Soutěž Nastartujte se vyhrál projekt Nesnězeno, který řeší problém plýtvání jídlem

Michaela Gregorová a Jakub Henni z firmy Nesnězeno, vítězové letošního grantového projektu Komerční banky Nastartujte se

Michaela Gregorová a Jakub Henni z firmy Nesnězeno, vítězové letošního grantového projektu Komerční banky Nastartujte se Zdroj: Archiv

Tisíce nových firem vznikají každý rok v České republice a převážně je zakládají mladí lidé. Těm už od roku 2013 pomáhá grantová soutěž Komerční banky „Nastartujte se“. Letošním vítězem se stal originální projekt Nesnězeno, jehož cílem je pomocí mobilní aplikace zabránit plýtvání jídlem.

„Až sto tisíc tun jídla končí ročně v českých restauračních zařízení takzvaně v koši. Je to obrovské plýtvání a my se pokoušíme to změnit. Inspirací pro nás byl podobný projekt v Dánsku. Pomocí naší mobilní aplikace nabídne restaurace zájemcům zbylé jídlo s minimální slevou 30 procent. Podniku se tím vrací náklady a často má z toho i menší zisk. Také zákazníci ušetří hodně peněz. Dnes už máme na aplikaci téměř 57 tisíc uživatelů a do projektu je zapojeno na 300 nejrůznějších restaurací,“ řekli pro E15 Michaela Gregorová a Jakub Henni, kteří jsou zakladatelé a majitelé Nesnězeno. Své ocenění, které bylo také spojeno s odměnou tři sta tisíc korun, si převzali na slavnostním večeru v rámci Dne podnikatelů České republiky, který ve středu pořádala v Praze Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

„Letos se do soutěže přihlásilo 64 projektů, což je druhý nejvyšší počet v historii grantu. Po zkušenostech z minulých let věříme, že mnoho z nich se bude dál úspěšně rozvíjet,“ dodává k oceněným Zuzana Nassifová, která je v Komerční bance garantem akce Nastartujte se.

Michaela Gregorová a Jakub Henni z firmy Nesnězeno, vítězové letošního grantového projektu Komerční banky Nastartujte seMichaela Gregorová a Jakub Henni z firmy Nesnězeno, vítězové letošního grantového projektu Komerční banky Nastartujte se | Archiv

Druhé místo v ní získal projekt Art Carbon, jehož zakladateli jsou Daniel Bouša a Martin Bouša. Tato firma vyrábí širokospektrální filtrační materiál na bázi uhlíkových nanotrubic pro odstraňování pesticidů, léků, jejich metabolitů a dalších znečišťujících látek z pitných a odpadních vod. Nový filtrační materiál odstraní rostoucí kontaminaci podzemních a povrchových vod výše zmíněnými polutanty. Jedná se tedy o věc, o které se v posledních letech v laické i odborné veřejnosti hodně hovoří.

Pro cenu za třetí místo si na Dni podnikatelů přišli Dominik Růžička a Lukáš Apolinář z projektu Xflow.cz. Ten se zabývá zprostředkováním stáží a dalších programů pro studenty, které jim mají pomoci zapojit se do reálné praxe. Společnost Xflow.cz pomocí jednoduché webové platformy dává firmám i studentům šanci se navzájem poznat na nové úrovni a snaží se jim poskytnout zázemí k budování dlouhodobě trvajícího a loajálního pracovního vztahu již od středoškolského věku jednotlivého zájemce.

Letošní E15 Cenu veřejnosti projektu Nastartujte se na středečním slavnostním večeru převzali Martin Wild a Daniel Wild, zakladatelé společnosti Marketum.cz. Ti k tomu E15 řekli: „Již nějaký čas se pohybujeme v online marketingu a narazili jsme na problém, že celý trh reklam je velmi nepřehledný, složitě se vyjednávají ceny a hledají vhodné prostory pro reklamu. Proto jsme se rozhodli založit Marketum.cz, abychom všechny nabídky na webech, sociálních sítích včetně influencerů, ale třeba i v časopisech, přidali na jedno místo a firma si tak mohla vyfiltrovat podle zaměření a ceny jednotlivé nabídky, které se jí hodí nejvíce. Díky jednoduchému nákupu přes naši platformu má každý také garanci, že obchod proběhne v pořádku.“

A co si myslí o začínajících převážně hodně mladých podnikatelích a soutěži Nastartujte se členové její odborní poroty?

„Program umožňuje propojit začínající podnikatele se světem velkého byznysu, s investory i s jejich budoucími zákazníky. Tito podnikatelé jsou budoucností země a naší snahou je být pro ně silným a dlouhodobým partnerem nejenom tehdy, kdy se jim daří, ale i v horších časech,“ říká Jan Kubálek, manažer Komerční banky pro strategie retailového bankovnictví.

Zdeněk Tomíček, místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, ambasador projektu „Svou cestou - Young Business“ a člen poroty celého grantu, pak popisuje význam podobných soutěží pro podnikání: „Jsou velmi důležité a staly se již pevnou součástí prostředí mladých začínajících podnikatelů a start-ups. Výhra v soutěži může být pro řadu z nich podstatnou finanční vzpruhou a podporou, kterou neumějí, či v konkrétní situaci nemohou sehnat v rámci rodiny, kamarádů, bank či jiných subjektů. Hlavním benefitem je možnost získat zpětnou vazbu na svůj produkt od lidí z byznysu, což často vede k lepšímu rozvoji firmy.“