Firma Snowfeet uhranula mladé lidi po celém světě

Když Michael Podešva a Zbyněk Šuba, dva kamarádi z vysoké školy, přišli v roce 2016 s nápadem vyrábět Snowfeet, které se dají pospat jako brusle na sníh, mnozí se jim smáli a kritizovali je. Jenže jejich firma, která loni patřila mezi vítěze v grantovém projektu Komerční banky Nastartujte se, je úspěšná a prosadila se i ve světě. „Zatím pořád rychle rosteme,“ říká v rozhovoru pro E15 Zbyněk Šuba, spoluzakladatel Snowfeetu.
Vyrobit úplně nové sportovní náčiní a prosadit se s ním na trhu, není přitom podle zkušeností z minulosti nijak jednoduché. Ale velké a úspěšné příklady přece jenom existují. Například už desítky let existující snowboard, na kterém jezdí například slavné české olympijské vítězky Ester Ledecká a Eva Samková. Zda se něco podobného může podařit i se Snowfeetem, to jen uvidíme. „Chceme ho prosadit jako velký sport,“ tvrdí ale Zbyněk Šuba a vysvětluje, jak celý nápad vznikl a jaké má společnost další záměry.
Jaký byl prvotní podnět k založení firmy Snowfeet?
Dva kamarádi nadšení ideou krátkých lyží ukončili studium na vysoké škole a rozhodli se rozšířit tento sport po celém světě.
A jaké jste na počátku zaznamenaly reakce?
Nejdřív se nám smáli a kritizovali nás. Samozřejmě, že ne všichni. Teď už je situace úplně jiná.
Co to Snowfeet je, jak funguje a co vaše společnost nabízí?
Snowfeet se dají popsat jako brusle na sníh. Podobné výrobky existují v různých variantách už stovky let, my z nich však chceme udělat plnohodnotný zimní sport. Jde v podstatě o nový sport, který by se dal nazvat snowskates. Použít se dají jak na sjezdovkách, tak mimo sjezdovky.
Jsou velmi malé a lehké, takže se vlezou do jakéhokoliv baťohu a můžete si je vzít kamkoliv. Nemusíte se tahat s těžkým a neskladným vybavením jako u lyží nebo snowboardů. Nepotřebujete ani lyžařskou obuv, ani žádnou jinou speciální obuv.
Vím, že vaše společnost už prodala tisíce kusů po celém světě? Kde všude jste uspěli?
Asi v každé zemi, kde je sníh. Našimi největší trhy jsou USA, Kanada, Japonsko a státy západní Evropy. Ale prodáváme i na jižní polokouli, v Austrálii, na Novém Zélandu, v Chile. Hodně párů si koupili třeba i v Dubaji, kde je krytá sjezdovka.
Jak vám u toho pomohl projekt Komerční banky Nastartujte se, mezi jehož oceněné loňské vítěze patříte?
Pomohla nám finanční odměna, ale i nové kontakty a také utvrzení v tom, že děláme správnou věc. Zároveň je skvělé, že tak velkému hráči, jakým Komerční banka je, není lhostejný osud začínajících českých podnikatelů. Navíc v podnikání vidíme nejen výdělek a zálibu, ale i způsob, jak efektivně zlepšit život nás samých i celé společnosti.
Budete své portfolio výrobků ještě rozšiřovat?
Ano, chystáme nové verze Snowfeet. Profesionální verzi, která bude vhodná i pro lyžařskou obuv a budeme mít také dětskou verzi. Další výrobky zatím nevyvíjíme. Zároveň budeme rozšiřovat naše prodejní kanály. Jednáme s dalšími distributory, budeme prodávat přes Amazon a jiné obchody po celém světě.
Jaké jsou ekonomické výsledky firmy?
Velmi úspěšně jsme prošli uplynulou sezonou. Zatím rosteme v prodejích o 300 procent ročně. Na Indiegogo, což je globální crowdfundingová stránka, jsme vybrali přes 400 000 dolarů. Právě nabíráme spolupracovníky na marketing a administrativu. Chystáme se na další sezonu, domlouváme obchody, a jak už jsem zmínil, vyvíjíme nové modely.
To jsou pozoruhodné výsledky. Na vašich stránkách se také objevilo, že v rámci rozšíření Snowfeet by se někdy mohlo jednat i o olympijský sport? Je to reálné?
Ano, určitě je to reálné, ale není to jen v našich rukou. Bude záležet hlavně na tom, jak velká komunita uživatelů se okolo našeho sportu vytvoří.
Jaké byste dal lidem, kteří by chtěli začít podnikat, doporučení?
Začít! Teď hned. A vytrvat. Kdokoliv může založit úspěšný podnik. Bude to těžké, ale musíte vytrvat, nesmíte toho nechat. Překážky a selhání jsou přirozenou součástí podnikání, nesmí vás odradit. Cesta bez překážek většinou nikam nevede. Snažíme se také nevnímat podnikatelské prostředí jako prostředí plné konkurence, ale prostředí plné spolupráce.