UPS kupuje elektrické letouny, chce tak zrychlit doručování zásilek

Letoun Alia-250 od Beta Technologies.

Letoun Alia-250 od Beta Technologies. Zdroj: UPS

Stroj má nosnost přes 635 kilogramů a zvládne letět rychlostí 273 km/h a uletět 402 kilometrů.
Design modelu Alia-250 od Beta Technologies našel inspiraci ve zvířecí říši, konkrétně u rybáka dlouhoocasého.
Stroje mají být dodány v roce 2024, zatím čekají na certifikaci federálního leteckého úřadu FAA.
Podle analytika investiční společnosti Wedbush Securities Dana Ivese dosáhne trh s eVTOL letouny do roku 2028 zhruba 300 miliard dolarů. 
5
Fotogalerie

Společnost United Parcel Service (UPS) oznámila, že si od americké firmy Beta Technologies objednala elektrická letadla Alia-250 s vertikálním startem. UPS je chce používat zejména na menších trzích v rámci své služby expresního dovozu zboží.

Letoun Alia-250 pohání pět vrtulí, energii pak získává z elektrické baterie. Stroj umožňuje podobně jako helikoptéry vertikální start a přistání, následně pak přímý let jako klasické letadlo. Na rozdíl od helikoptér jsou však konstrukčně řešeny jinak. Místo velké vrtule ve středu kabiny mají několik menších vrtulí po stranách stroje. Má nosnost přes 635 kilogramů, zvládne letět rychlostí 273 kilometrů za hodinu a uletět 402 kilometrů.

Design modelu Alia-250 od Beta Technologies našel inspiraci ve zvířecí říši, konkrétně u rybáka dlouhoocasého. Tento pták je kromě svého aerodynamického tvaru zajímavý tím, že každoročně absolvuje migrační cesty z arktických oblastí severní polokoule až na Antarktidu a zase zpátky.

Stroje mají být dodány v roce 2024, zatím čekají na certifikaci federálního leteckého úřadu FAA. Logistická firma UPS jimi následně chce převážet menší náklady, které doposud posílala buď po zemi, případně klasickými letadly s přistáním na letištích. Dohoda byla uzavřena na dodání deseti kusů a počítá s možností navýšení až o dalších 150 kusů.

Podle zakladatele Beta Technologies Kylea Clarka celosvětové přijetí elektrických letadel s vertikálním vzletem nepřijde přes noc, stejně jako důvěra. „Objeví se, až s těmi stroji firmy jako UPS bezpečně poletí mezi letišti a distribučními centry,“ říká. Zároveň to dle něj bude mít i efekt na důvěru veřejnosti: „Lidi budou vědět, že nejsou první, kdo s tím letí, že ta letadla přemístila už spoustu balíků. To je cesta, jak proniknout na tento trh.“

Jeho firma počítá se dvěma verzemi modelu Alia-250, nákladní a pak šestimístnou určenou pro přepravu lidí. „Můžeme přeměnit současné prostory UPS na malou dobíjecí síť bez hluku či provozních emisí tradičního letectví,“ počítá Clark také s vybudováním přistávacích ploch sloužících zároveň coby dobíjecí stanice. 

V segmentu elektrických letadel s vertikálním vzletem (zkráceně označovaných jako eVTOL) začíná být rušno. Kalifornská firma Archer letos v únoru oznámila investici od United Airlines. Do roku 2024 chce zákazníkům dodat svůj čtyřmístný letoun s doletem bezmála 100 kilometrů a rychlostí až 241 km/h. Také firma Wisk, což je joint venture podnik Boeingu a dalšího výrobce letadel Kitty Hawk, už na Novém Zélandu testuje eVTOL stroje coby letecké taxi.

Viceprezident firmy UPS Bala Ganesh uvedl, že stroje s vertikálním vzletem odemknou nové byznys modely, které ještě neexistují. Podle analytika investiční společnosti Wedbush Securities Dana Ivese dosáhne trh s eVTOL letouny do roku 2028 zhruba 300 miliard dolarů.