Začínal s DVD v obálce, teď Netflix vládne streamovaným službám. V porovnání se Spotify má výhodu

Netflix

Netflix Zdroj: Michal Tomeš, E15

Internetové televizi Netflix se za více než dvacet let svého fungování podařilo změnit návyky uživatelů internetu, které znovu naučil platit za audiovizuální obsah. Ten přitom technologická společnost začala také sama vyrábět, a to napříč celým světem. Právě originální tvorba je potom z ekonomického hlediska klíčovým prvkem obchodního modelu firmy.

Netflix v mnohých ohledech změnil způsob, jakým nejen Američané sledují televizi a tráví volný čas. V současnosti má na 130 milionů předplatitelů ve 190 zemích, nicméně tuto „rodinu“ hodlá rozšířit.

Jedním z kroků, které by jí v tom měly pomoci, je chystané produkční centrum, jež nyní buduje v Madridu. Rozhodnutí je podle agentury AP součástí plánu firmy rozšířit svoji nabídku pořadů o další jazyky.

Firma dominuje stále se rozšiřujícímu trhu streamovacích videoslužeb. Podle agentury Nielsen sledují nyní lidé téměř deset procent televizních pořadů prostřednictvím streamování na internetu. Netflix má na trhu streamovacích služeb podíl 49 procent a všechny další služby jsou až daleko za ním.

Nejmenší z FANGu

S tržní kapitalizací dosahující 157 miliard dolarů se jedná o nejmenší firmu z uskupení technologických titulů označovaného jako FANG (Facebook, Amazon, Netflix, Google). Je však dost velká na to, abychom ji mohli řadit mezi největší zábavní společnosti na světě.

Firma vstoupila na burzu již v roce 2002 a její byznys model tak musel logicky být úplně jiný než dnes, neboť internet byl v té době ještě v plenkách. Netflix začínal jako videopůjčovna, kdy svým zákazníkům rozesílal DVD nosiče s filmy poštou a snažil se tak konkurovat tradičním kamenným videopůjčovnám.

V roce 2007 již technologie dospěly do fáze, kdy bylo možné prvním zákazníkům přenášet videoobsah pomocí internetu a firma se začala soustředit na přímé streamování filmů skrze tento kanál.

Vstup na trh vlastní tvorby

V té době Netflix stále ještě přebíral tvorbu výhradně od svých partnerů a pouze tak přeprodával cizí obsah. Vysoké náklady na nákup filmů a seriálů od renomovaných studií a snaha odlišit se přivedly v roce 2013 Netflix k myšlence tvorby vlastního videoobsahu.

Dnes je firma pátým největším tvůrcem televizních pořadů na světě, před ní jsou v tomto ohledu jen čtyři společnosti, a to NBC Universal, Fox, Time Warner a Disney.

V loňském roce vynaložil Netflix na výrobu vlastního obsahu 6,3 miliardy dolarů, letos by to mělo být až osm miliard. Pro zajímavost, nejvíce za činnost svých studií utratilo NBC Universal, a to konkrétně částku 10,2 miliardy dolarů.

Honba za předplatiteli

Netflix vytváří vlastní obsah nejen z toho důvodu, že chce mít výdaje na něj více pod kontrolou, ale umožňuje to i zacílit strukturu filmů a seriálů přímo na vlastní předplatitele. Navíc si tím firma dokáže své zákazníky zafixovat, neboť její tvorba není k dispozici na žádném jiném kanále.

Firma si tak může dovolit i rychleji zdražovat předplatné, protože její zákazníci by měli být kvůli originálnímu obsahu méně citliví na cenu. Obchodní model firmy je v prvé řadě postaven na nutnosti mít velký počet předplatitelů, neboť značná část nákladů Netflixu je fixního charakteru.

Tím se liší například od společnosti Spotify zaměřené na streamování hudby, která není na množství uživatelů tak vehementně závislá, protože platí hudebním autorům odměny za každé jednotlivé poslechnutí skladby uživatelem.

Získávat nové předplatitele se Netflixu prozatím daří velmi dobře. Právě to bylo hlavním hybatelem ceny akcie a optimismu investorů v posledních letech. Jak už bylo řečeno, aktuálně počet uživatelů dosahuje celosvětově 130 milionů, přičemž už více než polovina z nich pochází z oblastí mimo území Spojených států.

Pokračování článku najdete na serveru PEAK.CZ