Banky přitvrdily vůči Rusům a ruší jim účty. Jsou rizikoví, brání se

Svět bankovnictví a fintech ztvárněný umělou inteligencí Midjourney

Svět bankovnictví a fintech ztvárněný umělou inteligencí Midjourney Zdroj: E15/Midjourney

Ruská komunita v České republice upozornila na neohlášené rušení bankovních účtů ze strany některých v tuzemsku působících bank. Postiženi jsou především Rusové a Bělorusové, kteří pobývají v Česku na pracovní nebo studentská víza. Zástupci komunity tvrdí, že banky ruší jejich účty bez důvodu. Banky oponují, že jednají v souladu s legislativou a tyto občany považují za vysokorizikové.

Rušení účtů ruských a běloruských občanů potvrdily E15 zatím dvě banky - Creditas a UniCredit Bank. Creditas potvrdila, že po začátku války zrušila Rusům účty v rublech. ČSOB takovou praktiku popřela, byť E15 je v kontaktu s klienty, kterým se tak stalo.

Mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek v reakci na situaci uvedl, že banka dlouhodobě uplatňuje speciální pravidla pro otevírání a vedení účtů osobám ze zemí mimo EU. Podle něj musí tato osoba, bez ohledu na to, zda je fyzickou nebo právnickou osobou, doložit aktuální, důvěryhodnou a odůvodněnou vazbu na Českou republiku. Nicméně tato pravidla banka z důvodu jejich charakteru nezveřejňuje.

„UniCredit Bank uplatňuje vysokou obezřetnost vůči osobám ze zemí, které jsou vedené na seznamu Finančního analytického úřadu (FAÚ) jako vysoce rizkové. Přesto ale banka nepostupuje plošně, ale vždy na základě posouzení konkrétní situace a rizik, které pro banku daný klient představuje. To znamená, že v případě rušení účtu muselo být nějaké konkrétní riziko pro banku zjištěno,“ dodává Plocek.

Zástupci ruské komunity trvají na tom, že předali bankám veškeré požadované dokumenty a banky i přes to jejich účty bez udání důvodu zrušily. Jednou z osob, která se setkala s nečekaným zrušením svého bankovního účtu u české banky, je Irina, ruská občanka žijící v České republice na pracovní vízum. Svůj účet u ČSOB používala denně a platila z něj například nájem a také na něj přijímala výplatu od svého českého zaměstnavatele.

Problém nastal, když se Irina nemohla přihlásit do svého internetového bankovnictví. Následně šla na pobočku, kde se dozvěděla, že má účet zablokovaný a banka údajně není povinna ji o tom informovat. Pro odblokování účtu prý potřebuje trvalé bydliště v České republice, což ale Irina nemá, protože je tu na pracovní vízum. Poté co se obrátila na banku s žádostí o vysvětlení, jí bylo sděleno, že účet byl zrušen bez udání důvodu.

Podle Patrika Madleho, mluvčího skupiny ČSOB, banka respektuje národnost či jazyk svých klientů a nedochází k žádné diskriminaci. Madle také uvedl, že rušení účtů je v souladu se zákony České republiky a banka se zavazuje ke spolupráci s regulátorem, aby zajistila maximální transparentnost a dodržování zákonných povinností.

„Při žádosti o založení účtu od cizince vyžaduje banka doklad o vazbě na Českou republiku, což může být například potvrzení o studiu nebo pracovní smlouva. Pokud klient doloží relevantní vazbu na Českou republiku, banka mu založí účet. Pokud se banka rozhodne klientovi jakékoli národnosti uzavřít účet, nečiní tak bez varování. Klientovi běží standardní dvouměsíční výpovědní lhůta a informace jsou mu zasílány poštou,“ uvádí mluvčí Fio banky, Jakub Heřmánek. „Banka také provádí kontrolu aktuálně platných sankčních seznamů při žádostech od ruských nebo běloruských občanů,“ dodává Heřmánek.

„K zakládání smluv s klienty přistupujeme plně v souladu s platnými legislativními požadavky. S tím souvisí i stanovisko FAÚ, který označuje Ruskou federaci za vysoce rizikovou zemi. Při identifikaci klientů s vazbami na Rusko proto posuzujeme více faktorů, které nám umožní například posoudit účel založení a vedení jejich účtů v Česku,“ říká Roman Macháček, zástupce tiskové mluvčí pro Air Bank a Zonky.

K situaci se vyjádřila též Lucie Brunclíková, ředitelka komunikace Banky Creditas. Potvrdila, že banka se již na začátku konfliktu rozhodla neotvírat nové účty pro občany Ruska a zrušila všem účty v rublech.