Čtyři písmena za 11 milionů. Druhou nejdražší doménu v historii Česka koupil krypto startup

Zakladatel projektu TENT David Tacl

Zakladatel projektu TENT David Tacl Zdroj: TENT

Přes 10 milionů korun zaplatil za doménu Tent.com nový startup, který se zaměřuje na platby kryptoměnami. Podle zakladatele projektu Davida Tacla se jednalo o jeden z pěti posledních krátkých významových názvů na globálním trhu. „Chceme být mezinárodní a tomu musela odpovídat i naše doména,“ vysvětluje Tacl. Prvenství za nejdražší tuzemskou doménu si i nadále drží vyhledávač letenek Kiwi, v roce 2016 za ni jeho majitel zaplatil přes 19 milionů korun.

Tent.com se společnosti podařilo usmlouvat o téměř 21 milionů korun levněji, než byla původní nabídka od společnosti Domain Capital, která se na prodej superprémiových domén zaměřuje. Podle Tacla její název splňoval kromě snadné zapamatovatelnosti a mezinárodnosti i slovní představu o významu firmy. „Tent v angličtině neznamená pouze stan, ale kompletní zastřešení, což odpovídá naší filozofii a tomu, kam chceme náš produkt posouvat,“ dodává.

Společnosti TENT Corporation slibuje snadné využívání kryptoměn v každodenním životě. Uživatelé můžou prostřednictvím aplikace kromě nákupu a prodeje krypta využívat taky platební kartu ve spolupráci s Mastercard. Díky tomu zaplatí kryptoměnami v obchodě nebo si vyberou z bankomatu. Aplikace jako taková je zadarmo, její uživatele ale čekají poplatky třeba za konverze nebo právě výběry z bankomatů. Tacl se svým týmem chce do budoucna služby rozšiřovat. „Zhruba za půl roku budeme do aplikace přidávat obchodování akcií nebo komodit,“ vysvětluje. Uživatelé podle něj budou moci používat službu jako ekvivalent k běžnému bankovnímu účtu.

Nejdražší mezinárodní doménu v Česku koupil v roce 2016 vyhledavač letenek Skypicker, který se tím rebrandoval na Kiwi. Brněnský startup za doménu zaplatil zhruba 800 tisíc dolarů, v tehdejším přepočtu přes 19 milionů korun. Firmu založil v roce 2012 podnikatel Oliver Dlouhý. Českým doménám s koncovkou .cz vévodí nákup domény Dovolena.cz, kterou v roce 2010 koupil podnikatel a vlastník společností Student Agency nebo RegioJet Radim Jančura. Rok 2020 pak přinesl další zajímavý obchod, a to nákup domény Jídlo.cz společností Webmint za zhruba 900 tisíc korun.

Globálně podle doménového webu get.inc představovala nejdražší nákup domény pojišťovací stránka CarInsurance.com, kterou v roce 2019 nový vlastník vydražil za rekordních 49,7 milionů dolarů (tedy za více než miliardu korun). I když oficiální žebříček nejdražších domén neexistuje, na jeho pomyslném vrcholu se od stejného roku umisťuje i americká společnost Voice, která za doménu Voice.com zaplatila 30 milionů dolarů. Firma se zabývá tokenizací uměleckých děl, fotografií nebo performativního umění. Historicky jednu z nejkontroverznějších a nejcennějších domén sex.com, o jejímž vlastníkovi musel koncem 90. let rozhodovat soud, prodala v roce 2010 společnost Escom LLC za 14 milionů dolarů.