Akcie Facebooku zažily nejhorší den od vstupu na burzu

Mark Zuckerberg při slyšení v americkém Kongresu

Mark Zuckerberg při slyšení v americkém Kongresu Zdroj: ČTK

Akcie americké internetové společnosti Facebook dnes zažily nejhorší den od vstupu na burzu v roce 2012. Jejich cena se kvůli obavám o budoucí zisky podniku a pokles marží propadla asi o 19 procent. Tržní hodnota firmy se tak snížila zhruba o 120 miliard dolarů (2,6 bilionu korun).

Facebook se tak stal prvním podnikem v historii amerického akciového trhu, jehož tržní hodnota se během jediného dne propadla o více než 100 miliard dolarů, uvedl server CNBC. Hodnota majetku zakladatele a šéfa firmy Marka Zuckerberga se v důsledku propadu ceny akcií snížila zhruba o 16 miliard dolarů.

Před zveřejněním výsledků hospodaření přitom akcie firmy uzavřely na novém rekordu 217,5 dolaru. Od počátku letošního roku již zpevnily o 23 procent.

Mark Zuckerberg přišel zhruba o pětinu svého majetku. Pro mnoho miliardářů v žebříčku nejbohatších lidí světa agentury Bloomberg by taková ztráta majetku představovala krach. Zhruba 87 procent současných miliardářů v seznamu by po takové ztrátě ze žebříčku vypadla.

Facebook ve středu varoval, že na jeho zisky budou mít po několik let negativní dopad náklady na zlepšování ochrany soukromí uživatelů. Upozornil také, že očekává zpomalení růstu tržeb, mimo jiné v důsledku nových nástrojů umožňujících uživatelům omezovat reklamu.

Facebook ve středu zveřejnil hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí, které z hlediska tržeb i počtu uživatelů zaostaly za očekáváním. Podle analytiků byly čtvrtletní výsledky první známkou toho, že na firmu mají negativní vliv nová evropská pravidla pro ochranu osobních údajů a skandály kolem nakládání s údaji uživatelů.

Řada makléřských společností dnes snížila cílovou cenu akcií Facebooku. Analytik Richard Greenfield ze společnosti BTIG Research se nicméně domnívá, že reakce akciového trhu je přehnaná. Facebook podle něj nadále skýtá inzerentům řadu příležitostí a investice do posílení bezpečnosti a ochrany soukromí by měly podpořit jeho dlouhodobý růst.

Analytici upozorňují, že největší sociální síť na světě se zdála být díky svému hvězdnému růstu dva roky hluchá k veškeré kritice ohledně politiky obsahu, nedostatečné ochraně soukromých údajů a měnících se pravidel pro inzerenty. To však zřejmě již neplatí. Tržby i růst počtu uživatelů za druhé čtvrtletí zaostaly za odhady analytiků a způsobily prudký propad akcií.

Pro ty, kteří by doufali v rychlý návrat k růstu, firma oznámila, že v letošním roce se její čísla nezlepší. Finanční ředitel David Wehner prohlásil, že tempo růstu příjmů ve třetím a čtvrtém čtvrtletí zpomalí.

"Facebook i přes nečekaně špatné výsledky zůstává fundamentálně silnou firmou, která bude dále profitovat z rozvoje online služeb a online reklamy," domnívá se hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda. Dodává, že firma žádný zásadní úbytek uživatelů, a tím pádem ani inzerentů, nepociťuje. "Bude muset však nyní investovat více do své celkové infrastruktury a investoři budou muset zvyknout na pomalejší růst tržeb i profitability," míní ekonom.

Pro Facebook jsou podobná finanční "klopýtnutí" vzácná. Naposledy příjmy firmy zaostaly za očekáváním v prvním čtvrtletí 2015. Nejnovější výsledky však přišly po období, kdy se pod drobnohled dostaly otázky ochrany soukromí a Zuckerberg musel několik hodin před Kongresem vysvětlovat pochybení společnosti. Evropa také zavedla přísnější zákony o ochraně dat což podle Facebooku způsobilo pokles denních návštěvníků v regionu.

Firma je zároveň pod palbou veřejné kritiky kvůli kontrole zveřejňování obsahu, zvláště v zemích jako Barma a Srí Lanka, kde dezinformace způsobily násilí. Dalším problémem je vyšetřování ruských manipulací v souvislosti s prezidentskými volbami v USA.

Všechny tyto problémy zasáhly firmu uprostřed tvrdé pravdy - Facebook, sociální síť s 2,23 miliardami aktivních uživatelů měsíčně, nemůže růst věčně.

Přestože výsledky zaostaly za očekáváním, firma si udržela dominantní pozici na trhu s mobilní reklamou spolu s Googlem. Také snížení výhledu růstu příjmů může být jen snahou o snížení laťky, aby mohla v dalších čtvrtletích tyto údaje překonat a znovu získat důvěru. V minulých deseti čtvrtletích tržby firmy rostly v průměru o 50 procent, ve druhém čtvrtletí se zvýšily o 42 procent.