Vydavatel britského deníku Daily Mail žaluje Google | E15.cz

Google dál válčí s médii. V USA jej žaloval vydavatel deníku Daily Mail

Lukáš Vojáček

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Vydavatel britského bulvárního deníku Daily Mail ve Spojených státech podal žalobu na Google. Viní jej spolu s majitelem – firmou Alphabet – že si neférovými praktikami přisvojuje většinu příjmů z digitální reklamy, uvedly Financial Times. Je to další epizoda dlouholetého sporu amerických technologických gigantů se zpravodajskými médii z celého světa o spravedlivější dělení zisků z virtuální inzerce. 

„Tato žaloba má přimět Google k odpovědnosti za pokračující nesoutěžní chování. Spousta vydavatelů si na tyto praktiky Googlu stěžuje, ale nikdo s tím nic nedělá,“ řekl Financial Times Sean Walsh, šéf serveru Dailymail.com.

Vydavatelství například tvrdí, že americký internetový obr úmyslně upravuje své algoritmy tak, aby jeho vyhledávač nezobrazoval uživatelům články Daily Mailu. Nedávno tak třeba úmyslně upozadil texty deníku o britské královské rodině.

Google prý také zneužívá technologických nástrojů a dominantního postavení na trhu a připravuje me­diální domy o rostoucí příjmy z on-line reklamy. Společnost kritiku odmítá a označila výroky Daily Mailu za zcela nepřesné. „Budeme se proti těmto nepodloženým nařčením bránit,“ vzkázala americká korporace.  

Daily Mail vlastněný vydavatelstvím Daily Mail and General Trust patří mezi nejčtenější tiskoviny ve Velké Británii. Vychází v nákladu kolem 1,2 milionu výtisků a po denících Metro a The Sun je tak třetím nejprodávanějším listem v zemi.

Nový soudní spor vypukl jen měsíc poté, co se Google dohodl na odvádění licen­čních poplatků za zprávy v Austrálii s vydavatelstvím News Corp miliardáře Ruperta Murdocha. Právě společnost News Corp dříve patřila k největším bojovníkům proti tomu, aby americké technologické giganty ovládaly digitální reklamní trh.

Google se pokoušel dosáhnout stejné dohody s majitelem Daily Mailu. Současná žaloba je podle Financial Times důkazem, že rozhovory skončily fiaskem. Bitva mezi zpravodajskými médii a technologickými firmami tak zjevně bude ještě nějaký čas pokračovat.

Partnerskou smlouvu s Googlem již celosvětově uzavřelo přes šest stovek vydavatelů. Tento týden se s americkou korporací dohodla i pětice českých mediálních domů – Economia, Echo Media, Forum 24, Internet Info a N media. Firmy budou spolupracovat na projektu Google News Showcase čili Výběr Zpráv Google.

Celá řada jiných vydavatelů v Evropě a v USA nicméně zastává stejný názor jako Daily Mail. V minulosti kvůli tomu Google čelil sérii žalob například od amerického deníku The Charleston ­Gazette-Mail, přičemž většina soudních procesů ještě neskončila.

Do boje proti takzvaným big tech společnostem v úterý vytáhly také antimonopolní orgány v Austrálii, Německu a ve Velké Británii. Úřady prohlásily, že obří korporace, jako jsou Google, Facebook, Apple nebo Amazon zneužily koronakrize k posílení své moci. Regulátoři proto hodlají v příštích měsících a letech podniknout proti rozrůstání impérií společné kroky.

Novou směrnici, která má technologické firmy přimět, aby vydavatelům platily za zprávy, chystá též Evropská unie. 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah