Americké matce Avastu se finančně daří. Útlumu v technologickém sektoru navzdory

Český Avast se loni v září sloučil s americkou firmou NortonLifeLock, čímž vznikla společnost Gen Digital.

Český Avast se loni v září sloučil s americkou firmou NortonLifeLock, čímž vznikla společnost Gen Digital. Zdroj: Avast

Ondřej Vlček, prezident společnosti Gen Digital
2
Fotogalerie

Americká softwarová korporace Gen Digital, mateřská společnost tuzemského Avastu, se ve čtvrtek pochlubila vynikajícími hospodářskými výsledky za fiskální čtvrtletí, které skončilo 30. prosince 2022. Firmám působícím v technologickém odvětví se přitom v poslední době příliš nedaří. 

Výsledky Gen Digital ukazují na mnoha úrovních hospodaření dvouciferné nárůsty. Tržby společnosti meziročně stouply o 33 procent na 936 milionů dolarů, zhruba 20,3 miliardy korun. Provozní výnosy činily 526 milionů dolarů, což je o 41 procent více než za stejné období o rok dříve. Obrat fakturace dosáhl 966 milionů dolarů, vzrostl o 29 procent. 

„Podařilo se nám dosáhnout růstu objemu fakturace (bookings čili závazné objednávky – pozn. red.) čtrnáctý kvartál po sobě a výrazného urychlení integrace. Ve stále náročnějším makroprostředí se nic nemění na tom, že lidé na celém světě potřebují pomoc s ochranou svého digitálního života,“ uvedl výkonný ředitel Gen Digital Vincent Pilette.

„Centrem našeho úspěchu jsou inovace. Nedávno jsme představili hned několik nových produktů a funkcionalit a věříme, že s dalším postupem integrace obou bývalých firem v této oblasti ještě více posílíme,“ doplňuje tiskové oddělení Gen Digital. Pro příští čtvrtletí firma očekává tržby v rozmezí 935 až 945 milionů dolarů.  

Společnost Gen Digital, původně známá jako NortonLifeLock, která loni v září dokončila fúzi s českým vývojářem antivirových programů Avast Software, je členem amerického akciového indexu S&P 500. Sídlí v Praze a v americkém Tempe, zaměstnává kolem 2700 lidí. 

Co je to metaverse?

Video placeholde
Co je metaverse? • Videohub

 

Souběžně s Gen Digital reportovaly čtvrtletní výsledky také americké technologické giganty Apple, Amazon a majitel Googlu Alphabet. Výsledky však nebyly ani zdaleka tak oslnivé. Apple poprvé po osmi letech nenaplnil očekávání analytiků především kvůli přetrvávajícím problémům v dodavatelských řetězcích. Jeho kvartální tržby klesly o 5,5 procenta na 117,2 miliardy dolarů, což je skoro o čtyři miliardy dolarů méně oproti předpokladu ekonomů. Zároveň je to první propad v tržbách společnosti od roku 2019. 

„Válka na Ukrajině, inflační tlaky, ekonomická nejistota a makroekonomický protivítr loni vedly ke slabému spotřebitelskému sentimentu, zatímco uživatelé chytrých telefonů snížili četnost nákupů,“ vysvětluje seniorní analytik společnosti Counterpoint Research Harmeet Singh Walia.            

Očekávání nenaplnil ani Alphabet, jenž bojuje s poklesem příjmů z digitální reklamy. Jeho obrat dosáhl ve čtvrtém čtvrtletí 63,1 miliardy dolarů, tedy o 0,1 miliardy dolarů méně, než kolik činily odhady expertů. Společnost rovněž nedávno oznámila, že propustí 12 tisíc zaměstnanců, zhruba šest procent celosvětové pracovní síly. Zaměstnanci Googlu uspořádali tento týden proti rozhodnutí několik protestních akcí. 

Nastupující recese se odrazila také na výsledcích Amazonu, jehož internetové prodeje ve Spojených státech klesly pátý kvartál v řadě navzdory snižování počtu pracovních míst a pauze v otevírání nových skladů. „Očekáváme, že v příštích několika čtvrtletích nastane pomalejší růst,“ řekl finanční ředitel Amazonu Brian Olsavsky. 

Pro americké technologické giganty je nynější útlum vystřízlivěním po rekordních tržbách, kterých dosáhly během pandemie. „Trhy předpokládaly, že budou pokračovat v prudkém růstu ještě po řadu následujících let. Nyní se musejí přizpůsobit nové ekonomické realitě,“ myslí si ekonom společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler. Firmy podle něj budou muset pokračovat ve snižování nákladů minimálně po celý letošní rok.   

„Čerstvě zveřejněné výsledky Applu, Amazonu a Alphabetu jsou důkazem, že hospodářské zpomalení přiškrcuje poptávku po všem od elektroniky přes e-commerce až po cloud computing a digitální inzerci,“ doplňuje agentura Bloomberg.