Příliš rozjeté e-shopy. Doba násobného růstu je u konce, sklady jsou přeplněné a propouští se

Technoverse Newsleter Filipa Zelenky

Technoverse Newsleter Filipa Zelenky Zdroj: E15.cz

Toto je nové vydání Technoverse Newsletteru, ve kterém se každý týden věnujeme aktuálním technologickým trendům z Česka i ze světa. Chcete, aby vám každé úterý chodil do e-mailové schránky? Zde se můžete přihlásit k odběru.

V důsledku pandemie tržby českých e-shopů rostly závratným tempem. Válka na Ukrajině a zhoršující se ekonomická situace ovšem vše mění. Sklady se plní, prodejů přitom ubývá, některé e-commerce projekty musejí přistupovat k propouštění a přehodnocení plánů. 

Jako první vyplavaly na povrch problémy slovenského obchodu se spodním prádlem Dedoles, jehož vedení minulý měsíc propustilo zhruba 200 lidí. Nyní se ukazuje, že problémy měly či stále ještě mají i další e-shopy. „Kdybychom měli obrat, který jsme plánovali, což bylo kolem 130 milionů eur (téměř 3,2 miliardy korun), byli bychom v zisku. To se ale nestalo, skončili jsme přibližně na nule a zůstaly nám velké skladové zásoby. Tím pádem jsme se dostali do nepříjemné hotovostní situace, protože jsme nevytvořili zisk,“ vysvětloval tehdy v rozhovoru pro deník E15 šéf a majitel firmy Jaroslav Chrapko. 

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Náznaky, že se zlaté časy chýlí ke konci, se objevily už v posledním čtvrtletí loňského roku, kdy začaly prodeje klesat. Mnozí ovšem doufali, že se jedná jen o chvilkový problém. Možná by to tak bylo, kdyby se svět mohl soustředit na postcovidovou obnovu. To se ovšem nestalo, 24. února představu o divoké obrodě rozbořil Vladimir Putin, když vyslal tanky na Ukrajinu. 

„Původní plán tržeb jsme snížili o dvacet procent,“ líčí v komentáři na serveru CzechCrunch zakladatel společnosti Footshop Peter Hajduček. Jeho firma, která se zaměřuje na prodej tenisek, kvůli padajícím tržbám od začátku roku propustila 80 lidí a provedla i další škrty. „Kombinace nadměrných zásob a špatných výsledků mohla ohrozit financování ze strany bank, což by situaci ještě více zkomplikovalo. Také bankám jsme museli ukázat, že k situaci přistupujeme zodpovědně a máme jasný plán, jak postupovat dál,“ popisuje. 

Vzhledem k plánování odběru zboží, které se objednává šest až devět měsíců dopředu, je složité odhadnout, jaký nákupní apetit budou spotřebitelé v té době mít. E-shopům tak na skladech leží tuny zboží, po kterém by se pravděpodobně ještě v říjnu jen zaprášilo.

„Trh je přezásoben – všichni měli větší očekávání od prodejů. Zásoby nemůžete nakoupit ze dne na den ani se jich ze dne na den nezbavíte. Je tam několik čtvrtletí, kdy musíte plánovat dopředu, a holt jsme si všichni nakoupili na větší objem prodejů, než se dneska realizuje, a proto jsou sklady přeplněné,“ popsal pro server Seznam zprávy Pavel Vopařil, šéf společnosti Bonami, která prodává nábytek. 

Je tak otázkou, zda covidové nakopnutí e-commerce sektoru nevyjde vniveč, tedy jestli se pod vlivem zhoršující se ekonomické situace prodej po internetu nevrátí na předpandemická čísla. Druhou variantou je určitá konsolidace a změna logistiky. V Česku existují desítky tisíc malých e-shopů, pro velké hráče se silnými partnery v zádech by tak případné menší internetové obchody v problémech mohly představovat lákavou kořist, díky které by mohli dominantní firmy posílit svou pozici na trhu. 

Výběr z internetu 🌍

Nákup teď, starosti později. Buy Now, Pay Later (BNPL – kup nyní, zaplať později) se v době TikToku a neustále se měnících módních trendů dostává do středu zájmu. Ve své podstatě jde o mikropůjčky, díky nimž si můžete koupit zboží, jehož plnou cenu si nemůžete najednou dovolit. Nejčastěji je tento princip využíván při nákupu oblečení, nicméně jak upozorňuje web SFGate, BNPL se rozšiřuje i do dalších segmentů, jako je placení nájmu nebo zdravotní péče. Ačkoli jde de facto o klasické půjčky, regulace se BNPL službám zatím vyhýbá, využívat je tak může téměř kdokoliv.

Život po streamu. Tvůrci digitální ekonomiky, jako jsou influenceři nebo streameři, mají vratký život. Jeden den jsou na vrcholu zájmu, ale druhý den na ně už svět zapomene. Proto se někteří z nich snaží zajistit si dlouhodobější zdroj příjmů, který není závislý na vrtkavosti trendů a diváků. Jednou z cest může být tvorba služeb pro ostatní lidi z branže – vznikají tak agentury pro zastupování nebo služby pro interaktivní komunikaci s fanoušky.

Musk a Twitter. Plán Elona Muska, co bude dělat se sociální síti Twitter, začíná nabírat jasnější obrysy. Už nyní je jasné, že Musk se spojí nejen s novými investory, ale i se stávajícími podílníky. Zároveň vyšlo najevo, že poté co Musk stáhne Twitter z burzy, by se tam do pár let mohl vrátit. Musk zároveň plánuje, že Twitter do šesti let zpětinásobí své tržby. Zdá se tak, že nová éra Twitteru je za dveřmi.

Anatomie IT outsourcování. Výrazným trendem posledních třiceti let bylo outsourcování všemožné pracovní síly na východ, s rostoucí poptávkou se v posledních letech jednalo zejména o IT specialisty. Ruská agrese ovšem s principem outsourcování zřejmě otřese, protože připomíná, že politická stabilita a mír nejsou finálním vývojem dějin. Ve výsledku z toho mohou profitovat asijské ekonomiky, které nejsou příliš demokratické, ale zato stabilní.