Červené na přejezdu ve Studénce jsem si nevšiml, tvrdí u soudu obžalovaný řidič

soud s polským řidičem kamionu Slawomirem Wojciechem Sondajem

soud s polským řidičem kamionu Slawomirem Wojciechem Sondajem Zdroj: ctk

Polský řidič obžalovaný ze zavinění loňské srážky kamionu s vlakem Pendolino ve Studénce na Novojičínsku u soudu uvedl, že si nevšiml červeného výstražného světla. Na přejezd vjel, protože byly zvednuté závory. Podle něj zabezpečení přejezdu správně nefungovalo. Krátce na to jej závory uvěznily a do kamionu naloženého plechy narazil ve vysoké rychlosti vlak. Tři lidé nehodu nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění.

„Neudělal jsem to schválně. Je to velká tragédie,“ řekl Slawomir Wojciech Sondaj, jemuž hrozí až desetileté vězení. Vzápětí se začal hájit tím, že světelná signalizace nebyla synchronizovaná se závorami. Tvrdí, že když světla svítila červeně, měly být závory dole. Podle něj závory klesají dolů v okamžiku, v němž začnou svítit červená světla. „Je to v rozporu. Jedno zabezpečovací zařízení vysílalo jinou informaci, druhé jinou. Uvedlo mě to v omyl a nemohl jsem se soustředit. Závory byly zvednuté a pro mě to znamenalo, že můžu jet,“ řekl.

Tato slova se nelíbila předsedovi senátu. „Neznamená, ani v Polsku to neznamená. To znamená, že jste za volantem neměl co dělat,“ reagoval soudce Jaromír Pšenica. Vzápětí začal řidiči s desetiletou praxí a s 16 dopravními přestupky na svém kontě vysvětlovat, co podle dopravních předpisů znamená červené svítící světlo. „Červené světlo znamená zákaz vjezdu i v Polsku i na celém světě,“ uvedl Pšenica.

Šestnác dopravních přestupků

Řekl, že řidič má na kontě 16 dopravních přestupků. S tím ale obžalovaný nesouhlasil. Tvrdil, že jde pouze o 16 udělených bodů. Soudce pak nechal přečíst řidičovu kartu. Z ní vyplývá, že od roku 2011 má na svědomí celkem 19 přestupků. Většinou šlo o překročení rychlosti. V seznamu byly i tři nehody, které Sondaj zavinil. Přesto se Polák hájil, že byl slušný řidič. „Za celý můj život mi nikdo nesebral řidičské oprávnění,“ řekl. „Asi to měl někdo udělat,“ reagoval předseda senátu.

Soudní znalec, který zkoumal příčinu nehody, u soudu konstatoval, že viníkem nehody je jednoznačně řidič kamionu. „Pětašedesát vteřin před střetem svítilo červené světlo a řidič mohl před přejezdem zastavit,“ řekl.

Podle něj 19 vteřin před střetem, když začaly klesat závory, mohl řidič po proražení závor opustit přejezd, čímž by nehodě zabránil. I po zastavení kamionu mohl alespoň zmírnit následky kolize. Měl na to 11 vteřin. „Kdyby popojel, vlak by narazil do měkčí zadní části návěsu. Srážka by nebyla tak tragická. Vlak narazil do nejtvrdší části vozu. „Mám na to jiný názor,“ řekl obžalovaný. Začal tvrdit, že v kolejišti zastavil, protože začaly klesat závory. Domnívá se, že tak to chtěl dotyčný, který závory ovládal.

Strojvedoucí: Okamžitě jsem použil rychlobrzdu, více nemám co dodat, protože si víc nepamatuji

Strojvedoucí Jan Černý utrpěl při nehodě vážná zranění. O jednu nohu přišel, druhá je nefunkční. Navíc je od pasu dolů ochrnutý a toto postižení je podle znalce s největší pravděpodobností trvalé. Vyšetřovatelům řekl, že kamion spatřil 200 metrů před střetem. „Okamžitě jsem použil rychlobrzdu, více nemám co dodat, protože si víc nepamatuji,“ uvedl ve výpovědi, kterou soudce přečetl.

Polský řidič vezoucí plechy z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory. Vlak, který do kamionu narazil jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů. Strojvedoucí stihl rychlost snížit na 140 kilometrů. Řidič čelí obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti. Podle státního zástupce Aleše Boháče ohrožoval na životě nejen cestující ve vlaku, ale také lidi v okolí kolejiště. Hlavní líčení pokračuje 24. února. Na řadu přijdou závěrečné návrhy a vynesení rozsudku.