Chytré airbagy i zboží z e-shopu přímo do auta. Škodě mají v nové éře pomoci izraelské start-upy

Škoda Auto v Tel Avivu.

Škoda Auto v Tel Avivu. Zdroj: ČTK

Škoda Auto v izraelském Tel Avivu.
Škoda Auto v Tel Avivu.
Škoda Auto v izraelském Tel Avivu.
Start-up Brightway Vision pracuje s laserem, který pomáhá autonomním autům vidět i ve tmě nebo mlze, tedy odbourává největší nedostatky běžných kamer.
Start-up Brightway Vision pracuje s laserem, který pomáhá autonomním autům vidět i ve tmě nebo mlze, tedy odbourává největší nedostatky běžných kamer.
30
Fotogalerie

Mladoboleslavská automobilka hledá způsob, jak ve zrychlujícím digitálním světě „nezaspat“. Významným zdrojem inspirace k zavádění technologických noviken je pro Škodu Auto izraelská start-upová scéna, která obecně patří mezi ty nejpokročilejší na světě.

Upozornění na zapomenuté dítě v autě, laserové senzory nebo dovážka zboží z e-shopu do kufru auta. To jsou některé projekty technologických start-upů, které mladoboleslavská Škoda Auto testuje v Izraeli. Automobilka se svým izraelským importérem Champion Motors před časem rozjela společný podnik Škoda Auto DigiLab Israel, který má za úkol vytipovat místní inovátory a otestovat jejich nápady.

„Chceme se posunout od prostého výrobce aut k poskytovateli služeb,“ vysvětluje šéfka české pobočky DigiLabu Jarmila Plachá. „Jako vznikaly před lety aplikace do mobilních telefonů, tak my chceme k vozu dodávat nové služby,“ dodala. Izrael je domovem šesti tisíc start-upů, z nichž se více než pět set věnuje inovacím v automobilismu.

Škoda nyní v Izraeli spolupracuje s deseti firmami. Jde například o Guardian, který vyvíjí senzory na rozpoznávání přítomnosti pasažérů uvnitř vozu a jejich vlastnosti. Díky tomu může například řidiče upozornit na zapomenuté dítě ve voze nebo odhadnout váhu pasažéra a tomu přizpůsobit sílu airbagu.

Společnost BrightWay Vision zase pomocí laseru pomáhá autonomním vozům „vidět“ ve tmě či mlze, čímž se liší od běžných kamer. Firma Otonomo „překládá“ a třídí data z automobilu tak, aby s nimi mohli dál pracovat vývojáři. V současnosti například testuje dovážku zboží do auta. Uživatel si tak nemusí nechávat posílat balíčky jen domů, ale pomocí chytrého zamykání kufru si může objednat věci i přímo do svého vozu.

Velkou roli hrají také projekty věnující se kyberbezpečnosti, autonomnímu řízení, sdílené ekonomice nebo smart cities. „Hledáme především společnosti orientované na zákazníky,“ říká Vít Lichtenstein, který pro škodovku vytipovává v Izraeli nové projekty.

„Trvá to tři měsíce, než rozhodneme, zda se start-upem spolupracovat. Jsme připraveni hodně investovat do testování jednotlivých projektů. Ne všechno, co testujeme, ale opravdu aplikujeme,“ říká Plachá, podle které méně než desetina start-upů v Izraeli opravdu uspěje. Automobilka nechtěla upřesnit, kolik prostředků hodlá do hledání talentů a testování vložit. Projekt podporuje také Česko-izraelská obchodní a průmyslová komora.

Takřka všechny technologické start-upy v automobilismu pracují s osobními daty. Ve světle nařízení Evropské unie o ochraně osobních dat, tzv. GDPR, musí mnoho firem přijít s řešením, jak nakládat s daty. „Poskytování osobních dat musí dávat zákazníkovi smysl. Například když se bude pojištění auta odvíjet od dat, která ukazují, jak dotyčný řídí, bude ho to více motivovat,“ říká Plachá.

V rámci koncernu Volkswagen, do kterého Škoda patří, celkem funguje kolem čtyřiceti podobných digilabů. Za své konkurenty ale nepovažuje mladoboleslavská společnost jen ostatní automobilky, ale řadí mezi ně i technologické firmy. Škodovka mimo jiné loni přivedla na český trh aplikaci HoppyGo, která je platformou pro sdílení aut. V německu také škodovácký digilab testuje sociální službu CareDriver, která nabízí vyškolené řidiče pro děti i seniory.

Škoda je v Izraeli nejsilnější evropskou značkou. Loni zvýšila prodej o 14,5 procenta na 23 400 vozů a zvedla svůj tržní podíl přibližně na 8,5 procenta. Celkově je škodovka v Izraeli na čtvrtém místě, nejprodávanější značkou v zemi je jihokorejská Hyundai.