Muskův elektrický tahač Semi se prohání na zkušební dráze. A je blíž realizaci

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla. Zdroj: Tesla

Nejvíce zaujme fakt, že řidič zde sedí uprostřed. Má díky tomu výborný rozhled a je to také bezpečnější. Přístrojová deska byla minimalizovaná na dvě velké dotykové obrazovky.
Výkon je ohromující. Samotný kamion zrychlí z nuly na sto kilometrů za hodinu za 5 sekund! S plně naloženým návěsem to zvládne za 20. Běžné dieslové kamiony zostudí i v kopci, 5% stoupání zvládne vyjet s plným nákladem rychlostí 105 km/h.
Po započtení všech investičních a provozních nákladů vyjde provoz kamionu Tesly údajně minimálně o 30 % levněji než běžný dieslový tirák.
Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.
Klíčovou otázkou je samozřejmě dojezd. Ten Tesla slibuje 800 km, a to s plně naloženým náklaďákem dálniční rychlostí. Za 30 minut se přitom kamion nabije tak, že ujede dalších 640 km.
17
Fotogalerie

Elektrický tahač Semi poprvé představil Elon Musk už v roce 2017. Nyní ho automobilka Tesla opět připomněla na svém Twitteru v krátkém videu, jak jede na zkušební dráze. Dosud byl prototyp prezentován pouze ve virtuální podobě.

Start výroby tahače Semi byl už dvakrát odložen. Jak ale Elon Musk uvedl, letos by z výrobní linky konečně mohly sjet první kusy. Společnosti, jako jsou Pepsi nebo Walmart, které si nákladní vozidla předem rezervovaly, by se tak prvních kusů měly dočkat na konci roku.

I v případě elektrického tahače to zprvu vypadalo, že si Elon Musk možná ukousl příliš velké sousto. Experti byli skeptičtí především kvůli avizovanému dojezdu. Nevěřili, že by tahač mohl ujet až 800 kilometrů bez dobití.

„Pokud se to opravdu povede, tak jsme něco přehlédli. Ale prozatím platí stejné fyzikální zákony v Německu i v Kalifornii,“ konstatoval odborník na nákladní auta z automobilky Daimler Martin Daum. 

Kritický postoj zaujali i zástupci environmentálních organizací, kteří vzhledem k jeho spotřebě zpochybňovali přínos Semi pro životní prostředí.

Jak se nyní ukazuje, vysoký dojezd a další kvalitní parametry bude zřejmě možné splnit díky bateriovým článkům Tesla 4680. Ty Musk představil minulý rok během události #BatteryDay. Podle prezentovaných údajů by nové baterie měly mít pětkrát větší kapacitu a ve výsledku by i jejich výroba měla být levnější, čímž by mohly přispět k dalšímu rozšiřování elektrických automobilů.

Právě výroba nových baterií Teslu brzdí od spuštění prodeje elektrických tahačů. „Pokud bychom teď začali vyrábět Semi, což bychom snadno mohli uskutečnit, tak bychom ale pro ně v tuto chvíli neměli dostatek baterií,“ uvedl Musk. Bateriové články, které vyvinuli inženýři z Tesly, by posléze měli být masově vyráběny v továrnách společností LG a Panasonic.

Tesla není první automobilka, která se snaží přivést na trh elektrické nákladní vozidlo, Mercedes-Benz vybraným zákazníkům poskytl již v roce 2018 první nákladní trucky poháněné elektřinou.

Německá automobilka se na rozdíl od Tesly, která sází na baterie, rozhodla jít cestou vodíkových článků. První kusy na trh uvedlo i Volvo nebo Kenworth. Nyní nabízené modely disponují dojezdem mezi 300 až 400 kilometry.