Pro zprávy chodí mladí na TikTok a Instagram. Média toho neumějí využít

Technoverse Newsleter Filipa Zelenky

Technoverse Newsleter Filipa Zelenky Zdroj: E15.cz

Toto je nové vydání Technoverse Newsletteru, ve kterém se každý týden věnujeme aktuálním technologickým trendům z Česka i ze světa. Chcete, aby vám každé úterý chodil do e-mailové schránky? Zde se můžete přihlásit k odběru.

Způsob, jakým konzumujeme zprávy, se rychle mění. Tištěné noviny pomalu upadají do zapomnění, naopak sociální sítě si budují výraznou pozici jako primární zdroj zpravodajství. Není tím ovšem myšlen jen Facebook, ale například také TikTok nebo Instagram. Vyplývá to z reportu Digital News Report od Reuters Institute.

Poslední roky ubývá lidí, kteří by zprávy čerpali z Facebooku. Síť Marka Zuckerberga stagnuje, jelikož neumí nabídnout relevantní obsah a stává se prostorem zejména pro starší generaci.

Změnou je, že se mladí uživatelé vydávají na TikTok a Instagram vyloženě pro zpravodajství. Podle Reutersova institutu až 18 procent lidí ve Velké Británii mezi 18. až 24. rokem života chodí na Instagram kvůli zpravodajství, u TikToku jde o 8 procent dotázaných. Tento trend pomalu prosakuje i do dalších zemí, a to včetně Česka.

Není to ovšem nutně špatná zpráva. Existují příklady účtů na těchto sociálních sítích, které ukazují, jak podat zpravodajství novou formou a zároveň s ohledem na kontext a realitu. Problém je v něčem jiném: tradiční média takový obsah produkovat neumějí.

České mediální domy na tom nejsou zcela ideálně, jediným skutečně velkým účtem na Instagramu je veřejnoprávní ČT24. Proto mohly na Instagramu vyrůst ve velkém účty jako Jsem v obraze, Politika nejen pro mladé nebo Dokontextu, které dokážou zaujmout mladší publikum a suplují tak roli médií.

Nutno ovšem dodat, že tyto účty nejsou nic jiného než agregátory zpravodajských článků, nevytvářejí žádnou přidanou hodnotu, jen obsah převlékají do moderního kabátu. Nejde tedy o to, že by mladší publikum vyloženě nechtělo číst zprávy, ale spíše o to, že nechtějí zprávy konzumovat starou formou.

Oficiální účet média však není jedinou cestou. Druhým způsobem, jak lze předávat zpravodajský obsah, je spojení s konkrétní osobou. V tomto je velký rozdíl mezi Českem a Slovenskem. V Česku v podstatě neexistuje novinář, který by dokázal oslovit lidi na Instagramu a vytvořit si tam komunitu. Naopak na Slovensku je to v podstatě standard. Novináři jako Jakub Fillo, Monika Tódová, Péter Bardy nebo Michael Kovačič dokázali zaujmout čtenáře i na sociálních sítích a jejich média z toho mohou profitovat.

Zpravodajství na TikToku je trochu jiná disciplína, se kterou si v československém rybníčku zatím nikdo moc neví rady. Existují příklady ze zahraničí jako účet listu The Washington Post nebo newsletteru The Morning Brew, ovšem jeden osvědčený model, jako tomu je na Instagramu, zatím nevykrystalizoval.

Není pozdě ani pro česká média a místní novináře. Jak plyne z dat Reutersova institutu, konzumace zpráv na sociálních sítích obecně stále roste, naopak u Facebooku podíl klesá. Vytvořit způsob, jak zaujmout i na dalších sociálních sítích, tak možná bude v následujících letech klíčovou výzvou pro přežití tradičních mediálních domů. Zvlášť když doba strávená na sociálních sítích se stále prodlužuje a v současné době činí průměrně téměř tři hodiny.

Výběr z internetu 🌍

Hry na Netflixu. Loni největší streamovací platforma oznámila, že chce naplno vstoupit do herního odvětví. První hry na chytré telefony již Netflix představil, nyní se ovšem herní ambice začínají projevovat naplno. Nově Netflix uvede hry na motivy úspěšných sérií jako Papírový dům, Too Hot to Handle nebo Dámský gambit. 

Disney+ a kriket. Velkou část úspěchu streamovací platformy Disney+ má na svědomí její asijská verze Hotstar, která je populární zejména v Indii. Dosud na ní Disney mimo jiné přenášela také zápasy indické kriketové ligy. Tomu je ale konec, protože právě o online živé přenosy v aukci společnost Disney přišla. Podle některých analytiků kvůli tomu Disney+ může přijít až o dvacet milionů předplatitelů. To by byla vzhledem k plánům platformy velká čára přes rozpočet. 

Kryptopohroma. Hra Axie Infinity, která byla založena na blockchainu, podle Bloombergu demonstruje, v čem je koncept her play-to-earn zrádný. Ze začátku vše fungovalo správně, hráči mezi sebou obchodovali, jejich počet rostl a s tím i hodnota na hru navázané kryptoměny. Jakmile se však do hry nahrnuli lidé, kteří nechtěli hrát, pouze v ní viděli způsob obživy, hra se dostala do začarovaného kruhu, ze kterého nelze vystoupit.

Legislativa proti Amazonu a spol. se zasekla. V jednu chvíli to skutečně vypadalo, že americkým kongresem úspěšně projde legislativa, která omezí hrací pole velkých technologických společností, jako jsou Apple nebo Alphabet. Turbulentní události v posledních měsících a blízké volby však zapříčinily zdržení, které bude už velmi těžké dohnat. Potraty, ekonomiky nebo čipy mají zkrátka přednost.