Netflix ukázal, jak zaklekne na uživatele sdílející účty. Jeho akcie chytají druhý dech

Zatím se zdá, že kroky, ke kterým se Netflix uchýlil, pomohly zvrátit kurz hodnoty akcií společnosti, která se loni propadla o desítky procent.

Zatím se zdá, že kroky, ke kterým se Netflix uchýlil, pomohly zvrátit kurz hodnoty akcií společnosti, která se loni propadla o desítky procent. Zdroj: Midjourney

Americký streamovací gigant Netflix prodělal v posledních měsících několik zásadních změn. Nyní vyšel najevo způsob, jakým chce bojovat proti sdílení hesel. Mechanismus ověřuje na třech latinskoamerických trzích, v blízké době by jej ale měl uplatnit ve Spojených státech a postupně i ve všech ostatních zemích.

V Čile, Kostarice a Peru Netflix otestoval mechanismus, kterým chce zabránit sdílení účtů. Podle odhadů streamingové společnosti sdílí účty kolem sto milionů lidí, přičemž službu si celosvětově předplácí 231 milionů uživatelů. Netflix chce bojem proti sdílení účtů získat nové předplatitele, jejichž přírůstky loni výrazně zpomalily, takže musel škrtat náklady.

Proto bude chtít ke konci letošního prvního čtvrtletí rozšířit omezení sdílení účtů i na další trhy. V praxi to má vypadat tak, že každý uživatel bude mít „primární lokaci“ identifikovanou podle IP adresy. Účet tak bude možné používat například v rámci jedné Wi-Fi sítě, nikoli mimo ni. Pokud uživatel primární lokaci nenastaví, učiní to Netflix automaticky podle aktivity účtu.

Sdílení účtu jen za poplatek 

Účet bude možné dál sdílet, ovšem nově za další poplatek ještě nad rámec platby za předplatné. Komplikované by to mohlo být pro lidi, kteří například cestují nebo sledují Netflix na vícero místech. V takovém případě bude nutné ověření účtu pomocí unikátního kódu od vlastníka účtu. 

Boj proti sdílení účtů je jedním z prvků nové politiky Netflixu. Vedení streamovací společnosti loni také rozhodlo o zavedení varianty předplatného, které bude levnější, ale uživatelé budou muset před spuštěním pořadu zhlédnout reklamy.

Zároveň z vedení odstoupil jeden ze dvou generálních ředitelů a zakladatel platformy Reed Hastings, kterého nahradil Greg Peters, a doplnil tak ve vedení Teda Sarandose. „Díky tomu, že na pozici nastoupili dva vysoce postavení manažeři Netflixu a bývalý CEO a spoluzakladatel Netflixu zůstává v představenstvu, měla by být zachována současná strategie,“ myslí si analytička ze společnosti Cyrrus Anna Píchová.

Investoři jsou spokojení 

Zatím se zdá, že kroky, ke kterým se Netflix uchýlil, pomohly zvrátit kurz hodnoty akcií společnosti, která se loni propadla o desítky procent. „Netflix v posledních měsících dokazuje nákladovou disciplínu, kterou investoři oceňují. Zároveň je pro ně pozitivní vývoj předplatitelů,“ říká Píchová. Akcie byly na dně loni v červnu, když stály 142 dolarů, zatímco teď už je to 361 dolarů.

Právě verze předplatného s reklamami a škrty napříč společností tak Netflixu přinejmenším dočasně pomohly přesvědčit investory, že podnik směřuje správným směrem. „Zatím to vypadá, že verze předplatného s reklamami byl dobrý krok, zejména v aktuální době vysoké inflace, kdy někteří spotřebitelé hledají možnosti úspor. Firmě to také pomůže diverzifikovat příjmy, které budou nejen z předplatného, ale také z reklamy,“ doplňuje odbornice.