Čínský gigant CATL jde do trháku. Jeho nové baterie mají nevídanou energetickou hustotu

Společnost CATL představuje novou baterii.

Společnost CATL představuje novou baterii. Zdroj: CATL

Elektroauta by mohla být brzy zase o něco dostupnější. Největší světový výrobce baterií, čínská společnost CATL, představil novou polotuhou baterii s kondenzovaným elektrolytem, která oproti dnešním nejpokročilejším akumulátorům disponuje dvojnásobnou hustotou energie. Technologie, která by mohla být vhodná i na pohánění letadel, má jít do výroby ještě letos, píše specializovaný server PV-magazine.

Baterii představil čínský gigant CATL v polovině dubna bez většího povšimnutí českých médií. Dopad na trh nejen baterií, ale i dalších oblastí s nimi spojených by přitom podle vyjádření firmy mohl být markantní. O to víc, když CATL na rozdíl od šéfa Tesly Elona Muska své cíle a vize dosud naplňuje bez větších problémů a zpoždění.

A v čem je baterie výjimečná? Do jednoho kilogramu její váhy se vejde 500 watthodin energie, slibuje Wu Kai, šéf výzkumného týmu společnosti CATL. Pro srovnání: současné akumulátory se nedostanou ani na úroveň 300 watthodin na kilogram. 

Hustota energie je pro baterie určené pro dopravu klíčová a patří k vůbec nejsledovanějším parametrům. Snižuje totiž váhu dopravního prostředku, čímž snižuje i jeho spotřebu energie, a zároveň indikuje nižší výrobní cenu akumulátoru.

„Nasazení této pokročilé technologie zboří hranice, které dlouho omezovaly rozvoj sektoru baterií. Otevře novou etapu elektrifikace zaměřenou na vysokou bezpečnost a nízkou hmotnost,“ uvedl CATL v prohlášení.

CATL k tomu dodává, že už spolupracuje s nejmenovanými partnery na vývoji létajících elektromobilů. „V současné době CATL spolupracuje s partnery na vývoji elektrických osobních letadel a provádí standardy a testování na úrovni letectví v souladu s požadavky na bezpečnost a kvalitu letectví,“ uvedl výrobce baterií.

V roce 2020 Musk na Twitteru uvedl, že letadla s elektrickým pohonem začnou být zajímavá v době, kdy se energetická hustota úložišť přehoupne přes hranici 400 watthodin na kilogram. Tehdy předpovídal, že se tak může stát za tři nebo čtyři roky. 

Baterie podle oficiálních prohlášení integruje hned několik inovací najednou, počínaje využitím materiálů u katody a anody, novým řešením separátoru a výrobním procesem celého akumulátoru konče. Kromě již zmíněných vlastností to má umožnit i rychlejší nabíjení.

Neznámou je zatím cena, použité materiály a například i přesná specifikace zmíněné rychlosti nabíjení. Stále také nevíme, kdy CATL chystá průmyslové nasazení.

Čínský výrobce baterií, který v roce 2022 vyrobil 37 procent světových baterií pro elektromobily a ještě větší podíl si ukousl na trhu stacionárních úložišť, loni vyrobil 289 gigawatthodin baterií.