Gin zažívá celosvětovou renesanci, i v Česku jeho spotřeba rychle roste

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ČTK

Prodeje ginu po celém světě výrazně stoupají. Jen za minulý rok vzrostl trh o sedm procent, v zemi svého původu, Velké Británii, dokonce o čtvrtinu. Také Česko následuje zahraniční trend, rostou zde zejména prémiové kategorie.

 

Stoupající popularitu ginu pozorují za hranicemi už několik let. Podle zprávy společnosti The International Wine & Spirit Record (IWSR) vzrostly celosvětové prodeje ginu jen za minulý rok o 7,4 procenta. Z 50 největších trhů s ginem jich rostlo 39, z toho 19 dvouciferně.

Velká Británie, jakožto kolébka ginu, jde ve spotřebě příkladem. Minulý rok zde stouply prodeje o 27 procent, zákazníci nakoupili tolik lahví, že by vyšlo po jedné na každého tamního dospělého obyvatele. Druhým největším trhem v Evropě je Španělsko, celosvětově se ginu daří na Filipínách, kde se rozšířil zejména díky španělským osadníkům. 

Poptávka v poslední době roste i v Česku. To potvrzuje Martin Žufánek ze stejnojmenného českého lihovaru: „V roce 2014 jsme prodali 4700 lahví ginu. V roce 2017 už to bylo 18000 lahví, takže po třech letech šlo o 282procentní nárůst.“ Kromě dvou vlastních značek v lihovaru pálí i zakázkové giny, v letošním roce už mají za sebou deset druhů. 

„Po období sladších destilátů a likérů konce minulého století se konzumenti vracejí k sofistikovanějším drinkům,” říká Václav Jahn, šéfbarman pražského La Casa de la Havana vieja. Nejvýrazněji stoupá poptávka po ginech vyšších cenových kategorií. „Letošní rok tento trend vnímáme zejména u prémiových ginů. Jejich popularitu dokládá dvouciferný růst celého ginového portfolia naší společnosti,“ dodává Kateřina Janoušková ze společnosti Premier Wines & Spirits, která v Česku distribuuje a prodává víno a destiláty.

„Éra ginu začala asi před pěti lety, nejvyšší růst zaznamenává přibližně poslední tři roky,“ uvádí Jahn. Podle něj za to může hlavně zvyšující se úroveň gastronomie a s ní související alkoholová gramotnost konzumentů. „Dlouhodobě roste poptávka po prémiovosti. V posledních letech se začala vyrábět spousta kvalitních ginů a zároveň jde o návrat k jednoduchosti, ke klasice. Lidé začali pít sofistikovanější drinky. V dnešní době si člověk dá gin s tonikem, ale raději si zaplatí za kvalitnější gin i tonik,“ říká Jahn a doplňuje: „Gin je čím dál oblíbenější také kvůli snadné dostupnosti a široké nabídce. Už od dvacátých a třicátých let se bere mezi mixology jako nejpoužitelnější báze pro koktejly.“ Kromě Gin & Tonicu je základem dalších oblíbených drinků jako martini, negroni nebo gimlet.

Oblíbený koktejl jako hnací motor růstu uvádí také Janoušková: „Gin & Tonic je osvěžující letní drink, a proto jeho spotřeba roste i v České republice. Zákazníci prahnou po osvěžení a jsou otevřeni objevovat nové chutě. Z toho důvodu vedle nárůstu prémiových ginů vnímáme také vysoký růst ochucených prémiových toniků.“

Dalším důvodem může být stoupající obliba ginu celebritami. Na začátku tohoto roku koupil herec Ryan Reynolds, známý třeba z filmu Deadpool, významný podíl amerického výrobce Aviation Gin. Ten hlásí od transakce téměř třímístný růst v několika státech. A podle Reynoldse je pořád dostatek prostoru i pro nové značky. Na trh vstoupil také pornoherec Ron Jeremy, který ginu propůjčil svou přezdívku Hedgehog neboli ježek.

Rostoucí trend můžeme pozorovat i v prostředí českých restauračních zařízení. “V našem baru jsme za poslední tři roky zdvojnásobili výběr ginů a zároveň jsme výrazně zkvalitnili nabídku, právě kvůli poptávce ze strany hostů,” potvrzuje Jahn za La Casa de la Havana vieja. V Česku během posledních let vzniklo také několik podniků specializujících se výhradně na Gin & Tonic. Najdete je v Praze, Brně a Olomouci.

I prognózy do budoucna jsou příznivé. Zpráva IWSR uvádí, že 19 z 20 největších trhů s ginem dále poroste minimálně do roku 2021.