Spor o závady na D47 míří k soudu | E15.cz

Spor o závady na D47 míří k soudu

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: E15

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Pár týdnů po urovnání sporů se stavební firmou Skanska má ministerstvo dopravy na krku novou soudní hrozbu. Tentokrát od dalšího stavebního giganta, firmy Eurovia. Ministerstvo dopravy a jemu podřízené Ředitelství silnic a dálnic firmu veřejně kritizovalo za závady na dálnici D47 u Ostravy. Dálnice, dokončená v roce 2007, se tady vzdouvá, za čímž úřad vidí nekvalitní materiál v podloží. Po Eurovii proto chce, aby úsek opravila, i kdyby měla „dálnici rozkopat a postavit znovu“.

Stavební firma se ale proti tomu dnes ostře ohradila. Pro údajné poškození dobrého jména společnost připravuje žaloby mimo jiné na šéfa ŘSD René Porubu a ministra dopravy Pavla Dobeše.

Ředitel Eurovie Martin Borovka tvrdí, že pro podloží stavbaři použili materiál přesně podle pokynů ministerstva. Pod vozovkou leží průmyslový odpad z moravskoslezských továren, například vysokopecní struska, hlušinová sypanina a takzvaný studený odval, jehož součástí je stavební suť, menší kousky dřeva a PVC. Podle Borovky bylo použití tohoto materiálu závazné pro všechny společnosti, které se do výběrového řízení na stavbu D47 hlásily. ŘSD prý rovněž přímo stanovilo, odkud má být struskový odval odebírán.

Firma si navíc stěžuje, že ŘSD řeší problém přes média a nikoliv přímo s ní. Není tak jasné, zda reklamace nebyla vypořádána už v minulých letech.

Obě strany se dnes dostaly do mediální přestřelky, ministerstvo si nenechalo nic líbit. „Současná situace je opravdu alarmující, je třeba s ní okamžitě začít něco dělat. Budu hájit zájmy daňových poplatníků, z jejichž peněz byla tato dálnice nekvalitně postavena,“ řekl Dobeš. Revize dálnice podle něj odhalily vážná pochybení. MD chce proto v brzku zkontrolovat všechny úseky dálnic, které jsou ještě v reklamační lhůtě.

Šéf ŘSD Poruba se pozastavil také nad tím, že dozor na stavbě prováděla pro obě strany stejná firma. To by se prý už nemělo opakovat. „Chci také důkladně prověřit, jak vypadala projektová dokumentace a jaký byl po dobu přípravy a realizace přístup pracovníků státní organizace ŘSD,“ říká nový šéf ŘSD.

Podobný případ řešilo ministerstvo nedávno také na dálnici D11 do Hradce Králové, kde se terčem stala společnost Skanska. Ta rovněž chtěla ministerstvo pohnat k soudu pro poškození dobrého jména. Spor ale nakonec skončil poplácáním po ramenou s tím, že za stav dálnice nese stejnou zodpovědnost ŘSD i firma.