Japonský technologický zázrak se hroutí

Sony

Sony Zdroj: profimedia.cz

Symboly dřívější japonské dominance ve spotřební elektronice bojují o přežití. V posledních měsících prodělávají miliardy. Vlajkové lodi: Sony, Panasonic a Sharp, prohrávají s korejskou a americkou konkurencí. Navíc nefungují ani jejich obchodní modely a strategie.

Krize japonského elektronického průmyslu nabývá stále vážnějších rozměrů. Společnosti Sony, Sharp a Panasonic vykazují největší ztráty ve své historii. Koncern Sony v úterý oznámil propad o 4,73 miliardy eur. Dříve ohlášená očekávaná ztráta byly poloviční. Ztráty sčítá i další elektronický obr Sharp. Zatím se zastavil na 3,5 miliardách eur. I tato suma vysoce překonala původně odhadovanou ztrátu.

Spolu s dalším symbolem japonské spotřební elektroniky, firmou Panasonic, prodělaly za uplynulý rok uvedené firmy 15,8 miliardy eur, uvedl ekonomický deník Financial Times Deutschland (FTD). Důvodem k obřím ztrátám je podle listu v první řadě propad prodeje televizorů.

O problémech firmy Panasonic čtěte více:

Panasonic chce odstěhovat výrobu mobilů z Japonska

Panasonic čeká rekordní ztrátu

Korejští soupeři, jako je Samsung a LG totiž nabízejí ve srovnatelné kvalitě levnější výrobky. Navíc celosvětová poptávka po nových televizorech stagnuje. Závratný zájem není ani o technologii 3D, nebo televizory připojené na internet.

Japonským exportérům navíc škodí silný jen, který jejich výrobky prodražuje v zahraničí. A v neposlední řadě jsou stále patrné dozvuky loňských přírodních katastrof, které Zemi vycházejícího slunce postihly v loňském roce.

Více o Sony čtěte:

Sony čeká obří ztrátu. Vsadí na nové produkty?

Sony Music omezuje činnost a propouští

Sony propustí až 10 tisíc zaměstnanců

Finanční ředitel Sony Masaru Kato již v Tokiu oznámil drastická opatření, která mají vést k ozdravení firmy. Například se jedná o propuštění deseti tisícovek zaměstnanců. Celý záchranný plán má představit nový šéf firmy Kazuo Hirai ve čtvrtek. Podle FTD investoři a odborníci z elektrotechnického průmyslu v rychlé zotavení Sony příliš nevěří. Akcie Sony klesly v úterý ve Frankfurtu nad Mohanem až o 8,8 procenta. Japonská Ratingová agentura R & I navíc zvažuje, že firmě sníží hodnocení. Propad ceny akcií nezasáhl jen firmu Sony, Sharp ztratil 7,9 procenta.

Další problém japonské elektroniky spočívá v tom, že ve firmách vládly příliš dlouho konzervativní skupiny stárnoucích japonských manažerů. Ty jednoduše zaspaly a z jejich dříve fungujících obchodních strategií se staly nefunkční modely. Toho využila rychlá a finančně silná konkurence z Jižní Koreje. Pro srovnání: Samsung v pátek oznámil rekordní čtvrtletní zisk.

Ve snaze uniknout katastrofě sledují japonské firmy odlišné strategie. Panasonic a Sharp se zaměřují na ekologické technologie. Sony, která také vlastní nahrávací a filmová studia, chce lépe propojit jejich produkci a koncová zařízení zákazníka.

Firmy však mají jedno společné. Prchají ze ztrátového podnikání s televizními obrazovkami. Tchajwanský smluvní výrobce Foxconn převzal na konci března 46,5 procenta v nové továrně Sharpu LCD v Sakai. V úterý skupina oznámila další dva nové spoluvlastníky. Pokud vše půjde podle plánu podíl Sharpu klesne pod 40 procent. Koncern Sony již svůj podíl ve společném podniku na LCD obrazovky prodal Samsungu.