Buď budou západní politici na TikToku lovit voliče, nebo budou vyhrožovat jeho zákazem

Administrativa amerického prezidenta Joe Bidena podpořila návrh kongresmenů, který tlačí mateřskou společnost ByteDance k prodeju TikToku.

Administrativa amerického prezidenta Joe Bidena podpořila návrh kongresmenů, který tlačí mateřskou společnost ByteDance k prodeju TikToku. Zdroj: ČTK / AP / Shawn Thew

Už to jsou čtyři roky od chvíle, kdy se američtí politici rozhodli, že se musejí vypořádat s čínskou sociální sítí TikTok. Tehdy administrativa Donalda Trumpa tlačila na to, aby došlo k prodeji společnosti do amerických rukou, jelikož jde o otázku národní bezpečnosti. Po střídání prezidentů tlak ustal. Minulý rok se ovšem rozběhlo nové kolo celého problému, když úřady velké části západních vlád varovaly před hrozbou TikToku, aby se o rok později politici z stejných zemí hromadně přidali na platformu, včetně amerického prezidenta Joe Bidena. Paradoxně ve stejnou chvíli získal v USA nadstranickou podporu zákon, který by donutil TikTok k prodeji, jinak by byl zakázán. 

Zřejmě žádná technologická firma v posledních letech nečelila takovému tlaku. Západní politici se obávají zejména možného zneužívání osobních údajů miliard západních uživatelů a možné manipulaci zobrazovaného obsahu podle čínských představ o světě. Zneužívání osobních údajů i hrátky s algoritmem jsou totiž pro sociální sítě denním chlebem, bohužel nejde o nic nestandardního, ale většina těchto platforem pochází z demokratických Spojených států, nikoliv z Číny, kterou Američané v současné době vnímají jako svou největší hrozbu.

Zároveň není riziko TikToku zanedbatelné, byly zdokumentovány příklady sledování amerických novinářů nebo tlumení pro Čínu kontroverzních témat, jako jsou například Tchaj-wan, Hongkong nebo ujgurská menšina. Faktem také je, že v Číně západní sociální sítě nepůsobí, jelikož by se musely přizpůsobit tamním cenzurním pravidlům. 

To je v podstatě základní problém vztahů mezi západními státy a Čínou. Zatímco ČLR má jasně určená omezující pravidla, za jakých podmínek mohou zahraniční firmy působit v zemi, v opačném gardu nic takového neplatí. Nutně tak dochází k disproporci, kterou se západní politici snaží vyřešit nyní, ve chvíli, kdy na TikTok chodí 170 milionů Američanů a 134 milionů Evropanů. Zároveň nejde jen o známou sociální síť, v posledních měsících tažení za západními zákazníky zahájilo také čínské internetové tržiště Temu. 

Právě počet uživatelů a jejich demografické složení se ukazuje ve vztahu politiků k TikToku jako klíčový parametr. Čínskou sociální síť chtěli demokratičtí státníci ignorovat, varovali před ní veřejnost, jak ale čas plynul, na TikToku se etablovala ta část politického spektra, která nevyznává tolik jestřábí postoj vůči Číně, což jsou zpravidla populistické formace typu Praví Finové, slovenské hnutí Republika, české ANO Andreje Babiše a SPD Tomia Okamury, polská Konfederace nebo německé AfD. Výsledkem je, že mladí uživatelé zůstali vystaveni právě jejich politické komunikaci.

Proto nyní na TikTok přicházejí i politici, kteří byli vůči čínské platformě ostražití. Minulý měsíc si účet založil americký prezident Joe Biden, o vstupu na sociální síť přemýšlí i německý kancléř Olaf Scholz, dlouhodobě tam působí také Emmanuel Macron nebo polský premiér Donald Tusk a před náročným volebním rokem se přidávají další. Od většiny z nich zní sborově: jdeme tam, kde jsou voliči, zejména ti mladší.

Na jednu stranu tak demokraticky zvolení politici svým působením platformu legitimizují, na druhou stranu před ní úřady varují. Těžko říct, co si z tohoto nesouladu má odnést občan, který chce na TikToku jen koukat na krátká videa o vaření. 

TikTok navíc tento týden ukázal, že pokud bude chtít, bude se bránit. Poté, co se objevily první zprávy o návrhu zákona, který by donutil mateřskou firmu ByteDance k prodeji k TikToku, čínská sociální síť poslala notifikaci svým 170 milionům uživatelům v USA. Tou je vyzvala, aby kontaktovali své kongresmany a odradili je od podpory této legislativy. Týmy amerických politiků byly v okamžiku zahlcené telefonáty od mladých Američanů, kterým se nelíbil záměr zákonodárců, jeden z nich v případě zákazu TikToku vyhrožoval sebevraždou.

Čínská sociální síť tak ukázala, co je v její moci. Disponuje velkou uživatelskou základnou, která je na obsahu z TikToku závislá a neumí si bez něj představit život. Američtí politici si tak zřejmě budou muset alespoň částečně vybrat: buď chtějí oslovovat mladé voliče skrze TikTok, nebo proti němu vést svatou válku. Obojí mít zřejmě nemohou.