Praha a Metrostav o Blance rozhodnou do pátku

Prohlídka rozestaveného tunelu Blanka

Prohlídka rozestaveného tunelu Blanka Zdroj: ctk

Praha a stavební firma Metrostav chtějí o problematice tunelu Blanka jednat do pátku, kdy vystoupí se společným prohlášením. Dohodli jsme se, že do té doby nebudeme průběh jednání komentovat, řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Už nyní je jasné, že se Praha snaží předejít zastavení stavby, kterou Metrostav avizoval na 7. prosince.

„Předpokládáme, že v pátek bychom mohli mít nějaký výsledek, ale nechci předjímat, situace je právně složitá,“ řekl dnes Nouza. „Do té doby jsme si dali bobříka mlčení,“ doplnil. Metrostav přitom v pondělí ústy mluvčího Františka Poláka sdělil, že oficiální jednání ještě nezačala. Nouza to dnes označil za „nedorozumění v komunikaci“. Právníci podle něj vedou intenzivní jednání. „Mou osobní ambicí je dohodnout se tak, aby se stavba nemusela zastavit,“ doplnil.

Informace o problémech s proplácením faktur za vícepráce na tunelovém komplexu Blanka se objevují už řadu měsíců. Situace eskalovala minulý týden ve středu, kdy Metrostav oznámil termín zastavení prací. Praha mu totiž dluží 2,1 miliardy korun. Vedení města na to reagovalo oznámením, že smlouvy s Metrostavem jsou s největší pravděpodobností neplatné. Diskutuje se o možnosti vyřešit situaci před rozhodčím soudem.

Smlouvy ke stavbě tunelu Blanka, který je součástí městského okruhu, vznikly v éře primátora Pavla Béma (ODS). Stavební a technologická část měly dohromady vyjít na zhruba 25 miliard korun. Postupně se ale ukázalo, že se dílo kvůli vícepracím prodraží o deset miliard. Současné vedení Prahy neví, jak za takové práce zákonným způsobem zaplatit a navíc přišlo s překvapivou informací, že smlouvy patrně neplatí. Nebyly totiž součástí usnesení rady a neprojednalo je ani zastupitelstvo. Problematická je i stavba Trojského mostu, která je součástí komplexu staveb. Na most údajně není řádná smlouva. Původní cena půl miliardy se navíc navýšila až na stávající zhruba 1,2 miliardy korun.

Blankou se původně měli první řidiči projet už v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro roku 2014 a ani nyní není jasné, kdy bude největší městský tunelový komplex Evropy dokončen. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.