Automobilkám v Česku by ruské embargo škrtlo miliardy

Výroba Škody Superb

Výroba Škody Superb Zdroj: Skoda Auto

Miliardové ztráty a omezení výroby. To hrozí českým závodům na výrobu automobilů v případě, že Rusko naplní hrozbu embarga na dovoz automobilů z Evropské unie.

Pokud Spojené státy a Evropská unie uvalí další sankce na Moskvu, Rusko by v reakci mohlo zakázat dovoz aut. Napsal to v polovině srpna ruský deník Vedomosti s odvoláním na zdroje z Kremlu.

Evropská unie navzdory mírovým jednáním mezi proruskými separatisty a ukrajinskou vládou uvedla minulý týden přitvrzené sankce v platnost. Obavy evropských automobilek a vlád jsou tedy na místě.

Omezení výroby

„V loňském roce bylo do Ruské federace exportováno téměř 70 tisíc vozů v celkové hodnotě téměř 20 miliard korun,“ uvedl pro E15.cz mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Miroslav Kynčl s tím, že za první pololetí letošního roku bylo do Ruska vyvezeno 29 tisíc aut o hodnotě zhruba devět miliard korun.

Ruské embargo na veškerý automobilový dovoz by tak pro podniky z Česka znamenalo velké potíže. Při tak velkém výpadku by byly továrny nucené výrobu utlumit. Například pro továrnu Hyundai v Nošovicích je Rusko druhým nejdůležitějším exportním cílem. „Do Ruska se vyvážejí modely Hyundai ix35 a Hyundai i30,“ uvedl bez dalších podrobností mluvčí Hyundai Petr Vaněk. Podle oficiálních statistik loni nošovický Hyundai vyrobil celkem 303 460 vozů. „Situaci pečlivě monitorujeme a vyhodnocujeme, abychom byli připraveni na všechny eventuality,“ dodal Vaněk.

Tlak na ceny

Rusko patří mezi největší trhy také pro mladoboleslavskou Škodu Auto. „V loňském roce jsme zde zákazníkům dodali 87 500 vozů, což je přibližně 9,5 procenta celkových dodávek vozů Škoda,“ potvrzuje mluvčí společnosti Tomáš Kubík.

Podle něj se však Škoda v otázce možného ruského embarga může spoléhat na pojistku v podobě vlastních ruských továren. „Vyrábíme zde ve dvou závodech - v Kaluze a v Nižném Novgorodu, přičemž více než 80 procent v Rusku prodaných vozů pochází z lokální produkce,“ uvedl Kubík. Maximální roční výpadek Škody by tak podle propočtů představoval zhruba 17 500 automobilů. Celková produkce přitom v loni představovala 920 800 vozů.

Podnikatelé z Česka vyvážejí do Ruska také ojeté automobily. Jejich množství se však pohybují jen ve stovkách kusů. Podle majitelů bazarů by vlivem eventuálního embarga nemělo dojít k téměř žádným komplikacím. „AAA AUTO nevyváží do Ruské federace žádná vozidla. Na tamním trhu, podobně jako ve všech zemích, kde působíme, se zaměřujeme na místní vozidla. Vliv sankcí na trhy ojetých vozidel v zemích střední Evropy, kde působíme, tedy v České republice, na Slovensku a Maďarsku, neočekáváme,“ uvedla generální ředitelka společnosti Karolína Topolová. Jak však dodává, jisté negativum firma pocítí ve snížení cen ojetých automobilů. Při přetlaku nových vozů by totiž vznikl tlak na pokles cen nových stejně jak ojetých aut.