Realitní trh v digitálním věku? Pronájmy do hodiny, prodeje do týdne, předpokládá Mucha z Gobii

Martin Mucha, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Gobii

Martin Mucha, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Gobii Zdroj: archiv

Pamatujete si, jak se prodávaly nemovitosti v minulosti? Máte přehled, jak si stojí současnost a zajímá vás, co přinese budoucnost? Martin Mucha ze společnosti Gobii říká, že rok 2020 byl zlomový. Podstatně se urychlil vývoj digitalizace a automatizace nejen realitních procesů, k významnému technologického pokroku došlo i v oblastech jako je umělá intelligence, rozšířená realita nebo blockchain. Mucha bude jedním ze spíkrů na akci deníku E15 E-Commerce Summit.

Jakým vývojem prošly nemovitostní transakce v poslední dekádě či dvou?

V minulosti byla transakce s realitami vždy značně neucelená, informací bylo málo. Před dvaceti lety si zájemci o vlastní bydlení našli svůj nový domov v lokálních víkendových novinách, v nichž byla speciální sekce určená inzerátům s nemovitostmi, popřípadě na doporučení či prostřednictvím realitních makléřů. Ti nabízeli jen reality, které byly pod jejich správou, nebo se uchýlili k “navolávání” (pozn. redakce: dnes často používaný pojem “cold call”). Zbytek procesu proběhl offline, což bylo časově náročné a nákladné.

Jaký vliv na to měl příchod internetu?

Internet 1.0 změnil způsob, jakým lidé vyhledávají, a tak se zrodily platformy pro inzerci nemovitostí. Klienti získali jeden ucelený seznam toho, co realitní trh nabízel, a kontaktovali makléře. Tento model byl založen výhradně na reklamě.

Jak v tomto prostředí pracovali realitní profesionálové?

Pro zefektnivnění fungování svých kanceláří si realitní komunita pronajímala různé platformy, nebo vybudovala vlastní technologická řešení. Historicky však byly tyto systémy neucelené a nekomunikovaly (CRM, CMA, dokumenty, správa portfolia atd.), což vedlo k duplikacím, chybějícím informacím, vyšším provozním nákladům a také ke ztraceným obchodním příležitostem.

A jaká je situace dnes?

Realitní profesionálové se snaží přizpůsobit, protože se jejich podnikání hodně změnilo. Kdo hledá bydlení, musí nejprve oslovit několik makléřů a následně kontaktovat banku nebo finančního poradce, právníka, katastr nemovitostí a případné další zúčastněné strany, aby transakci dokončily. Celý proces je však stále neucelený a zdlouhavý, protože ve značné míře probíhá offline.

Co nyní považujete za hlavní výzvy, na čem je především nutné zapracovat?

V první řadě stále existuje spousta dat, která nutně nemusí být transparentní nebo vzbuzovat důvěru. Úkolem je tedy dát těmto informacím smysl a následně jednat. Několik příkladů: Jak zjistíte, zda kupujete nadhodnocenou, podhodnocenou nebo správně oceněnou nemovitost? A co financování? Měli byste prodat, nebo počkat? Pronajmout, nebo koupit? Tento proces je složitý nejen pro zájemce o bydlení, ale také pro celou realitní komunitu obecně.

Druhou výzvou jsou digitální standardizované a automatizované inkluzivní procesy, které lidem umožňují spolupracovat a obchodovat důvěryhodným a transparentním způsobem na jedinečné platformě s bezproblémovým uživatelským zážitkem.

Jak tedy funguje platforma Gobii?

Platforma Gobii ohlašuje novou éru realitní technologie - plynulý uživatelský zážitek poskytuje realitním profesionálům i zájemcům o vlastní bydlení, a to další standardizací, digitalizací a automatizací realitních procesů v jednoduchém, intuitivním a kolaborativním ekosystému. Bezpochyby také zvyšuje transparentnost a důvěru mezi zúčastněnými stranami.

Gobii je navržena tak, aby využívala nejnovější technologie jako jsou mobilní zařízení, AI, API a jiné, aby poskytla ucelenější podporu pro všechny zúčastněné strany a zjednodušila tak celou realitní transakci.

V podstatě se dá o naší platformě přemýšlet jako o trhu nemovitostí s dotykem sociálních médií a vhodných digitálních nástrojů pro všechny zainteresované. Věříme, že právě náš model představuje pro realitní komunitu budoucnost.

Nahradí Gobii realitní agenty?

To není náš cíl. Naše produkty ve skutečnosti podporují makléře tím, že zefektivňují jejich činnost, zvyšují jejich profesionalitu a pomáhají jim lépe komunikovat s klienty.

Věříte, že lidé budou moci provést transakci jediným kliknutím?

Nikoliv. Realitní transakce je stále komplikovaný proces skládající se z mnoha kroků a propojující spoustu faktorů. A pro klienta je vždy důležitým rozhodnutím. Předpokládám však, že v budoucnu se pronájmy podaří zařídit do hodiny a prodeje do týdne. Existuje možnost zefektivnit prodej během jediného dne, zejména při přímé transkaci s poskytnutou slevou.

Co je ještě třeba pro realizaci plně digitální transakce?

Abychom mohli digitalizovat, musíme přemýšlet o vytvoření standardů umožňujících automatizaci. Existuje několik klíčových částí jako je digitální identita nebo plně přijatelný elektronický podpis. Dále potom služby online katastru nemovitostí, bankovnictví, pojišťovnictví, ochrana dat a rozšířená bezpečnostní opatření.

Je před námi ještě spousta práce, ale už nyní můžeme vidět sice neucelené, přesto plně digitální formy komunikace. Jedním z příkladů je Rakousko. Plně digitální, standardizované a automatizované rocesy s nemovitostmi předpokládám v Severní Americe a Evropské unii do roku 2025.

Martin Mucha je výkonný ředitel společnosti Gobii, bude jedním z řečníků E15 International e-commerce summitu, který se uskuteční 24. a 25. 2. 2021. V rámci virtuální konference budou mezinárodně uznávané osobnosti sdílet své odborné znalosti a postřehy ze světové i lokální e-commerce scény.