Cestovní kanceláře patří přes bankroty k nejstabilnějším firmám

turisté na letišti

turisté na letišti Zdroj: profimedia.cz

Cestovní kanceláře patří mezi nejstabilnější podnikatelské subjekty v Česku. Množství úpadků cestovních kanceláří se zejména v poslední době může zdát vysoké, reálně ale zkrachuje 0,5 až 0,7 procenta cestovních kanceláří. Řekl to Jaromír Beránek z analytické společnosti Mag Consulting. Souhrnně za všechna odvětví přitom vyhlásí úpadek zhruba pět procent podnikatelských subjektů za rok, dodal.

Letos muselo nuceně ukončit prodej zájezdů pět cestovních kanceláří. Jde o CK Asteri tour, CK Redgreentours, CK Filip, Globaltour a BG Travel.

„Na trhu zájezdů v Česku momentálně převyšuje nabídka cestovních kanceláří poptávku po zájezdech. To pochopitelně může vést k úpadku některých těchto kanceláří,“ uvedl Beránek. V současné době má platnou koncesní listinu v Česku 1457 cestovních kanceláří. Celkové číslo se každoročně zvyšuje o zhruba 30 až 70 nových CK.

Podle ministerstva pro místní rozvoj letos na českém trhu s cestovními kancelářemi nevznikla žádná krizová situace. „V objemu počtu klientů, kterých se to dotklo, není tento rok nic výjimečného,“ uvedl náměstek ministra pro místní rozvoj Michal Janeba. To, že dvě z uvedených cestovních kanceláří zkrachovaly krátce po sobě v průběhu předešlého týdne, je jen shoda okolností, dodal.

Cestovní kanceláře jsou podle Beránka proti úpadkům odolnější než jiné subjekty podnikající v oblasti cestovního ruchu. Například v příbuzném oboru, kterým je restauratérství a pohostinství, je podnikání každoročně nedobrovolně ukončí deset až 12 procent restaurací. Obvykle ale na místě zkrachovalých provozoven rychle vznikají jiné restaurace s trochu jinou nabídkou, dodal Beránek.

Přestože úpadky cestovních kanceláří jsou ze statistického hlediska dějí jen v malém množství případů, poznamenávají podle Beránka velké množství lidí. Letos jde o stovky turistů.

Krach cestovních kanceláří je o proti úpadku jiných podnikatelských subjektů více na očích, protože pro zákazníky znamená ztrátu dovolených a v horším případě ztrátu veškerých jistot, když klienti se o úpadku dozvědí uprostřed zahraniční dovolené.

Loni zkrachovalo celkem sedm cestovních kanceláří. Největším krachem cestovní kanceláře za poslední roky byl v červenci 2009 pád CK . Firma při krachu nechala v zahraničí zhruba 3400 lidí, dalších téměř 15.000 klientů mělo koupeno zájezd.