadu lidí, kteří u nás osobní automobil nepoužívají jako nějaký luxus nebo pro zábavu“.

Ale v tomto vyjádření předsedy vlády podobně jako ve vánočním poselství prezidenta Miloše Zemana je malý háček. Evropská komise nenavrhuje žádný zákaz spalovacích motorů po roce 2035, nýbrž pouze zákaz prodeje nových vozidel produkujících uhlíkové emise, což mohou být auta se spalovacími motory. A v tom je obrovský rozdíl. Nikdo totiž nebrání tomu, aby si Čech v roce 2035 pořídil pět let staré auto se spalovacím motorem. Nebo v roce 2040 deset let staré.

Elektromobilita: Jaké jsou plány EU a světa?

Video placeholde
• Videohub

Klasická čoudící vozidla tady s námi budou ve velkém ještě nejméně čtvrtstoletí a nikdo jejich používání nezakáže ani poté. Nicméně někteří veřejní činitelé, ať už z neznalosti, nebo se záměrem, zamlčují úplnou pravdu a celý návrh posouvají svými vyjádřeními do virtuální reality.

2. Zničí to náš průmysl

Zřejmě nejčastějším argumentem pro odklad nástupu elektromobility je možné poškození českého průmyslu závislého na výrobě automobilů a autodílů. Upozorňují na to čeští výrobci autodílů i politici. Pokud bychom tuto logiku přijali, museli bychom se smířit s tím, že se náš průmysl během příštích patnácti let vůbec nezmodernizuje a že budeme chtít zachovat zastaralou výrobu, o jejíž produkty nebude zájem nikde jinde než v Česku.

V této souvislosti doporučuji na webu E15.cz ke čtení prosincový rozhovor s Miroslavem Dvořákem, šéfem Motoru Jikov, jednoho z největších českých dodavatelů dílů automobilkám. Pokud by čistě teoreticky za deset let měly jezdit jen elektromobily (což se ale nestane ani za třicet let), přišel by tento podnik o polovinu tržeb.

„Proto zvažujeme zavedení úplně odlišných nových typů výrob. Snažíme se dělat díly imunní vůči druhu paliva v autech: alternátory či generátory. Ročně proinvestujeme na sto milionů. Hledáme nové trhy,“ vysvětluje Miroslav Dvořák, jak se jeho firma chce přizpůsobit nové realitě. A že základem podnikání není ustrnutí vlastní nabídky, ale flexibilita vůči poptávce, o tom nemůže být sporu.

3. Evropa zbytečně spěchá

EU čelí pravidelné kritice z Česka, že přechod na uhlíkovou neutralitu související s omezením spalovacích motorů je uspěchaný a nepřipravený. Ale když se podíváme na desítku nejhodnotnějších automobilek světa, najdeme tam jen tři evropské, chcete-li německé. Ani jedna z nich dosud neučinila elektromobilitu hlavní částí své produkce.

Nejhodnotnější automobilka světa, americká Tesla, přitom slaví velké úspěchy nejen v USA, ale i v Evropě. Kromě toho, že u Berlína dostavěla největší evropskou gigafactory na výrobu půl milionu elektroaut ročně, její Model 3 se loni v září stal dokonce nejprodávanějším autem v Evropě. V prodejích tedy předstihl i všechna auta se spalovacími motory.

Čtvrtá nejhodnotnější automobilka na světě, čínská BYD, už nabízí ze svých téměř dvaceti modelů jediný vůz s čistě spalovacím motorem. Čína už loni také oznámila, že přestane investovat do výstavby uhelných elektráren a od roku 2026 chce spotřebu uhlí na domácím trhu snižovat a do roku 2060 se stát uhlíkově neutrální. Jde přitom stále o rozvojovou zemi.

Není to tedy nakonec tak, že Evropa jen dohání USA a Čínu? A jakékoliv zaváhání či odklad navržených cílů by Evropu z globální konkurence vyškrtly?

4. Na elektromobily nikdo nebude mít

Snad největším faulem debat o elektromobilitě je cena elektroaut. Mnohdy padají nesmyslné mnohamilionové cifry, přitom nejlevnější elektromobil na evropském trhu, původem čínský VXT eCHOICE 4, už teď pořídíte za 250 tisíc korun. Jde sice spíš o golfové vozítko, ale plně elektrickou Dacii Spring za necelých 500 tisíc už si může koupit i průměrná česká rodina.

Je pravda, že elektrické vozy jsou v průměru o něco dražší než ty benzinové nebo diesely, ale je to hlavně ze dvou důvodů. Zaprvé celý autoprůmysl je orientován stále z většiny na výrobu aut se spalovacími motory, takže náklady z rozsahu hrají do karet tradičním dvoulitrům. Zadruhé elektroauta jsou považována za luxusní zboží a podle toho vypadá jejich cenovka. Pokud se elektromobily stanou mainstreamem, obě tyto příčiny vyšších cen zmizí.

5. Elektroauta se stejně budou vyrábět a dobíjet ze špinavé energie

Pokud bychom zůstali u současného českého energetického mixu s uhelnými elektrárnami, tak by tento mýtus byl pravdou. Nicméně Česko se má od uhlí odklonit nejpozději právě v době přechodu evropské mobility na elektřinu či jiné alternativy. V roce 2035 tedy už žádná z továren nebo dobíjecích stanic nebude zásobována energií vyráběnou spalováním uhlí.

Na elektromobilitě se v budoucnu budou podílet výhradně jaderné a obnovitelné zdroje. Tím, jak se bude zvyšovat podíl obnovitelných zdrojů přímo v domácnostech, nebude třeba tolik využívat ani dobíjecí stanice. A rychlost dobití u nabíječek už také přestává být problémem. Například v Praze na Chodově se tento týden otevře nabíječka od PRE, která umožní nabití z 10 na 90 procent za pouhých osm minut. Přitom cena elektrické energie dobíjené do elektromobilů stále zůstává o poznání nižší než cena benzinu u klasických pump.