Skype už není v kurzu, nahradil ho Zoom. Co stojí za popularitou nového komunikátoru?

Zoom, komunikátor, ilustrační foto.

Zoom, komunikátor, ilustrační foto. Zdroj: Profimedia

Videokonference, ilustrační foto.
2
Fotogalerie

Přesun milionů lidí na home office a sociální distanc vystřelily popularitu nového on-line komunikátoru Zoom. Donedávna téměř neznámá služba vyrostla z prosincových 10 milionů videí denně na březnových 200 milionů.

Po mnoho let byl symbolem pro videohovory Skype. Měl jej téměř každý a popularitu získal i ve firmách, kde se používal i k vnitrofiremní komunikaci. V průběhu let se ale nabalily problémy a nyní, kdy obliba video hovorů rapidně roste, o něm není téměř slyšet. Zato ale prudce vystřelila popularita dvou aplikací – Houseparty a především pak Zoom

Největší zastoupení mají hlavně v USA a ve Velké Británii, Zoom ale nabírá na popularitě i u nás. Jedním z důvodů je jednoduchost použití. Aplikace je k dispozici zdarma a po registraci můžete snadno vytvořit místnost, do které se mohou připojit i ostatní. Ti se navíc nemusí registrovat - stačí jim pouhý odkaz.

Ačkoli Skype reaguje a snaží se svou službu zjednodušit a znovu zpopularizovat například tím, že rovněž nabídl rychlé videohovory bez registrace, už prostě není v kurzu. Pod Microsoftem prošel překotným vývojem, hlavně při snaze přizpůsobit desktopový program moderním Windows. Videohovory se mezi tím staly standardní funkcí konkurenčních komunikátorů včetně Facebook Messengeru a popularita Skypu stále více upadala.  

Zadarmo a bez registrace

Modernější komunikační platformy však více sázely na rychlou textovou komunikaci, takže když se objevil Zoom, čistě uzpůsobený videohovorům, jednoduchý a bez nutnosti registrace, začal se rychle rozšiřovat. Popularitu si získal i tím, že ho americká televizní média začala využívat pro vzdálené rozhovory. A když přišla pandemie a hromadné přesuny na home office, byl to pro Zoom už jen akcelerátor. 

Dalšímu rozšíření pomohlo uchycení této služby ve školní výuce na dálku, oblíbili si ji učitelé. Například i Madeleine Albrightová, bývalá ministryně zahraničních věcí USA, se nechala slyšet, že přednášky a semináře v univerzitních kurzech, které nyní vede, řeší přes Zoom. 

Oproti některým řešením, jako je třeba Google Hangouts Meet či Microsoft Teams, nabízí Zoom snadno použitelnou verzi, která je zcela zdarma. Limity jsou zde nasazené poměrně volně – jeden skupinový hovor může sice trvat maximálně 40 minut a mít „jen“ 100 účastníků, pro většinu soukromých i firemních skupin je to ale zcela dostačující číslo.

Zní to sice fantasticky, ale... I Zoom má své díry ve fungování. Jaké? To se dočtete v článku na Žive.cz.