Facebook vstupem na burzu překoná Google

Za 5 let bude skoro každá aplikace nějakým způsobem spojená s Facebookem. Je to vzájemná symbióza, tvrdí šéf největší sociální sítě světa Mark Zuckerberg v propagačních materiálech pro IPO roadshow.

Za 5 let bude skoro každá aplikace nějakým způsobem spojená s Facebookem. Je to vzájemná symbióza, tvrdí šéf největší sociální sítě světa Mark Zuckerberg v propagačních materiálech pro IPO roadshow.

Přípravy pro vstup největší sociální sítě světa na burzu vrcholí. Facebook pro Americkou komisi pro cenné papíry (SEC) vydal aktuální dokumenty, ve kterých podrobněji specifikuje své plány pro primární emisi cenných papírů.

Firma se na americké burze NASDAQ upíše už 18. května a zástupci společnosti včele s provozní šéfkou Sheryl Sandberg se nyní vydávají na tzv. IPO roadshow po největších amerických městech, aby přesvědčily investory o tom, že se jim nákup akcií Facebooku vyplatí.

Facebook plánuje část svých akcií začít prodávat za cenu v rozmezí mezi 28 a 35 dolary za kus. Prodej tak může vynést až 13,6 miliardy dolarů. Podle toho, jaká bude počáteční cena akcií, se zároveň ohodnotí Facebook jako takový. Při nejnižší hranici 28 dolarů by jeho tržní kapitalizace činila 77 miliard dolarů, při částce 35 dolarů za akcii pak 96 miliard dolarů.

Nejcennější technologická firma

I ona nejnižší hranice však bude Zuckerbergově firmě stačit k tomu, aby se stala vůbec nejcennější americkou internetovou firmou v době IPO. Tomuto žebříčku doposud kraloval Google, který byl v roce 2004, kdy s velkou slávou vstupoval na burzu, oceněn na 23 miliard dolarů. Dnes se jeho tržní kapitalizace blíží 200 miliardám dolarů.

Mladá sociální síť, která stále generuje relativně tenké příjmy a zisky, dokáže dorovnat a přeskočit některé zavedené značky v technologické oblasti. Facebook by se stal například cennější firmou, než jakou je Hewlett-Packard, jehož tržní kapitalizace se v současné době pohybuje okolo 50 miliard dolarů. Hodnota Amazonu je stále vyšší (103 miliard dolarů), ale ne o moc.

Je možné, že plánovaná cena 35 dolarů za akcii bude ještě vyšší. Na sekundárních trzích se akcie Facebooku v současné době obchodují až za 44 dolarů za kus. Facebook už se dříve nechal slyšet, že by při IPO byl rád oceněn na 100 miliard dolarů. To, jaká cena za akcii se nakonec stanoví, bude záležet na úspěchu oné IPO roadshow, kde se Facebook bude snažit u bankéřů a investorů stimulovat poptávku.

Skeptici už ale začínají mluvit také o spodní cenové hranici. Argumentují především posledními finančními výsledky společnosti, které i při vyšších příjmech ukazují meziroční pokles zisku spojený se vzrůstajícími náklady.

Čtyři dolary na uživatele

Nové dokumenty ukazují čísla, která mají investory přesvědčit. Facebook například na jednom svém uživateli dokáže v průměru vydělat 4,34 dolaru. Ve Spojených státech a Kanadě je to 9,5 dolaru, v Evropě 4,9 a v Asii 1,8 dolaru. Tato čísla počítají pouze s reklamou. Pokud by se do nich započítaly také příjmy z mikro transakcí v rámci aplikací a her, částky by narostly.

Největší světová sociální síť se snaží přesvědčit také názornými příklady z řad zákazníků. Například výrobce zmrzliny Ben & Jerry˙s se údajně za každý dolar utracený na reklamu na Facebooku vrátí 3 dolary z prodeje. Velký efekt mají zejména reklamy Sponsored Stories (sponzorované odkazy), jež se uživatelům zobrazují přímo v hlavním výpisu zpráv. Tuto funkci hodlá Facebook zavést také do mobilních aplikací. Zpeněžit narůstající počet mobilních uživatelů bude pro firmu do budoucna velice důležité.

Zuckerberg se na sílu mobilních zařízení mimo jiné připravil tak, že koupil sociální síť pro sdílení fotografií Instagram, pomocí které plánuje vylepšit současné funkce Facebooku. Před problémy má chránit rovněž nákup patentů od IBM a Microsoftu za stovky milionů dolarů.

Zuckerberg bude nadále nejvlivnější

Facebook do veřejného oběhu prozatím vypustí 337,4 milionu cenných papírů, přičemž polovinu z nich v současné době vlastní zakladatelé, zaměstnanci a investoři. Celkově firma disponuje více než 2 miliardami akcií v hodnotách A a B. Akcie třídy B mají desetkrát větší hlasovací právo než akcie třídy A a jsou rezervovány především pro Zuckerberga a další klíčové zaměstnance.

Zakladatel a současný výkonný šéf firmy Mark Zuckerberg prodá 30,2 milionu akcií v hodnotě kolem miliardy dolarů. Část peněz hodlá použít na pokrytí daní souvisejících s výnosem z prodeje akcií. Sedmadvacetiletý manažer zároveň zůstane nejvlivnějším subjektem ve firmě – stále si bude držet téměř 58procentní hlasovací právo.

Z několika investorů Facebooku se při IPO stanou bohaté subjekty. Skupina Accel Partners prodá 38 milionů akcií, ruští DST přes 26 milionů, Goldman Sachs 13 milionů, Mail.ru 11 milionů, šéf Zyngy Mark Pincus 1 milion a například Microsoft 6,5 milionu. Sean Parker si prozatím veškeré své akcie hodlá ponechat.

Zuckerbergova firma se na technologické burze NASDAQ bude obchodovat pod zkratkou „FB“. Primární emisi akcií mají na starost investiční banky Morgan Stanley, J.P. Morgan a Goldman Sachs.

Facebook už má přes 900 milionů uživatelů, 525 milionů službu navštěvuje každý den, 488 milionů z mobilních zařízení, je navázáno 125 miliard přátelství, denně vzniknou 2 miliardy „lajků“ a 1 miliarda komentářů a ve firmě je zaměstnáno přes 3200 lidí. Zisk v roce 2011 činil 1 miliardu dolarů při příjmech 3,7 miliardy.