Technologičtí obři už ví, na koho přehodí břemeno digitální daně

Služby Googlu zasáhl rozsáhlý výpadek: Chyba není na vaší straně (20.8.2020)

Služby Googlu zasáhl rozsáhlý výpadek: Chyba není na vaší straně (20.8.2020) Zdroj: Reuters

Hodnota Applu jako první americké firmy přesáhla dva biliony dolarů
Facebook je s téměř 2 miliardami uživatelů nejoblíbenější sociální sítí světa
Amazon koupí 1800 elektrických dodávek Mercedes.
4
Fotogalerie

Velké technologické firmy našly způsob, jak si kompenzovat vyšší náklady v souvislosti s digitální daní, kterou zavádějí evropské země. Americký Apple například oznámil, že zvýší poplatky tvůrcům aplikací. Část nákladů na digitální daň tak přesune na menší podniky, píše server CNBC. Apple není zdaleka jedinou firmou, která se vyšší náklady v souvislosti s novými daněmi rozhodla přenést na někoho jiného. 

Krok Applu přichází v reakci na rozhodnutí Británie, Francie, Itálie, Turecka či dalších států zavést daň z digitálních služeb, což technologické giganty donutí odvádět vyšší částky. Apple ale rovněž uvedl, že část cenové úpravy je kvůli změnám v dani z přidané hodnoty (DPH).

„Když se změní daně nebo směnné kurzy, musíme někdy aktualizovat ceny, které uplatňujeme v souvislosti s naším obchodem App Store,“ sdělil Apple. Firma poplatky upraví v Německu kvůli změnám DPH a kvůli novým daním z digitálních služeb ve Francii, Itálii a Británii. Ceny v App Store se v těchto zemích nezmění, sdělil Apple.

Ceny aplikací a nákupů v aplikacích v obchodě App Store se ale zvýší kvůli daňovým změnám v Chile, Mexiku, Saúdské Arábii a Turecku. Nic dalšího k tomu Apple na dotaz CNBC nesdělil.

Daň z digitálních služeb je téma, které proti sobě postavilo Spojené státy na jedné straně a řadu zemí světa na straně druhé. Právě z USA jsou totiž velké technologické podniky, kterých se zdanění týká. Bílý dům je přesvědčen, že zavádění takových daní je nespravedlivé a diskriminační vůči americkým firmám.

Americká vláda se už nějakou dobu snaží s ostatními zeměmi hledat způsob, jak vyřešit rozdílný pohled na tuto problematiku. Washington se ale v létě rozhodl v dalších rozhovorech nepokračovat a zpochybnil, zda je vůbec možné dosáhnout dohody před koncem roku. V listopadu navíc čekají Spojené státy prezidentské volby.

O digitální dani uvažuje i Česká republika. Koaliční rada se v červnu shodla na pětiprocentní místo původně plánované sedmiprocentní sazby daně. Platit by měla od příštího roku a vztahovat se má na internetové firmy v Česku s globálním obratem nad 750 milionů eur (téměř 20 miliard korun), které budou mít v České republice roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby minimálně 100 milionů korun.

Apple není zdaleka jedinou firmou, která se vyšší náklady v souvislosti s novými daněmi rozhodla přenést na někoho jiného. Další americká firma Google před pár dny zadavatelům reklamy oznámila, že od 1. listopadu tohoto roku bude na fakturách připočítávat dvouprocentní poplatek v souvislosti s daní z digitálních služeb v Británii. Týkat se to bude těch reklam, které jsou určeny britskému publiku.

„Důvodem tohoto poplatku je nová daň z digitálních služeb v té zemi,“ sdělil Google zadavatelům reklamy. Firma uvedla, že poplatky pro službu Google Ads aktualizuje k 1. listopadu tak, aby odrážely novou digitální daň v Británii a Rakousku.

Podobně americký internetový prodejce Amazon v srpnu oznámil, že zvyšuje poplatky prodejcům v reakci na schválení digitální daně v Británii.

„Ty změny cen mě nepřekvapují,“ poznamenal analytik společnosti Fitch Solutions Dexter Thillien. „Neexistuje nic, co by v tom technologickým firmám zabránilo, i když to pro jejich image nevypadá dobře,“ řekl. Dodal, že „toto není ani tak otázka daní, jako spíš konkurence, protože koncoví uživatelé, ať už jsou to programátoři, prodejci a další, budou tyto služby potřebovat, a nakonec tu daň zaplatí“.