Bydlení jako volební téma. Aktuální situace na trhu nutí politiky reagovat, říká odborník

Stavba bytů (ilustrační snímek)

Stavba bytů (ilustrační snímek) Zdroj: Profimedia

Marek Chytráček, IPM
Billboardy před volbami.
Billboardy před volbami.
Billboardy před volbami.
5
Fotogalerie

Rostoucí ceny bytů a nedostupnost bydlení letos rezonují v politických kampaních zdaleka nejvíce. Podle odborníka z Institutu politického marketingu Marka Chytráčka k tomu politiky nutí enormní zájem o téma ze strany veřejnosti i médií. 

Naskakují podle vás politici na vlnu tématu cen bytů a hypoték?

Politici rostoucí ceny a nedostatek bytů komunikovat musí, protože se v Praze jedná o velice aktuální a problematické téma. Nejedná se o populistické naskakování na nějakou módní vlnu, bydlení je třeba řešit. Bytová politika současného vedení města byla navíc dlouhodobě kritizována opozicí, bydlení se tedy řeší prakticky neustále.

Je to pro voliče srozumitelnější než druhé nejpopulárnější téma, tedy doprava?

Ve srozumitelnosti jsou obě témata na podobné úrovni. Doprava i bydlení se samozřejmě bytostně týkají každého voliče. Obě témata jsou navíc velmi těžko definitivně vyřešitelná, proto se také řeší každé volby.

Pokud bychom si ale z každé problematiky vybrali nějaké konkrétní příklady, tak je logické, že pro voliče bude srozumitelnější snaha o opatření proti zvyšování nájmu než návrh dostavby dálnice, který by se navíc mohl realizovat až za několik let.

Bylo to tak před komunálními volbami vždy?

Každé volby jsou specifické, stejně tak témata, kterým se politici v kampani primárně věnují. Problematika bydlení patří s dopravou k tradičním lokálním tématům. Důležitost tématu se odvíjí od jeho aktuálnosti a potenciálu k vytěžení politického kapitálu.

Nyní jsme vzhledem k aktuální situaci na trhu s bydlením svědky enormního zájmu o toto téma ze strany médií i běžných občanů, což k reakci samozřejmě nutí politiky.

Jak volit v komunálních volbách čtěte zde >>>

Pro jaké strany bývá řešení bydlení nejdůležitější?

Levicové strany se tradičně více orientují na problematiku bydlení, zejména pro sociálně slabší voliče, protože se jedná o jejich cílovou skupinu. Sociální demokracie měla například jako dlouhodobou programovou prioritu komplexní koncepci sociálního bydlení.

Pravicově smýšlející politik více věří trhu založeném na nabídce a poptávce. Problematice dostupnosti bydlení tedy pravicové strany logicky nevěnují tolik prostoru.

To ale letos v Praze platit nebude, opoziční pravicové strany se v kampani jistě budou snažit kritizovat vedení města za neefektivní bytovou politiku.