Američané méně kupují hudbu online, dávají přednost vinylům

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CC BY-NC-SA 2.0: Fernando Valenca via Flickr

Prodej stažených alb a písní v USA v roce 2014 klesl. Slabá čísla ovšem kompenzují rekordní prodeje vinylových desek a streamování služeb, jako je Spotify nebo YouTube. Ve své výroční statistice to uvedl Nielsen SoundScan.

Američtí spotřebitelé si za loňský rok koupili celkem 257 milionů alb, z nichž 106,5 milionu bylo ke stažení. Objem stažených alb ovšem poklesl o devět procent ve srovnání s rokem 2013. Stejně tak padal i „trh“ stahovaných písní - o dvanáct procent. Pokud bylo v roce 2013 zakoupeno online 1,26 miliardy písní, za rok 2014 jich bylo 1,1 miliardy.

Streamování i vinyly dosáhly rekordních čísel

Oproti tomu prodeje vinylových desek vystoupaly k dalšímu rekordu. Celkem se prodalo 9,2 milionu desek, což je nejlepší výsledek od roku 1991. Oproti roku 2013 zaznamenal vinyl vysoký růst 52 procent.

Podobně prudký nárůst zaznamenal i streaming, který ve srovnání s rokem 2013 vyrostl o 54 procent. Posluchači si prostřednictvím streamovacích služeb poslechli celkem 164 miliard skladeb, o rok dříve jich bylo 106 miliard.

Americký hudební průmysl by však potřeboval daleko rychlejší růst streamování a vinylů, aby zastavil celkový pokles, uvedl The Wall Street Journal.

Hudební průmysl stále klesá

Celosvětové příjmy z prodeje hudby se v roce 2013 snížily o téměř čtyři procenta na 15 miliard dolarů (295,7 miliardy korun). K poklesu přispěl hlavně propad japonského trhu, naopak Evropa zaznamenala první růst tržeb za 12 let. Vyplývá to z údajů, které zveřejnila Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI).

Český hudební byznys je na dně. Po letech je to první dobrá zpráva