Začalo to v roce 1988. Stačili dva čeští výzkumníci a antivirový gigant Avast byl na světě

Jeden ze zakladatelů Avastu Pavel Baudiš

Jeden ze zakladatelů Avastu Pavel Baudiš Zdroj: Profimedia.cz

Avast
Kanceláře Avastu
Avast
4
Fotogalerie

O osudu jedné z nejúspěšnějších antivirových firem, která pochází z Česka, je rozhodnuto. Firmu Avast přebírá americká softwarová společnost NortonLifeLock. Za Avastem stojí dvojice českých výzkumníků Eduard Kučera a Pavel Baudiš, který je nyní jedním z nejbohatších Čechů. Avast založili už v roce 1988 a nyní je jedním z průkopníků v oboru počítačového zabezpečení. Dodává bezpečnostní programy pro počítače a mobilní zařízení. Podle odborníků se firma řadí ke světové špičce.

Pavel Baudiš po studiu informačních technologií pracoval jako grafik v jednom z vědeckých ústavů, kde se v roce 1988 setkal s počítačovým virem Vienna. V témže roce vytvořil první bezpečnostní software a společně se svým kolegou Eduardem Kučerou si založili družstvo Alwil, ze které postupně vyrostl antivirový gigant Avast.

V roce 1991 z původního družstva vznikla společnost Alwil Software, jejíž antivirový program avast! se začal úspěšně prodávat hlavně státním podnikům. Kolem roku 2000 firmě hrozil kvůli změnám na trhu a příchodu konkurence krach, a tak změnila strategii. Svůj základní ochranný software začala nabízet uživatelům zdarma a pak zpoplatňuje dodatečné nástroje a aplikace. Zajímavostí je, že novou strategii Avast "okoukal" od svého tehdejšího rivala AVG, kterého v roce 2016 převzal za 1,3 miliardy dolarů (téměř 32 miliard korun).

V roce 2010 se firma pojmenovala podle svého nejslavnějšího produktu na Avast. Produkty Avastu využívá přes 435 milionů uživatelů po celém světě, z velké části bezplatně. Firma každý měsíc zablokuje miliardu útoků a zaměstnává více než 1700 lidí. Avast je podle objemu tržeb druhou největší antivirovou firmou na světě za americkou společností NortonLifeLock (dříve Symantec).

Za obchodním úspěchem firmy stojí rozhodnutí distribuovat plně funkční antivirovou počítačovou ochranu zdarma. Strategie Avastu je v současnosti zaměřena na ochranný software nejen pro osobní počítače, kde růst již zpomaluje, ale také na mobilní zařízení a bezpečnostní řešení pro zákazníky z řad malých a středních firem. Avast proto rozvíjí i placené produkty, například na správu firemních mobilních účtů, na čištění disků nebo na správu hesel.

S akciemi Avastu se obchoduje na pražské a a od května 2018 i na londýnské burze. Jednalo se o jednu z největších primárních emisí akcií technologické firmy na londýnské burze vůbec. Nabídková cena ohodnotila celý podnik na zhruba 2,4 miliardy liber (71,7 miliardy korun). Firma plánovala primární nabídku už v roce 2012 ve Spojených státech, ale kvůli podmínkám na trhu od plánu ustoupila.

Zakladatelé Avastu ve firmě drží zhruba 35procentní podíl. V roce 2015 zakoupila česká antivirová firma vývojářskou softwarovou společnost Remotium z kalifornského Silicon Valley. Transakce spolu s plánovanými investicemi měla Avast vyjít na více než 50 milionů dolarů (zhruba 1,2 miliardy korun). V předchozích letech pak Avast koupil firmu Piriform, která vyvíjí nástroje pro optimalizaci a čištění počítače, a slovenskou mobilní vývojářskou firmu INLOOPX. Letos v březnu Avast oznámil, že prodá svou divizi Family Safety Mobile zaměřenou na rodičovskou kontrolu mobilních telefonů americké firmě Smith Micro Software za 66 milionů dolarů (1,46 miliardy korun).

V roce 2019 se Avast stal terčem kybernetické špionáže. Pokus o špionáž zaměřenou na produkty firmy byl odhalen na přelomu září a října. Avast na odvrácení útoku spolupracoval s policií a Bezpečnostní informační službou (BIS). Útok pocházející pravděpodobně z Číny cílil na nástroj na optimalizaci počítače CCleaner. Letos Avast zrušil divizi Jumpshot, která prodávala údaje o uživatelích produktů Avastu.

Avastu loni vzrostl provozní zisk EBITDA o 2,6 procenta na 495,5 milionu dolarů, tedy asi 10,75 miliardy korun. Upravený čistý zisk stoupl o 11,8 procenta na 360,2 milionu dolarů, což je asi 7,8 miliardy korun. Tržby vzrostly o 2,3 procenta na 892,9 milionu dolarů, tedy zhruba 19,4 miliardy korun. Tahounem růstu byl hlavní spotřebitelský segment, který představoval 78 procent tržeb firmy. Počet platících desktopových zákazníků se zvýšil o 7,9 procenta na 13,6 milionu. Například v USA rostl počet zákazníků o šest procent, v Itálii o 13 procent, v Mexiku o 33 procent a v Rusku o šest procent.

Letos v březnu v Česku vznikla jedna z největších nadací. Generální ředitel Avastu Ondřej Vlček spolu s manželkou Katarínou založili rodinnou nadaci, do které vložili 1,5 miliardy korun. Fond pod názvem Nadace rodiny Vlčkových bude pomáhat rodinám zasaženým závažným onemocněním jejich dítěte a chce vybudovat dětský hospic. Nadační fond Avast, o který se starají manželky zakladatelů firmy Jarmila Baudišová a Milada Kučerová, zase finančně podporuje postižené nebo seniory.