Stavební firmy začínají zbrojit proti obří pokutě, podají rozklad
„Nelíbil se nám způsob získání dokumentů ani jejich interpretace,“ doplnila mluvčí Strabagu Edita Novotná s poukazem na razii, kterou antimonopolní úředníci provedli v kancelářích firem. I Strabag je ochotný hnát věc v případě neúspěchu u předsedy Petra Rafaje ke správnímu soudu.
„Využijeme všech možností, které česká legislativa umožňuje,“ řekla mluvčí Eurovie Iveta Štočková. Žaloba ovšem nemá odkladný účinek na splatnost pokuty. Společnosti si tak musejí připravit nemalé peníze, výše sankce přitom vychází z velikosti firmy. Nejhůře tak dopadla Skanska, po které ÚOHS požaduje téměř 650 milionů korun.
Na Strabag vychází 614 milionů, Eurovii 603 milionů a firmu Swietelsky 93 milionů. S giganty se vezou i menší společnosti Lesostavby Třeboň, M-Silnice a Berger Bohemia. Úřad řešil celkem tři zakázky z let 2007 a 2008, všechny se přitom týkají jižních Čech. Konkrétně šlo o výstavbu silnice R4 Mirotice – Třebkov na Písecku, rekonstrukci lokality na Bakalářích v Písku a opravu Jeronýmovy ulice v Třeboni.
Luštění ručně psaných poznámek
Antimonopolní úřad podle dokumentu, který má server E15.cz k dispozici, vycházel mimo jiné s ručně psaných poznámek na listinách zabavených u firem. Z ručních zápisků úřad mimo jiné dedukuje, že se firmy domlouvaly, která podá či nepodá v konkrétní soutěži nabídku.
„Vzhledem k tomu, že není možné s jistotou určit původce ani dataci dokumentu, není společnost Eurovia schopna blíže se vyjádřit se k dataci, autorství ani obsahu (významu) ručně psaných poznámek obsažených na tomto dokumentu, včetně seznamu společností, zkratek, poznámek a částek …,“ cituje antimonopolní úřad odpověď jedné z firem.
Provinění firem úřad spatřuje v koordinaaci nabídek ve výběrových řízení. O tom, že soud nemusí být beznadějný, svědčí kauza Railjet Českých drah. Před několika dny krajský soud zrušil drahám pokutu 25 milionů korun.