Místo popelníků digitalizace. Čtěte, jak funguje hospoda 4.0

Pivo a tablet (Ilustrační foto)

Pivo a tablet (Ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz

Restaurace. (Ilustrační foto)
Restaurace. (Ilustrační foto)
Restaurace. (Ilustrační foto)
Restaurace. (Ilustrační foto)
Pokladní systém Storyous
9 Fotogalerie
Miffek Thuong Ly

České restaurace i technologické firmy se připravují na boom gastronomie 4.0. Neuplyne mnoho času a většina úkonů v hospodách – v zákulisí i jídelně – se zdigitalizuje, říkají podnikatelé.

Chytrá gastronomie, to není jen objednávání na tabletu a hodnocení restaurací na internetu, ale třeba také automatické skladování nebo 3D tisk potravin. Už dnes má většina restaurací, kterých je v Česku podle Asociace hotelů a restaurací kolem 35 tisíc, relativně pokročilé pokladní systémy a to především kvůli elektronické evidenci tržeb (EET). Ta je pro restaurace od roku 2016 povinná.

Vývojáři nyní nabízejí kromě úplně jednoduchých řešení na posílání účtenky také komplexní gastronomické systémy, jež často umí integrovat veškerou činnost v podnicích. „Šéf restaurace nemusí z dovolené na Kanárech volat, jaká byla tržba. Může se na to podívat v reálných číslech. Nebo se podívá z domova do systému a zjistí, že je plno. Tak sedne do auta a přijede kolegům pomoct,“ vysvětluje Igor Třeslín, který šéfuje startupu Storyous vyrábějícímu pokladní systémy. Podle Třeslína by podnikatelé měli ztrácet co nejméně času činnostmi, které se dají automatizovat.

Interaktivně: Podívejte se, kde se gastronomie 4.0 projevuje

Created using Visme. The Easy Visual Communication Tool.

„Komunikace po wifi mezi pokladnami, číšníky a platebními terminály ušetří obsluze tisíce kroků,“ souhlasí Michal Wantulok z Dotykačky, která rovněž pokladní systémy dodává. „Díky chytrým pokladnám a cloudové vzdálené správě jde efektivněji a jednodušeji řídit gastronomické podniky,“ vysvětluje Wantulok. Třeslín navíc dodává, že pro majitele jsou klíčové analýzy a data, které jim pokladna umí poskytnout, a podle kterých mohou přizpůsobit své podnikání.

Integrace ovšem neprobíhá jen u procesů uvnitř restaurace, ale i vně. Důležitá je například spolupráce na skladovém hospodářství, a tedy kooperace s dodavateli typu Makro nebo Košík.cz. Firmy rozvíjející pokladní systémy navíc testují spolupráci s rozvozovými firmami, poskytovateli věrnostních programů nebo účetních řešení. Mezi novinky patří i placení kryptoměnami.

„V České republice se pro chytré gastro otevírá trh o velikosti zhruba 350 milionů korun,“ odhaduje Třeslín ze Storyous, které má na trhu se systémy asi desetinový podíl. „Než propukne ten opravdový boom, který zasáhne většinu trhu, bude to ještě chvíli trvat. Už teď tu máme digitální pokladní systémy nebo rezervační systémy, což je obrovský rozdíl proti stavu, který tu byl před pár lety,“ říká Jakub Šulta z Košík.cz.

„Netroufáme se říct, že se jedná o boom, ale zavedení pokladen přineslo velký pokrok k digitalizaci,“ vidí velký posun po zavedení EET Wantulok z Dotykačky, jejíž podíl na trhu s gastrosystémy je kolem 21 procent. Třeslín nicméně dodává, že startupu Storyous paradoxně nástup EET ublížil, protože se výrazně zvýšila konkurence. „Kdyby se EET zrušilo, tak je to skvělé pro podniky i pro nás. My jsme na to nikdy nesázeli,“ říká.

Technologický vývoj pociťují i hosté. „Digitální objednávání jídla v lepších restauracích považuji za otázku velmi krátkého času. Zkrátí to totiž čas mezi setkáním s číšníkem a pak s jídlem,“ říká o jídelních a vinných lístcích v tabletech Pavel Maurer, který vydává průvodce po tuzemských restauracích a pořádá food festivaly. „Nechci ovšem roboty, co mě budou obsluhovat,“ dodává rozhodně Maurer.

Čeho se Gastro 4.0 týká?

Pokladny

Elektronická evidence tržeb pomohla podle Dotykačky a Storyous rozšířit mezi restauratéry gastronomické systémy. Ty lepší z nich už často umí propojit pokladnu s kuchyní, platebními terminály a tablety číšníků, účetnictvím, skladovým hospodářstvím nebo i kamerovým systémem. Na základě připojení k internetu a cloudovým systémům dokáže pokladna integrovat mnoho úkonů spojených s provozem restaurace a je dostupná i třeba z mobilu. Gastrosystémy navíc umí poskytnout majiteli data a analýzy, které může využít k zefektivnění řízení podniku.

Sklad

Propojením s gastronomickými systémy se usnadní naskladňování i zásobování. Naskladňování probíhá automaticky pomocí elektronického dodacího lístku nebo faktury, odpadá tak ruční přepisování. Košík.cz i další dodavatelé už testují automatické zásobování restaurací na základě propojení jejich online inventur se sklady dodavatele. „Zajistíme 90% časovou úsporu, minimalizujeme chybovost, snižujeme plýtvání, a ve výsledku jsme schopni podniku ušetřit až 30 % na potravinách a nákladech,“ říká Jakub Šulta z Košík.cz.

Menu

Jídelní nebo vinný lístek si mohou lidé prohlédnout na tabletu. Podle odborníka na restauratérský byznys Pavla Maurera je otázkou času, než se rozšíří do všech provozů. Vinný lístek na tabletu aktivně využívá třeba restaurace Hergetova Cihelna či Kampa park.

Bar a kuchyně

Inventura nápojů se může urychlit chytrou vahou. „Alkohol se zváží na vahách a přes bluetooth se údaje přenesou do pokladny, kde se objeví přesný objem alkoholu, který v láhvi zbývá,“ říká Michal Wantulok z Dotykačky. Nabízí se další inovace i známá řešení jako elektronická tabule v kuchyni místo papírků, inventura pomocí čtení čárových kódů, kompostéry, chytré bylinkové květináče či 3D tisk jídla.

Rozvoz

Objednávka z rozvozových servisů jako DámeJídlo znamená v praxi to, že číšník musí kuchařovi objednávku napsat, ten ji uvaří, pak se musí objednávka zadat do pokladny a vyjet účtenka. Storyous to změnil tím, že se spojil s DámeJídlo a objednávky zákazníků vyjíždí rovnou v kuchyni. „Ušetříme lidskou sílu, zrychlili objednávku a snížili chybovost,“ říká Igor Třeslín ze Storyous.

Kamery

Už nebude třeba přetáčet dlouhé hodiny záběrů. Dotykačka například testuje propojení kamer s gastrosystémem. „Jedním klikem na účtenku v systému uvidíte, co se v tu chvíli na provozovně dělo,“ vysvětluje Michal Wantulok z Dotykačky.

Věrnostní programy

Sesbírané body, kávy, piva či pizzy se nemusí zaznamenávat jen na kartičky, ale i třeba do mobilní aplikace. Čeští vývojáři aplikace YourPass už začínají například spolupracovat s dodavateli pokladních systémů. Číšník tak může u sebe na tabletu zaškrtnout další bod věrnostního programu a to se hned projeví u zákazníka. „Na případné desáté pivo zdarma pak číšníka systém sám upozorní,“ dodává zakladatel YourPass Daniel Rajnoch.

Servis

Číšníci jsou už dnes často vybavení tablety propojenými s hlavním gastrosystémem, přenosné jsou i platební terminály. Komunikace s kuchyní se zrychluje a zpřesňuje. Platit se kromě hotovosti a kartou dá i mobilem, stravenkovými kartami či aplikacemi. Platit se na některých místech dá i kryptoměnami.

Topení a větrání

Chytré termostaty umí zahřát jen to místo, kde sedí zákazník. Klimatizace se zase umí regulovat, když se třeba otevře okno. Stejné je to i s dynamickým osvětlením. Ve všech případech dochází k úspoře energie.