Spam na sociálních sítích vzrostl od začátku roku o 355 procent

sociální sítě (ilustrační foto)

sociální sítě (ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz

Stále lepší emailové služby na odhalování a filtrování spamu donutilo spammery přesunout své aktivity na sociální sítě, kde mají větší šanci uspět. Jak ukázala studie, výskyt nevyžádaného obsahu na sociálních sítích vzrostl za první půlrok letošního roku o 355 procent.

Spam se údajně rozšířil do té míry, že jeden ze dvou set příspěvků a pět procent aplikací na sociálních sítích je nevyžádaný. S takovými závěry přišla studie State of Social Media Spam Report, který minulý týden zveřejnila společnost Nexgate.

Spam na Facebooku? Byznys za 200 milionů dolarů

Výzkumníci analyzovali v posledních dvou letech na 60 milionů stránek na Facebooku, Twitteru, Google+, YouTube a LinkedIn. „Stejně jako kdysi v případě emailů, sociální spam se stává reálným byznysem pro spammery. Sledujeme nárůst spamu a také stále sofistikovanější metody, jak se nevyžádaný obsah k uživateli dostavá,“ uvedl šéf Nexgate Devin Redmond.

„Skutečnost, že spam jen na Facebooku je byznys v hodnotě 200 milionů dolarů, stačí jako důkaz, že spam se stal pevnou a skvěle vydělávající součástí sociálních sítí,“ dodal Redmond.

Spammery přitahuje oslovení milionů lidí během chvilky

Největší síla sociálního spamu se ukrývá v jeho dosahu. Oproti emailovému spamu může sociální spam potenciálně oslovit tisíce nebo miliony lidí. Navíc je velmi těžké takový spam odhalit. Podle studie Nexgate jen 15 procent nevyžádaného obsahu obsahuje link, na základě kterého uživatel odhalí spam.

Navíc spammeři mají hned několik způsobů, jak nevyžádaný obsah na sociálních sítích šířit, a to od běžných zkrácených URL linků, přes výzvy typu „klikni sem“ nebo „zdarma“ až po falešné účty nebo aplikace, které slibují nereálné funkce, jako je odhalování počtu uživatelů sledujících váš profil.

Studie také odhalila, že Facebook a YouTube se potýkají se spamem daleko víc než zbylé sociální sítě. Poměr spamu na těchto dvou sítí vůči ostatním je 100 ku jedné. Facebook pak přebírá pomyslnou zlatou medaili pro síť s největším počtem takzvaných phishingových útoků (podvodné získávání osobních údajů)

Spam je na ústupu, nejvíce vynáší cílené útoky