Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: ctk

Nejviditelnější a největší z nich je tunel Blanka. Tato důležitá, i když zejména ekologickými aktivisty kritizovaná součást městského okruhu se začala stavět v roce 2007, stát měla zhruba 25 miliard a řidiči jí již měli používat. Dnes to ale vypadá, že auta tunelem projedou až v roce 2014 a přijde nejméně na 36 miliard korun. Za úspěch je nicméně možné považovat to, že město tunel staví ze svého rozpočtu, bez přispění státu, podobně jako prodloužení trasy A pražského metra.
Mapa tunelu Blanka
Kabely v tunelu Blanka
Jak vysvětlit řidičům, že tenhle obrázek bude ve spojení s tunelem Blanka znamenat ještě dlouho naprosté sci-fi?
Tunel Blanka (ilustrační foto)
7
Fotogalerie

Praha dosud proplatila za stavbu tunelového komplexu Blanka 36,98 miliardy korun. Na dnešním jednání magistrátního finančního výboru to řekl ředitel odboru strategických investic Karel Prajer. Odhadované celkové náklady jsou asi 40 miliard korun. Tunelový komplex stále funguje jen ve zkušebním provozu.

Téměř šestikilometrová Blanka byla po několikaletém zpoždění otevřena v září 2015 a měří téměř šest kilometrů. Původní smlouva z dob primátora Pavla Béma (ODS) předpokládala náklady kolem 17 miliard. 

"K dnešnímu dni na tom trojtunelí jsme proplatili 36,98 miliardy korun. Jsme zhruba v 95 procentech ceny, protože zbývá třeba zádržné, které samozřejmě se uvolňuje až po určitých letech od převzetí díla a po skončení záruční doby," řekl Prajer.

Celkové náklady stavby se mohou ještě zvýšit. Praha totiž současný zkušební provoz platí z investiční části rozpočtu. Takto vynaložené náklady tak nebudou započítány jako peníze vynaložené na provoz, ale do ceny tunelu. "Proto také nedokážu odpovědět na to, kolik Blanka bude stát, protože nevím, jak dlouho potáhneme ještě tento režim zkušebního provozu, který je částečně hrazen z investičních prostředků," řekl členům výboru Prajer. Řádově stojí provoz 500 milionů korun za rok.

Podle opozičního zastupitele Jiřího Nouzy (TOP 09) by mělo město tento režim změnit. "Donekonečna to platit z investičních peněz je podle mě špatně. Cena tunelu se tak může šplhat pořád nahoru," řekl Nouza.

Kdy bude stavba zkolaudována a kdy bude ukončen zkušební provoz, není zatím jasné. Primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD) na jednání výboru řekl, že nechá vypracovat harmonogram. "Nechám připravit osnovu, co se musí udělat, aby zkušební provoz mohl přejít do jiného typu provozu, zda to vůbec lze. Předložíme to na příštím jednání výboru," řekl.

Tunelový komplex byl zprovozněn se zpožděním v září 2015. Denně třemi tunely, které jej tvoří, projede na 80 tisíc aut.