Moredays: Z českých lesů do Silicon Valley

Moredays už si odbyl premiéru také na konferenci TechCrunch Disrupt a psalo o něm několik zahraničních webů.

Moredays už si odbyl premiéru také na konferenci TechCrunch Disrupt a psalo o něm několik zahraničních webů.

Tvořit v Česku globální internetový startup není nemožné. Filip Molčan dokonce svůj tým kolem služby Moredays řídí ze své chalupy v lesích. Zde jsou jeho ambice a plány.

Uspět globálně se startupem z české kotliny nemusí být nemožné, jak se na první pohled může zdát. Dobrým příkladem je mladý podnikatel Filip Molčan. Svůj projekt Moredays řídí z roubené chalupy v Českém Švýcarsku. Obklopen lesy a přírodou s pomalým ADSL připojením vede hovory se spolupracovníky v Silicon Valley a jednou za čas se vydá do Prahy a do Ameriky, aby se se svými podnikatelskými kontakty potkal osobně.

Na jednu takovou služební cestu do Států se chystá i nyní. Svojí útulnou základnu hodlá na měsíc opustit, aby pomohl s propagací mobilních aplikací, které mají být alfou a omegou celé služby Moredays. Během svého pobytu v Silicon Valley a inovačním centru v Bostonu by rád posbíral co nejvíce reakcí a zajistil si nové obchodní příležitosti.

Do světa s pytlem plánů

„Hlavním cílem této cesty je podpoření našich mobilních aplikací,“ popisuje v rozhovoru pro Živě.cz a E15.cz své plány Filip Molčan. V kalifornském Silicon Valley, které je považováno za největší centrum internetových, technologických a mobilních startupů na světě, už nedávno spolu se svým kolegou strávil 3 měsíce. Díky programu CzechAccelerator mohl zjistit, jak to ve slavném Valley chodí, navázal spoustu kontaktů a „feedbacku“, jak Moredays posunout dál. .

Moredays je aplikace, díky níž si můžete přehledně organizovat svůj čas, úkoly a poznámky. Snaží se o to hravou formou pomocí obrázků a náčrtků. Služba prozatím běží pouze ve webovém prohlížeči, ale právě mobilní aplikace jí mají dostat do vyšších sfér. „Většina uživatelů požaduje mobilní aplikaci, protože nástroje pro produktivitu jsou bez ní k ničemu,“ vysvětluje Molčan. Stěžejní část jeho potenciálního úspěchu už je na spadnutí. Aplikace pro iPad čeká na schválení v AppStore, verze pro iPhone by měla vyjít v polovině března a s Androidem se počítá v první polovině tohoto roku.

Stranou nezůstane ani rané dítko Windows Phone. Podle Molčanových slov si v Moredays s tímto systémem hraje a zkouší, co z něho dostat. Z pohledu peněz pro něj ale prozatím zajímavý není. „Z komerčního hlediska je jednoznačně nejzajímavější iOS, kde se dá vydělat nejvíce peněz,“ upřesňuje.

Moredays je projekt postavený tak, aby jednou začal vydělávat. „Máme plán tento rok získat co nejvíce uživatelů, takže chceme pokrýt co nejvíce platforem.“ Molčan má spolu s jeho kolegou tu výhodu, že mohou projekt na počátku finančně podpořit. „Moredays prozatím peníze negeneruje, financujeme ho z našich vlastních kapes,“ říká. Dovolit si to může díky svým dřívějším podnikatelským aktivitám a hlavně díky podpoře svého kolegy. Ve svých 30 letech už stihl rozjet dříve hodně aktivní organizaci OSS Aliance zabývající se popularizací open source softwaru, a úspěch zaznamenal také s firmou blue.point, která se zabývá vývojem softwaru na zakázku. „V blue.point už figuruji pouze jako jednatel, většinu času teď věnuji Moredays,“ popisuje Molčan a tímto postavením tak dává najevo, že to se svým novým projektem myslí vážně a že v něj věří.

Jasné představy o penězích

O tom, jak by Moredays mohli být finančně rentabilní a jaké částky už projekt spolykal, energický podnikatel mluvit nechce. „V tuto chvíli investora nehledáme, ale nikdy neříkejte nikdy,“ říká. Věří ale v to, že cizí investici potřebovat nebude. Během následujících dvou let by chtěl získat pár set tisíc uživatelů z celého světa. Dnes má služba 10 tisíc registrovaných a 7 tisíc aktivních uživatelů. Velká část potenciálních uživatelů čeká na ony mobilní klienty.

„Byznys model stále ladíme a spolupracujeme na něm s lidmi z Ameriky,“ vysvětluje své plány Molčan, „ale s největší pravděpodobností zvolíme mix placené aplikace, freemium modelu a zpoplatněného doplňkového obsahu.“

Jednu softwarovou firmu už vybudoval a nyní by rád uspěl v celém světě. Filip Molčan při rozhovoru v kavárně v pražských Vysočanech.Jednu softwarovou firmu už vybudoval a nyní by rád uspěl v celém světě. Filip Molčan při rozhovoru v kavárně v pražských Vysočanech. | Jan Sedlak

Cena samotné aplikace by nemělo být příliš vysoká, bude se jednat spíše o symbolickou částku okolo jednoho dolaru. Hlavním důvodem je především to, aby Moredays začal generovat nějaké peníze už nyní. Že by úvodní vstupní investice měla odradit uživatele, si nemyslí. „Když jsme si dělali průzkumy, vyšlo nám, že uživatelé v zahraničí příliš nerozlišují, jestli je ta aplikace zadarmo, nebo za dolar či dva,“ vysvětluje své rozhodnutí. Další příjmy jsou jasné – základní funkce Moredays budou zadarmo a pokročilejší za poplatek. Stejně tak si bude možné dokoupit doplňkový obsah. Například různé šablony a další.

Peníze lze ale vydělat i z jiných zdrojů. „V Bostonu máme plány oslovit školy a zkusit spolupráci s univerzitami,“ sdílí Molčan své plány v kavárně v pražských Vysočanech. Moredays by tak dle jeho slov mohl být napojený například na školní informační systémy nebo groupware služby typu Microsoft Exchange. „Chtěli bychom školám nabídnout třeba speciálně upravenou verzi Moredays pro jejich studenty.“

Propojení s ostatními službami bude pro projekt důležité. „Spousta uživatelů má obsah také v jiných službách,“ vysvětluje Molčan důvod toho, proč Moredays nyní nabízí spojení s poznámkovou službou Evernote a do budoucna počítá například s napojením na iCloud. K dispozici má být také napojení na sociální sítě.

Moredays ukládá data v cloudu, čemuž byl podřízen také výběr technologie, na jaké služba běží. „Nechtěli jsme řešit infrastrukturu, takže projekt provozujeme na Google App Engine a platíme klasicky za spotřebu.“ Výhodou je také pružnost cloudu. Když například o celém projektu referoval americký web Mashable, vytíženost stránek mnohonásobně vzrostla a díky cloudu nebyl problém tento nápor ustát.

Právě další projekty mohou stát úspěchu Moredays v cestě. Různých „čmáracích“ a „task“ aplikací je možné najít v AppStore a Android Marketu hromadu. „Máme výhodu v tom, že používáme obrázky, a celé to máme udělané hravou formou,“ věří Molčan ve výhody jeho služby. „Při našem prvním pobytu v Silicon Valley bylo cílem mimo jiné zjistit, jak se aplikace bude uživatelům líbit. Věřil jsem, že se jim bude líbit design, což se nakonec potvrdilo, navíc se uživatelům líbí i systém používání, “ říká s klidem.

Vývojáři z Děčína

Na Moredays v současné době pracuje 5 lidí, včetně Molčana. Firma zaměstnává 3 vývojáře na stálý úvazek. Stejně jako mladý podnikatel a šéf ale nesedí nikde v Kalifornii nebo Praze, ale „stranou“ v Děčíně. Důvod je prostý. „Pocházím z Děčína, takže jsem tam přirozeně dal dohromady schopný tým,“ vysvětluje Molčan. Počet programátorů ale bude v budoucnu navyšovat. „Vývojáře hledáme prakticky permanentně,“ říká.

O programátorských mozcích z Valley v Moredays příliš neuvažovali. „Vývojáře ve Státech jsme přímo nehledali, ale ti, se kterými jsme se setkali, nebyli oproti těm českým na nijak vyšší úrovni,“ popisuje Molčan své zkušenosti, „ale je to dáno tím, že v Silicon Valley je nedostatek kvalitních vývojářů, protože už často pracují na zajímavých projektech.“ Ve slavném údolí nicméně jednu osobu zaměstnává. Je jí spolupracovnice, která se stará o marketing a další podobné aktivity. Zároveň také spolupracují s mentorem, se kterým se setkali při prvním pobytu v rámci programu CzechAccelerator. „Prodal tam už několik firem, má dobré kontakty a zkušenosti, takže nám dost pomáhá,“ popisuje přednosti svého kontaktu Molčan.

Žádná Kalifornie a vilka s bazénem. Tenhle startup vzniká z roubené chalupy v Doubici v Českém Švýcarsku.Žádná Kalifornie a vilka s bazénem. Tenhle startup vzniká z roubené chalupy v Doubici v Českém Švýcarsku.

Důvodem toho, proč je dobré mít vývojový tým v České republice, jsou kromě geologických dispozic také nižší platy. I tak si Molčan nemyslí, že by svůj tým v Děčíně finančně nějak strádal. Obyčejné zaměstnance ale nechce. „Firmu jsme stavěli tak, že je to skutečně startup, takže jsme nehledali lidi, kteří přijdou do práce na 8 hodin si něco odkódovat, ale lidi, kteří budou tu práci dělat, protože je baví.“ Původní zaměstnanci navíc nebudou nijak škodní. Systém odměn sice prozatím není pevně stanoven, ale s nějakými podílovými procenty se do budoucna počítá.

Typicky startupově Moredays přistupují také k marketingu a propagačním aktivitám. „Neplánujeme žádné velké investice do marketingu ani najímání různých agentur, s tím nemáme dobré zkušenosti.“ Molčan namísto toho věří ve virální marketing a sílu sociálních sítí. „Velké procento uživatelů k nám na web chodí přes sociální sítě,“ konstatuje.

70 procent lidí ve Valley chce pouze vydělat

Spolupráce se státním CzechInvestem byla podle Molčana perfektní. Firmě na místě pomáhala všude chválená organizátorka Lenka Kučerová, která poskytla dobré kontakty, rady a schůzky do začátku. Rozhodně ale neplatí, že by státní program uhradil veškeré náklady spojené s pobytem. Nejcennější je podle Molčana to, že CzechInvest platí vstupy na různé konference a „networkingové“ akce, které nestojí zrovna málo, a kde by se jinak dlouze rozhodovali, zda na ně jít. „Peníze od CzechInvestu nám pokryli tak 40 procent nákladů, zbytek jsme financovali sami,“ říká Molčan. Nejvíce peněz padlo na klasický provoz jako je třeba pronájem auta, bydlení a další.

Zatímco spolupráce s CzechInvestem byla pro firmu přínosná, na ostatní vládní fondy Molčan dobré vzpomínky nemá. „Mám za sebou zkušenosti se státními dotacemi a byla to hrůza,“ popisuje mladý podnikatel své dřívější setkání se státními penězi. „Peníze z Evropské unie nám přišly po dvou letech, což je pro mladou společnost poměrně zásadní.“ Částku nechce do médií specifikovat, myslí si ale, že čerpání dotací nakonec může firmě spíš uškodit, než pomoci. Hlavní překážkou je podle něj byrokratická zátěž.

Amerika jako vstup do celého světa. Filip Molčan v Silicon Valley.Amerika jako vstup do celého světa. Filip Molčan v Silicon Valley.

Silicon Valley a potažmo americký trh je podle Molčana pro mobilní a internetové projekty stěžejní trh. Pokud se na něj dostanete, je to vstupenka do dalších zemí. Unikátní má být rovněž atmosféra, jakou celé prostředí žije. „Jako místo mě to nadchlo. Je tam startupová atmosféra a člověka to samo tlačí kupředu,“ popisuje. Zároveň ale krotí veškeré nadšení. „V Silicon Valley chce 70 procent lidí udělat aplikaci, oslovit investory a něco na tom vydělat. Zbytek věří tomu, že změní svět.“

Podle tohoto vzorce se tam chovají také investoři. „Ve Valley je spousta projektů, do kterých investoři dají peníze, i když není jasné, zda se jim ty peníze vrátí.“ Tím se američtí investoři odlišují od těch českých, kteří mnohem více přemýšlí, zda se jejich investice zhodnotí. „V Česku je oproti Silicon Valley naprosto jiná míra risku, do jakého investoři jdou,“ říká Molčan a zároveň upozorňuje, že velká část investicí ve Valley má tzv. spekulativní charakter. Funguje to tak, že investoři vloží peníze do projektu, který má například potenciál růstu uživatelů, ale prozatím není jasné, jak si na sebe vydělá. Investice mají nafouknout cenu takového projektu a nalákat ostatní kupce.

Jedním z takových projektů by podle Molčana mohla být také aplikace Piictu, na které v New Yorku pracuje také český designér Robin Raszka z Tapmates. Aplikace, která staví na sdílení obrázků, baví uživatele, ale finanční návratnost prozatím není jasná. „I když mám tyto hračky rád a sám je používám, jsem zvědavý, co se s těmito projekty bude dít, protože tam nevidím žádnou monetizaci,“ konstatuje Molčan. Podobně se na adresu Piictu a dalších projektů vyjadřuje také . „Jejich problém řeší více méně nereálný problém z virtuálního světa,“ tváří se skepticky. „Je to jedna odrůda startupů. Bohužel ta, která je vidět nejvíc,“ řekl už dříve Živě.cz a E15.cz.

Česká technologická stopa je podle Molčana ve světě vidět. Hodně oceňuje například úspěch AVG nebo Avastu. „V Česku určitě zajímavé projekty vznikají,“ komentuje vášnivý turista a fotograf tuzemskou situaci. „Největší úspěch za poslední dobu zaznamenal jednoznačně Jan Řežáb s jeho SocialBakers. Zrovna před chvilkou jsme si domlouvali společnou schůzku, abychom se mohli po jeho návratu z New Yorku setkat a vymyslet spolu nějakou zajímavou spolupráci.“