Reinkarnace teleshoppingu. Během vysílání na internetu se prodá zboží za miliardy

Streamer Xnapy při živém vysílání představil novou kolekci zboží své značky.

Streamer Xnapy při živém vysílání představil novou kolekci zboží své značky. Zdroj: repro Youtube

Český tvůrce prodal během vysílání přes sedm set kusů oblečení a dalších produktů.
Livestream Shopping je populární zejména v Číně.
Pomalu se ale dostává i na americký trh, kde by tak letos mělo být prodáno zboží za 11 miliard dolarů.
S Livestream Shoppingem začíná experimentovat i sociální síť Twitter.
Pozadu nezůstává ani Amazon se službou Amazon Live.
8
Fotogalerie

Novým výsledkem snah o co nejpříjemnější nakupování v gigantech e-commerce se stává livestream shopping čili prodej zboží během živého vysílání na sociálních sítích. Tato reinkarnace teleshoppingu například na čínském trhu každoročně zvyšuje prodeje o desítky miliard dolarů. Trend se pomalu přelévá do západního světa, v Česku se už konaly první pokusy, ale celoevropsky je tento prodej stále ještě jen v rané fázi vývoje.

Horst Fuchs, legendární německý teleshoppingový prodavač, dostává novodobé nástupce. Trend livestream shoppingu se rozmohl díky e-commercovému obrovi Alibaba, který v roce 2016 spustil službu Taobao Live. V Číně v roce 2016 tento staronový způsob prodeje představoval trh kolem tří miliard dolarů, loni to už bylo 171 miliard.

„Livestream shopping typicky cílí na velmi úzkou skupinu, je interaktivní, málokdy jde o čistý prodej, častěji je to spíše workshop, Q&A (otázky a odpovědi alias prostor pro dotazy – pozn. red.) či masterclass session (mistrovská lekce – pozn. red.),“ vysvětluje Matěj Kapošváry, provozní ředitel společnosti Shopsys. 

Princip spočívá ve více či méně známé osobě, která se v živém vysílání na internetu snaží prodat různé produkty. Z velké části se to týká oblečení (35 procent) a kosmetických přípravků (7,6 procenta), prodává se ale také jídlo (7,4 procenta) nebo spotřební elektronika (4,6 procenta), uvádí poradenská společnost McKinsey.

„V některých případech se dokonce samotný nákup neděje přímo v livestreamu, ale koná se před ním, a při livestreamu už pak zákazníci, kteří produkt zkoušeli, využívají – například se za rad módní influencerky společně líčí,“ popisuje Kapošváry.  

Livestream Shopping je populární zejména v Číně.Livestream Shopping je populární zejména v Číně.|Profimeda

O síle livestream shoppingu nejlépe vypovídá fakt, že letos během dne nezadaných, čínské obdoby Black Friday, dokázal streamer Li Ťia-čchi prodat za jediný den zboží v hodnotě téměř dvou miliard dolarů – tedy vyšší, než některé e-shopy utrží za celou dobu své existence. 

Prodeje během živého vysílání na internetu cílí zejména na mladé lidi. „Jsou zvyklí trávit hodiny na různých sociálních sítích a sledovat livestreamy influencerů a je pro ně typické impulzivní nakupování. I proto se dá očekávat, že tento trend nemine západní e-commerce, byť je v porovnání s Asií teprve v začátcích,“ myslí si odborník ze Shopsysu. 

Streamy lákají giganty 

Moderní obdoba teleshoppingu se rozrůstá i do Spojených států. Giganty technologického průmyslu Amazon, Facebook a Google vědí, že potenciál e-commercového prostředí nebyl ještě ani zdaleka vyčerpán. Proto Amazon spustil službu Amazon Live, Facebook už roky postupuje v rozšiřování platformy na obchodní tržiště a Google se prostřednictvím YouTube snaží využít generaci influencerů, kterou v podstatě stvořil. Připojují se i další společnosti jako Twitter nebo Walmart. 

Snahy velkých hráčů ovládnout nakupování v přímém přenosu na internetu nabírají v posledních měsících reálné obrysy. Videoportál YouTube pro vysílání zlákal třeba světoznámého kuchaře Gordona Ramseyho, sociální síť Instagram bude do konce roku každý pátek pořádat streamy s menšími influencery.

Prostřednictvím sociálních médií se loni uskutečnily obchody o objemu 27 miliard dolarů, do čtyř let by měly dosáhnout až 80 miliard dolarů. Předpovídá to společnost eMarketer zaměřená na průzkum trhu. Objem zboží prodaného  během živých přenosů by měl letos na americkém trhu dosáhnout 11 miliard dolarů, předpovídá výzkumná společnost Coresight Research. 

„Každá velká technologická platforma nahlíží na livestream shopping jako na další velký zlatý důl, a to obzvláště poté co Apple změnil pravidla pro soukromí a zkomplikoval tím reklamní byznys,“ píše David Vendrell v newsletteru The Future Party. Gigantům nicméně roste konkurence. Na nakupování v přímém přenosu se jako na nové odvětví zaměřují některé platformy, jejichž hodnota jde už nyní do miliard dolarů. 

Evropa zaostává 

Starý kontinent prozatím zůstává pozadu za americkým a čínským trhem, byť už má za sebou první kroky. Pionýry na evropském trhu se staly například německá parfumerie Douglas nebo značka oblečení Tommy Hilfiger. Parfumerie díky živým přenosům zvýšila konverzi zákazníků na čtyřicet procent, přesněji dvě pětiny účastníků něco nakoupily.

Také v Česku se objevilo prvních pár livestream shoppingů, příkladem může být youtuber a streamer Xnapy, který během živého přenosu představil novou kolekci svého osobního merche. Tvůrce videoobsahu se stylizoval do role Steva Jobse a jeho ikonického představování nových produktů.

„Věděli jsme, že zahájení prodeje nové řady merche (zboží prodávaného pod osobní značkou – pozn. red.) musíme spojit se zábavou a pobavit i ty, kteří si nic nekoupí,“ vysvětluje youtuber s občanským jménem Petr Jirák. 

Český tvůrce prodal během vysílání přes sedm set kusů oblečení a dalších produktů.Český tvůrce prodal během vysílání přes sedm set kusů oblečení a dalších produktů.|repro Youtube

Jirák se do nepříliš probádaných vod livestream shoppingu odhodlal vstoupit už třikrát, zkušenosti považuje za pozitivní. „Díky kontextu se nám podařilo akci s nadsázkou odlehčit, shodit se, ale hlavně zábavně nabídnout divákům produkty naše i našeho partnera, což vedlo k rekordní sledovanosti i prodejům,“ popisuje.

Při prvním pokusu se mu během krátké doby podařilo prodat sedm set kusů merche, což znamenalo téměř kompletní vyprodání zásob. Streamer očekává, že se livestream shopping během dalších let v Česku usadí. „O užitečnosti živých přenosů nepochybuje dnes snad už nikdo, jde jen o to najít správný způsob, jak k tomu přistoupit,“ myslí si. 

Zkušenosti s novým formátem e-commerce má i Notino. Prodejce kosmetiky testoval prodej během živých přenosů na několika evropských trzích včetně českého. „Zejména v Německu a Rakousku hodnotíme kladně nejen konverzi, která byla okolo jedné třetiny, což znamená, že třetina sledujících skutečně uskutečnila před streamingem, během něho nebo po něm nákup. Překvapivě pozitivní byla také zákaznická odezva, kdy i při hodinovém streamingu de facto všichni zůstali připojení – i aktivně zapojení – až do konce,“ říká Lukáš Havlásek, který má v Notinu na starosti web a inovace. 

Byť Havlásek v livestream shoppingu vidí velký potenciál, na českém a slovenském trhu s ním Notino zatím větší úspěch nezaznamenalo. „Na západních trzích byla tato interakce mnohem přirozenější a silnější, v Česku, na Slovensku nebo v Polsku byla – i jen na psaném chatu – o poznání chladnější,“ popisuje. 

Jak se za poslední rok změnila česká e-commerce? Podívejte se na video:

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub