Česko kvůli provizoriu zastavilo filmové pobídky. Může tak přijít o miliardy korun

Stát kvůli hospodaření v rozpočtovém provizoriu pozastavil pobídky pro zahraniční filmaře. Kvůli tomu bylo zrušeno natáčení několika filmů na českém území – například další díl Hunger Games.

Stát kvůli hospodaření v rozpočtovém provizoriu pozastavil pobídky pro zahraniční filmaře. Kvůli tomu bylo zrušeno natáčení několika filmů na českém území – například další díl Hunger Games. Zdroj: Lionsgate

Natáčení projektů v Česku zrušily nebo odložily společnosti HBO Max, Disney Plus i Netflix.
V Praze se dlouhodobě natáčí například americký seriál Carnival Row s Orlando Bloomem v hlavní roli. I ten může z Česka odejít, pokud investiční pobídky nebudou obnoveny.
„Pokud vláda neobnoví funkční pobídkový systém, celý průmysl bude zničen,“ varuje David Minkowski z produkční společnosti Stillking Films.
V Česku se loni natáčel například americký akční thriller The Gray Man. Jeho tvůrci v tuzemsku utratili přibližně 700 milionů korun.
Ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková
7
Fotogalerie

Skutečnost, že se vláda premiéra Petra Fialy (ODS) rozhodla hospodařit v rozpočtovém provizoriu, má neblahé dopady na některé podnikatele. Byly například pozastaveny investiční pobídky pro zahraniční filmaře, kteří natáčejí v Česku. Část z nich proto odešla jinam. „V důsledku toho naše firma přišla o filmy za více než sto milionů dolarů, které měly být investovány v Česku,“ stěžuje si producent David Minkowski z nadnárodní společnosti Stillking Films.

Česká republika hospodaří v rozpočtovém provizoriu od začátku roku. Stát tak může každý měsíc utratit pouze dvanáctinu posledního rozpočtu, dokud nebude schválen rozpočet nový. To mimo jiné znamená pozastavení všech výdajů a dotačních programů, které nejsou nezbytné.

„Od 3. ledna se nemohou ucházet o filmové pobídky žádné nové projekty,“ potvrdila deníku E15 ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková. 

Právě investiční pobídky jsou hlavním faktorem, který v minulých letech lákal do Česka zahraniční filmové štáby. Ty v tuzemsku jenom za loňský rok utratily přes devět miliard korun. Daný mechanismus je výhodný jak pro filmové producenty, tak pro jejich české partnery a samozřejmě i pro stát, jenž si z útrat filmařů bere svůj podíl na daních. 

Programové priority nové české vlády

Video placeholde
Vláda: Programové priority • Videohub E15

„Teď ale hrozí, že tato částka spadne na nulu. Pokud vláda neobnoví funkční pobídkový systém, celý průmysl bude zničen,“ varuje Minkowski, jehož produkční společnost loni v Praze natáčela ve spolupráci s Netflixem vysokorozpočtový americký akční thriller The Gray Man s Chrisem Evansem a Ryanem Goslingem v hlavních rolích.

Odcházejí Hunger Games či Ponorka

Přesný počet filmů, jichž se současná situace dotkla, Státní fond kinematografie neeviduje. „Víme však o projektech, které se okamžitě rozhodly svou výrobu v Česku nerealizovat a přesunout ji do jiného státu, a o některých dalších, které prozatím vyčkávají,“ říká Bezděk Fraňková. 

Jedním z chystaných filmů, jehož tvůrci se rozhodli natáčení v tuzemsku zrušit, je třeba další díl populární sci-fi série Hunger Games. Totéž platí pro německý válečný seriál Ponorka (Das Boot), jehož výroba se přesune do Maďarska, nebo nová série o Anně Frankové, kterou měl v Česku natáčet americký gigant Disney.       

Vzhledem k tomu, že současná situace dolehla na všechny mezinárodní produkční společnosti působící v Praze, dá se předpokládat, že potíže pocítí i další projekty, které vznikají dlouhodobě, například fantasy seriál Carnival Row od Amazonu.   

„Filmový průmysl vytvářel i během koronakrize tisíce pracovních míst pro herce, komparzisty a pro členy štábu, aniž žádal stát o pomoc. Výrazně jsme také podporovali pohostinství, neboť zahraniční filmaři hodně využívali české hotely a restaurace. To všechno je v ohrožení,“ upozorňuje Minkowski.

Rozpočet se stále připravuje

Rozpočtové provizorium by podle dřívějších vyjádření ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) mělo skončit nejpozději do konce března. Zda budou dotace a pobídky pro filmové tvůrce po tomto datu automaticky obnoveny, ovšem není jisté.   

„V tuto chvíli se státní rozpočet stále přepracovává, komentář ke konkrétní výši dotace na filmové pobídky je tudíž předčasný. Výše rozpočtu této dotace bude každopádně souviset s finální podobou státního rozpočtu na rok 2022 a ten má být úspornější než v předchozích letech,“ uvedla Bezděk Fraňková.

Minkowski doufá, že vláda program investičních pobídek od dubna nejen obnoví, ale také navýší, neboť množství filmů a seriálů natáčených v Česku v posledních letech prudce roste. „Pokud chce Praha nadále konkurovat dalším vyhledávaným destinacím, jako jsou Budapešť, Londýn či Atlanta, bude nutné, aby pobídky činily kolem dvou miliard korun,“ myslí si producent. V minulém roce stát zahraničním filmařům vrátil na pobídkách 1,1 miliardy korun. 

Česko hospodaří v rozpočtovém provizoriu poprvé po 21 letech, protože Fialova vláda neschválila návrh rozpočtu připravený předchozím kabinetem Andreje Babiše (ANO). Vedle zahraničních filmařů tento stav postihl třeba také podniky, které čekají na vyplácení příspěvků z podpůrných covidových programů.